Citat:
Ursprungligen postat av
Titanicsurvivor
Det får du gärna bevisa.
Jag anser mig ha väldigt bra koll på det.
Jag har bevisat det gång på gång, jag valde bort ordförandeskapet, suttit 4år, grannar vände sig ändå till mig för hjälp, ena var en vattenskada, det läckte från taket, värsta det var andra gången o nya ordförande ville fakturera 20% på brf ägaren, jag som kan hela historiken fick skriva skrivelsen till nya ordförande, berätta historiken.
Ta detta är vad jag skrev till både HSB och nya styrelsen, dvs vi tar det till rätten. inte hela så namn i förening syns men några punkter så förstår du hur jag kör över både HSB o nya styrelsen, dvs det var HSB som hänvisa 20% skulle brf ägaren betala, jag däremot bestred allat o 0kr ska betalas via brf ägaren.
1)Vattenskadan är därmed i styrelsens kännedom redan 2020-03-16 (Bilaga2)
2)Vad som bör beaktas är om föreningen orsakat den andra vattenskadan genom vårdslöshet eller ej.
3) Takets tekniska livslängd är överskriden och underhållet är eftersatts, dels finns dokumenterade ålders skador (Bilaga3), dels vid tidigare takvattenskador med relinat/felaktigt utförda dagvattenbrunnar till invändiga dagvattenledningar där besiktningsman hänvisa att takavloppen var fel konstruerade och utgjorde en reducerad försäkringsersättning för föreningen.
4) Taket uppvisar ej hantverksmässigt utförda reparationer som har samband med vattenskadan, felaktig Silicon (bilaga3)
5) Vattenskadan kan relateras till dagvattenledning/schakt som betjäna flera lägenheter o går därmed under BRL 7kap 12§ medhänvisning till brand o vattenledningsskada och har företräde över styrelsen egna stadgar.
6)Till detta kommer att föreningen enligt allmänna principer svarar för en sådana skador i lägenhet som har uppkommit på grund av föreningens försummelse/vårdslöshet, En särskild situation är när det har utförts ingrepp i en lägenhet år2020 o inom en garantitid för ett eventuellt ”back jobb” enligt bilaga1 o 2 där utskick redan bytts ut o utgör därmed inte under åldersavdrag och inte under lägenhetsinhavarens ansvar.
7)Genom detta har inte föreningen haft för avsikt fullgöra det underhållsansvar enligt bilaga4 där 7kap 12§ andra stycket gör sig gällande, det har varit nödvändigt o bryta upp golv eller ta bort vägg för en andra gång. Även besiktnings underlag kan inte fastställa skadeorsak i sin ursprungs helhet mer än hänvisning i (bilaga5)