2026-07-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Båda processerna pågår fortfarande. Nästa viktiga steg gäller Lexbase-målet, där tidsfristen är den 11 augusti. Från min sida är underlaget redan färdigställt

Hur snabbt tror du IMY agerar efter EU-domstolens dom i att utfärda sanktioner?
Tror du att sanktionerna kommer överklagas?

Kommer det bli böter eller nedstängningar av hemsidor såsom Lexbase från IMYs håll?
Senast redigerad av 8686 2026-07-14 kl. 23:52.
Citera
2026-07-15, 00:00
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Har skickat in till Lexbase och hänvisat till GDPR. Vad är nästa steg när de (för det räknar jag med) inte tagit bort mig efter tidsfristen jag gett dem löpt ut? Lexbase har förstört mitt liv totalt som inga pengar i världen kan hjälpa till med. Pga. de la upp ett fall där jag är helt oskyldig där ett vittne begått mened.
du har flera alternativ efter den 9 juli. Enklaste nu är kontakta IMY och be om hjälp för nu måste dem hjälpa dig och stödja dig de har ingen annan val nu.
Citera
2026-07-15, 00:06
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Hur snabbt tror du IMY agerar efter EU-domstolens dom i att utfärda sanktioner?
Tror du att sanktionerna kommer överklagas?

Kommer det bli böter eller nedstängningar av hemsidor såsom Lexbase från IMYs håll?
Jag vet inte vem som agerar mot Lexbase först, men C-199/24 förändrar spelplanen totalt inget blir som förr igen. IMY kan inte längre vara passiv utan måste använda sina fulla befogenheter och sitt fulla ansvar.
Citera
2026-07-15, 02:06
Medlem
Citat:
Båda processerna pågår fortfarande. Nästa viktiga steg gäller Lexbase-målet, där tidsfristen är den 11 augusti. Från min sida är underlaget redan färdigställt

Kommer det avgöras på handlingarna eller förhandling?

Citat:
Har skickat in till Lexbase och hänvisat till GDPR. Vad är nästa steg när de (för det räknar jag med) inte tagit bort mig efter tidsfristen jag gett dem löpt ut? Lexbase har förstört mitt liv totalt som inga pengar i världen kan hjälpa till med. Pga. de la upp ett fall där jag är helt oskyldig där ett vittne begått mened.

Kontakta IMY som redan sagts och be om hjälp. När tidsfristen går ut bör du gå vidare med en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt. Om du är beredd att satsa tycker jag du ska stämma i ett tvistemål, vill du riskera mindre kör på förenklat tvistemål.
Citera
2026-07-15, 02:25
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Kommer det avgöras på handlingarna eller förhandling?

Kontakta IMY som redan sagts och be om hjälp. När tidsfristen går ut bör du gå vidare med en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt. Om du är beredd att satsa tycker jag du ska stämma i ett tvistemål, vill du riskera mindre kör på förenklat tvistemål.
Det är domstolen som avgör om en förhandling behöver hållas, exempelvis om något är oklart. Jag har inte yrkat på muntlig förhandling finns inget att tillägga ifrån min sida, utan vill att målet avgörs på handlingarna. Därefter ska svaranden lämna sitt yttrande senast den 11 augusti.

Alla handlingar i målet är redan offentliga.
Med tanke på det stora samhällsintresset skulle man nästan kunna argumentera för att ett sådant mål borde vara offentligt på en nivå som liknar vissa uppmärksammade rättegångar i USA, där allmänheten kan följa processen.
Citera
2026-07-15, 09:50
Medlem
Citat:

Vill du klistra in vad du skickade i mailet till dom? Funderar på att göra samma sak, om det betyder att bli borttagen.
Skickade du bara till Lexbase, eller verifiera/krimfup också?
Citera
2026-07-15, 09:52
Medlem
Kan t.ex ratsit, biluppgifter samt upplysning och andra som ej har brottmålsdomar fortsätta publicera personuppgifter?
Dom kanske hävdar att "det där gäller databaser med dommar, vi tar uppgifterna från skatteverket och folkbokföringen så det gäller inte oss"?
Eller är det kört för dom också?
Citera
2026-07-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Kan t.ex ratsit, biluppgifter samt upplysning och andra som ej har brottmålsdomar fortsätta publicera personuppgifter?
Dom kanske hävdar att "det där gäller databaser med dommar, vi tar uppgifterna från skatteverket och folkbokföringen så det gäller inte oss"?
Eller är det kört för dom också?

I praktiken är det väl kört för alla som har utgivningsbevis, som publicerar personuppgifter.

Vad är det journalistiska ändamålet med att publicera inkomstuppgifter om alla i hela Sverige, för betalning, när det gäller Ratsit ?
Citera
2026-07-15, 12:53
Medlem
En spotanfråga.
Ni som anser att dessa sajter stigmatiserat er till den grad att det är svårt att börja om.
Varför byter ni inte namn och flyttar till typ Norge? Danmark?
Citera
2026-07-15, 15:04
Medlem
Citat:
Det är domstolen som avgör om en förhandling behöver hållas, exempelvis om något är oklart. Jag har inte yrkat på muntlig förhandling finns inget att tillägga ifrån min sida, utan vill att målet avgörs på handlingarna. Därefter ska svaranden lämna sitt yttrande senast den 11 augusti.

Alla handlingar i målet är redan offentliga.
Med tanke på det stora samhällsintresset skulle man nästan kunna argumentera för att ett sådant mål borde vara offentligt på en nivå som liknar vissa uppmärksammade rättegångar i USA, där allmänheten kan följa processen.

Då håller jag tummarna för att det avgörs på handlingarna, visste inte om någon av er begärt förhandling nämligen. Om det avgörs på handlingarna bör vi domslut falla i slutet av augusti, början av september om jag inte tänker helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
En spotanfråga.
Ni som anser att dessa sajter stigmatiserat er till den grad att det är svårt att börja om.

Fast folk kanske inte vill lämna sitt land av flera skäl? Det är väl inte så otroligt roligt att lämna och börja om.
Citera
2026-07-15, 15:11
Medlem
Dubbelpost för mobilen strular..
Citera
2026-07-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
En spotanfråga.
Sajterna uppdaterar sig så att ditt nya namn syns. Då har sajten "smutsat ner" även det nya namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in