Igår, 14:55
Medlem
Kanske en smal tråd - men när jag pratat runt i verkstads-Sverige om just Perfekta Bilar i Linköping AB så har historierna varit många.

Jag förstår att dem, med sina 14 - 15 miljoner i omsättning per år, inte är att jämföra med t.ex. Riddermark och liknande. Men det bör ändå finnas någon som drabbats av dessa!

Jag kan börja (jag vet att jag var dum som köpte av dem och jag vet att jag varit dum som reparerat bilen för dessa summor - ni behöver inte påminna mig):
Jag köpte en Audi A6:a av dem för 100 000 kr. Jag frågade specifikt om oljeläckage och andra problem. "Inga problem, vi kollar alltid våra bilar innan försäljning" säger säljaren (Ali).

3 dagar senare smäller bilen för första gången. Bilfirman hävdar slitage och säger att man inte avser hjälpa mig. När jag ber en lokal verkstad undersöka bilen säger dem att: "Du har väl inte köpt bilen av Perfekta Bilar? Jag hade en kille inne med en Audi för en tid sedan. Motorn var helt sönderbränd och när vi lämnade ett utlåtande till ARN ringde säljaren upp oss och skrek i telefonen".

Därefter märker jag att bilen läcker olja, 2 st spridare går sönder, 1 st spridare skjuter ut ur motorn för att någon inte skruvat fast den ordentligt. Bl.a. rasar bilen ca 45 mil hemifrån vid två tillfällen. Under de första 7 - 8 månaderna i min ägo hinner jag bara köra bilen i ca 3 veckor åt gången innan den rasar på nytt. Därefter ställs bilen av.
Som om inte detta var nog kontaktade jag föregående ägare av bilen, som tydligt beskrev alla problem han haft (samt att bilen var trasig / avställd då han sålde den till bilfirman i fråga).

ARN utreder ärendet i ca 9 månader och avslår det sedan med hänvisning till "du borde ha lämnat bilen hos bilfirman och låtit dem försöka lösa problemet". Det enda problemet: De ville inte röra bilen och sade till och med att de skulle polisanmäla mig för en negativ recension jag skrivit.

När jag sedan postar allt som hänt, alla hot, alla idiotiska utgifter o.s.v. i en uppdaterad recension, plockar Perfekta Bilar bort sin företagssida på Google, dvs det går inte längre att skriva / läsa recensioner om dem (sammanfaller nästan på dagen med min skrivna recension, vilket får mig att anta att det är p.g.a. min recension som de plockat bort infon).

I dagsläget har jag lagt ca 65 000 kr på bilen för 3 st trasiga spridare, reparation där 1 st spridare skjutit ut ur motorn, byte ventilkåpspackning (höger och vänster + kåpa höger sida) och diverse andra felsökningar.

Nu har jag därtill fått offert på ca 54 000 kr för att byta växellådans styrbox, mekatronik + läckande kylventil (växellådans styrdon är sönderbränt och måste bytas). Alla symptom och problem har funnits sen inköp (men har såklart blivit värre över tid) men bilfirman vill inte kännas vid något alls!

Jag köpte bilen i slutet september 2025 (för 100 000 kr) och har i skrivande stund alltså lagt närmare 120 000 kr på alla problem. Definitivt min sämsta bilaffär - men än mer spännande är bilfirmans helt sinnessjuka bemötande av allt. Dvs en axelryckning och hot om polisanmälningar när jag försöker få deras hjälp och / eller sedan kritiserar dem vid utebliven hjälp!

Finns det någon mer som haft med dessa klåpare att göra?
Citera
Igår, 15:00
Medlem
Därtill ska sägas att deras årsbokslut ser ruggigt skumma ut (0 anställda, bara Ali och Basir som äger bolaget finns registrerade). De har inte plockat ut någon utdelning eller löner. Men de har ändå deklarerat ca 1 miljon per år i "personalkostnader" - ett belopp som är ~lika över alla år.

Skojarföretag även där? Vad jag kan få fram måste även dem själva listas som anställda av företaget, om de ska kunna plocka ut lön. Så det ser väl ändå suspekt ut? Någon som har mer koll?
Citera
Igår, 15:12
Medlem
Det där låter ungefär exakt som vad du får förvänta dig om du köper en bil av någon som heter Ali.
Citera
Igår, 15:21
Medlem
Det finns väl inget man kan skriva egentligen som är till tröst för dig nu i detta ruttna läge. Att skriva att man aldrig ska handla bil av ”Ali” runt hörnet och liknande hjälper ju inte nu.

Men jag bli ändå förbannad när man läser om sånt här och jag hoppas att det löser sig för dig på nåt sätt. Kläm åt skojarna, anmäl dom till ARN, gör allt du rimligen kan. Nu verkar ju detta vara synnerligen hänsynslösa skojare så då biter väl inte ARN förvisso.

Fan, bara namnet ”Perfekta Bilar AB”. Som dessutom drivs av ”Ali” och ”Basir”, hade fått mig att aldrig nånsin sätta min fot där. Brrr
Citera
Igår, 15:29
Medlem
karlgunnars avatar
Det finns i princip inte en enda bilhandlare som är seriös och bra. Endera så är det babbeägda fiffelföretag som ofta poppar upp och försvinner lika fort eller så byts det namn gång på gång. Sen har vi stora drakarna som då har råd att skita i den lilla kunden eftersom dom har så många andra. Mitt råd är att alltid köpa beg bil privat, gärna av första ägaren eller bilar med få ägare, god servicehistorik osv.
Citera
Igår, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Det finns i princip inte en enda bilhandlare som är seriös och bra. Endera så är det babbeägda fiffelföretag som ofta poppar upp och försvinner lika fort eller så byts det namn gång på gång. Sen har vi stora drakarna som då har råd att skita i den lilla kunden eftersom dom har så många andra. Mitt råd är att alltid köpa beg bil privat, gärna av första ägaren eller bilar med få ägare, god servicehistorik osv.
Köper man av firma har man ju dock konsumentköpslagen att luta sig mot vid trassel efteråt. Vid ett privatköp har man noll skydd.
Citera
Igår, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Det där låter ungefär exakt som vad du får förvänta dig om du köper en bil av någon som heter Ali.
ali och basir , jo tjena , lycka till , köp aldrig av svartskallar 1000 problem kan mängder vittna om. Jag kör firmabil men kollar alltid alla bolag vilka som äger firman tex när dotter eller barnbarn skall handla bil , är det blattar så blir det tvärstop det har räddat dom från massa bekymmer och pengaförluster
Senast redigerad av chunky000 Igår kl. 16:08.
Citera
Igår, 16:56
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApHank
Köper man av firma har man ju dock konsumentköpslagen att luta sig mot vid trassel efteråt. Vid ett privatköp har man noll skydd.

Finns ju försäkringar du kan köpa som skyddar privatköpare och prisskillnaden är oftast ganska stor till bilhandlarens nackdel och ofta är det smått hopplöst att få hjälp av dessa, brukar krävas beslut hos ARN osv.
Citera
Igår, 18:32
Medlem
Citat:
Finns ju försäkringar du kan köpa som skyddar privatköpare och prisskillnaden är oftast ganska stor till bilhandlarens nackdel och ofta är det smått hopplöst att få hjälp av dessa, brukar krävas beslut hos ARN osv.
Jag säger inte att det är perfekt, särskilt inte i ts fall då den skitfirman verkar vara scumbags av rang, men handlar du hos nån jätte som typ riddermark så lär nog de följa lagen åtminstone.
Citera
Igår, 23:51
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Jag säger inte att det är perfekt, särskilt inte i ts fall då den skitfirman verkar vara scumbags av rang, men handlar du hos nån jätte som typ riddermark så lär nog de följa lagen åtminstone.

Brukar inte länka till denna skräpsida men här har dom en poäng, Riddermarks är skojare av rang. Deras modell är att jävlas med kunden till den grad att svennebanan inte orkar mer och betalar reparationerna själv.a
https://carup.se/sa-manga-har-anmalt-riddermark-bil-till-arn/
Citera
Idag, 00:34
Medlem
Citat:
Brukar inte länka till denna skräpsida men här har dom en poäng, Riddermarks är skojare av rang. Deras modell är att jävlas med kunden till den grad att svennebanan inte orkar mer och betalar reparationerna själv.a
https://carup.se/sa-manga-har-anmalt-riddermark-bil-till-arn/
Det behöver nödvändigtvis inte betyda något. Säljer man mest och är störst så vore det ju märkligt om man inte också fick mest anmälningar? Riddermark säljer sjuka volymer beg.bilar.
Citera
Idag, 00:36
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Riddermark säljer sjuka volymer beg.bilar.

Vilket också betyder att deras kvalitetskontroll av bilarna lider. Jag skulle aldrig köpa en bil där, någonsin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in