2026-07-15, 00:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Hela dagens system är ett stort skämt.

Du har nu personer som vill sänka straffmyndigåldern till 14 år samtidigt som man vill öka byxmyndigåldern till 18 år. Det är ett stort skämt.

Förstår inte hur dessa personer kan leva med sig själva

Vet du hur brutala minderåriga kan vara?
Inget fel att sänka åldern.
Citera
2026-07-15, 00:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Näe, det har dom verkligen inte utan de härmar högerpartierna för att inte förlora väljare.
S är ju precis som du dvs vill att kriminella ska gå fria utan nåt straff som helst och offren ska snällt acceptera det.
Det är eran mentalitet och logik.

Fel Tidö och Sd ville ha en 13 års gräns!
Citera
2026-07-15, 00:11
Medlem
Citat:
Ja, det blir värre och värre för varje år. Man kan inte förstå hur folk kan tro på allt detta nonsens.

Man utvidgar begreppet "våldtäkt" varje år. Jag läste om ett fall där det stod att en rektor "våldtog" en flicka flera gånger. Sen när man läser artikeln så står det att hon är 17 år gammal! Hur kan man kalla en 17 år gammal kvinna för en flicka? Det är riktigt sjukt.

Eller när man läser om fall där en man "våldtog" en kvinna 100 gånger över en 2 års period. Hur kan man "våldta" en person 100 gånger över 2 år? Om du tror på detta så tror du ju att kvinnor lider av grov mental funktionsnedsättning, där kvinnor helt saknar kapaciteten att säga nej.

Finns ingen logik i att tycka att straffmyndigåldern ska vara 14 men byxmyndigåldern ska vara 18 som många feminister tycker idag.

Ja alltså ska man hårddra det så räknas det ju som våldtäkt om personen är "barn" oavsett om den är med på det eller inte, men är man 17 år så är man väl inte barn? Kanske någon annan kan flika in här, men visst, man ses som barn till man är 18, men samtidigt är man byxmyndig från 15 års ålder, hur går det ihop? Man får alltså ligga med andra som 15, men bara inte någon som är över 18 eller vadå?
Citera
2026-07-15, 00:14
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja alltså ska man hårddra det så räknas det ju som våldtäkt om personen är "barn" oavsett om den är med på det eller inte, men är man 17 år så är man väl inte barn? Kanske någon annan kan flika in här, men visst, man ses som barn till man är 18, men samtidigt är man byxmyndig från 15 års ålder, hur går det ihop? Man får alltså ligga med andra som 15, men bar inte någon som är över 18 eller vadå?

Det är just det som är min poäng. Lagarna är korkade och finns ingen logik bakom det hela.

Juridiskt räknar man alla under 18 år som barn. Så en 17 år gammal kvinna räknas som en "flicka".

Så ja, en 17 åring räknas som barn. Och det är i de flesta fall lagligt att ha sex med en 17 åring trots att 17 åringar räknas som "barn". Detta då man blir byxmyndig vid 15 år.

Däremot så blir man dömd för "våldtäkt" om det finns en beroendeställning, dvs du har "auktoritet" och personen är under 18. Så om du är en rektor har du "auktoritet" och därför blir det våldtäkt om du har sex med samtycke med en 17 år gammal student. Feministerna har ju utvidgat begreppet och det är nog bara en tidsfråga innan man ökar byxmyndigåldern helt till 18 år samtidigt som man jobbar för att sänka straffmyndigåldern.
Citera
2026-07-15, 00:23
Medlem
Citat:
Det är just det som är min poäng. Lagarna är korkade och finns ingen logik bakom det hela.

Juridiskt räknar man alla under 18 år som barn. Så en 17 år gammal kvinna räknas som en "flicka".

Så ja, en 17 åring räknas som barn. Och det är i de flesta fall lagligt att ha sex med en 17 åring trots att 17 åringar räknas som "barn". Detta då man blir byxmyndig vid 15 år.

Däremot så blir man dömd för "våldtäkt" om det finns en beroendeställning, dvs du har "auktoritet" och personen är under 18. Så om du är en rektor har du "auktoritet" och därför blir det våldtäkt om du har sex med samtycke med en 17 år gammal student. Feministerna har ju utvidgat begreppet och det är nog bara en tidsfråga innan man ökar byxmyndigåldern helt till 18 år samtidigt som man jobbar för att sänka straffmyndigåldern.

Ja vid det här laget är jag 40+ så kommer inte ligga med någon i den åldern, men det kan ju finnas folk i säg 20+ åldern som vill ligga med en 17 åring. Det är inte konstigt på något sätt. Jag hade själv en 17 årig tjej när jag var 22 och t.o.m. hennes familj var fine med det. Jag och hennes pappa hade trevliga samtal om saker och ting.

Men håller ändå lite med om att en lärare ska inte sätta på elever, det är inte bra på något sätt. Kanske känns hett för båda två, men det är inte bra.

Var själv nära på att liga med en kvinnlig lärare när jag var i mitten av gymnasiet, men det blev inte av och tror inte det hade varit en bra sak heller om det hade hänt.
Citera
2026-07-15, 02:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Fel Tidö och Sd ville ha en 13 års gräns!

13 vore ju bättre förstås, men 14 är bra för att vara S.
Förvånansvärt bra.
Citera
2026-07-15, 02:49
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
13 vore ju bättre förstås, men 14 är bra för att vara S.
Förvånansvärt bra.

Ja det blev som så ofta i politiken en kompromiss!
Citera
2026-07-15, 02:54
Avstängd
Citat:
Ja det blev som så ofta i politiken en kompromiss!

Ofta vet jag inte, men det är ju fint om sossarna fattat att man måste respektera brottsoffer.
Citera
2026-07-15, 02:57
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ofta vet jag inte, men det är ju fint om sossarna fattat att man måste respektera brottsoffer.

Politik handlar mycket om att just förhandla och kompromissa annars skulle de inte få något gjort!
Citera
2026-07-15, 06:38
Avstängd
Citat:
Politik handlar mycket om att just förhandla och kompromissa annars skulle de inte få något gjort!

Mmm och där är de rödgröna urusla
Citera
2026-07-15, 07:10
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja vid det här laget är jag 40+ så kommer inte ligga med någon i den åldern, men det kan ju finnas folk i säg 20+ åldern som vill ligga med en 17 åring. Det är inte konstigt på något sätt. Jag hade själv en 17 årig tjej när jag var 22 och t.o.m. hennes familj var fine med det. Jag och hennes pappa hade trevliga samtal om saker och ting.

Men håller ändå lite med om att en lärare ska inte sätta på elever, det är inte bra på något sätt. Kanske känns hett för båda två, men det är inte bra.

Var själv nära på att liga med en kvinnlig lärare när jag var i mitten av gymnasiet, men det blev inte av och tror inte det hade varit en bra sak heller om det hade hänt.

Vid 17 års ålders är man ju fullvuxen så jag ser inget fel att ligga med en 17 åring oavsett ålder, även om du är 50 år gammal. Man får helt enkelt sluta bry sig om vad andra tycker.

Vi borde sluta tänka på ålder och istället se på oss människor som individer och inte siffror.
Citera
2026-07-15, 09:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Ännu yngre riskerar nog att dras in i kriminaliteten då, USA har lägre straffmyndighetsålder än Sverige och värre kriminalitet.

Varför alltid USA ?
Jämför med El Salvador och de asiatiska länderna istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in