2026-07-09, 14:36
Medlem
Shlomo härskar i världen och såklart att EU kryper efter - precis som USA och övriga. Palantir har använts av snuten i Sverige i fem år och detta har skett bakom ryggen på oss. Inget förvånar längre. Allt under hitte-på-ursäkten om att det handlar om säkerhet och att rädda liv när det i själva verket handlar om övervakning så att folk inte ska kunna göra uppror mot dem och för att de ska kunna ruinera folk som inte passar dem.
Citera
2026-07-09, 15:06
Medlem
BerraByggers avatar
Dessa system finns väl i flesta bilar som inte är 20 år gamla.. i alla fall automatisk broms?? Piper och föreslår en paus gör bilen jag kör idag ofta också. Sen vet jag inte om det är en kamera det handlar om eller andra saker som gör att den tycker så. Kan vara när den tycker man vinglat lite, typ som när jag käkar en burgare på motorvägen då frågar den om jag vill ta en paus nästan varje gång.
Citera
2026-07-09, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vad för rent "mjöl" har du i din påse då? heroin? kokain eller någon annan drog i pulverform?
Dumskalle läs på om Svenska ordspråk.
Citera
2026-07-10, 07:42
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Totalt totalitärt vansinne med andra ord .
Inte undra på att vi inte släpper in dessa bilar på skyddsklassade objekt .

Någon borde berättat för våra makthavare att "1984" inte var en manual utan ett varnande exempel .
Det här får mig alltid att undra om ni foliehattar faktiskt läst 1984 eller om det snarare blivit ett uttryck för "det finns en kamera". En kamera i sammanhanget bil är bara en I/O. Precis som gaspedalen, bränslemängdssensorn eller hjulhastighetsmätaren.

Om datan hade gått till staten, där någon sitter och tittar om du kanske inte är en dissident, hade du haft ett 1984-samhälle.

Om ingen relevant data över huvud taget lämnar fordonet och dessutom inte ens kan plockas ut kan du knappast prata om övervakning.

Beroende på tillverkare och typ av data kan det så klart finnas viss data som kan hämtas ut eller aktivt hämtas ut, det lär framgå i villkoren någonstans. I den mån det händer handlar det inte om att man är särskilt intresserad av vad du som individ sysslar med, utan det handlar om att då ut data som används för utveckling, till exempel frekvens på nödbromsanvändning, mänskliga ingrepp i FSD osv. I synnerhet företag som verkligen pushar på självkörande behöver ohyggliga mängder data, och där är ju kundflottan en tänkbar datakälla. Men återigen, här finns ju inget som helst intresse av dig som individ och det finns hårda regleringar på området. Data ska anonymiseras osv osv.

Jag skulle kunna tänka mig att viss data som kan personkopplas kan fås ut vid olyckor, i utredningssyfte, men vet inte om så sker. Borde vara lätt att hitta i någon dom om så är fallet.

Det här är inte riktigt samma sak som "mikrofonen, videofeeden och gps:en går raka vägen till din lokala stasiman som kollar vad du har för dig".

Om det är vad du är rädd för ska du nog börja med att kasta vad du nu skrev det här inlägget på och allt annat du skulle kunna skriva ett inlägg med.
Citera
2026-07-10, 12:56
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Det här får mig alltid att undra om ni foliehattar faktiskt läst 1984 eller om det snarare blivit ett uttryck för "det finns en kamera". En kamera i sammanhanget bil är bara en I/O. Precis som gaspedalen, bränslemängdssensorn eller hjulhastighetsmätaren.

Om datan hade gått till staten, där någon sitter och tittar om du kanske inte är en dissident, hade du haft ett 1984-samhälle.

Om ingen relevant data över huvud taget lämnar fordonet och dessutom inte ens kan plockas ut kan du knappast prata om övervakning.

Beroende på tillverkare och typ av data kan det så klart finnas viss data som kan hämtas ut eller aktivt hämtas ut, det lär framgå i villkoren någonstans. I den mån det händer handlar det inte om att man är särskilt intresserad av vad du som individ sysslar med, utan det handlar om att då ut data som används för utveckling, till exempel frekvens på nödbromsanvändning, mänskliga ingrepp i FSD osv. I synnerhet företag som verkligen pushar på självkörande behöver ohyggliga mängder data, och där är ju kundflottan en tänkbar datakälla. Men återigen, här finns ju inget som helst intresse av dig som individ och det finns hårda regleringar på området. Data ska anonymiseras osv osv.

Jag skulle kunna tänka mig att viss data som kan personkopplas kan fås ut vid olyckor, i utredningssyfte, men vet inte om så sker. Borde vara lätt att hitta i någon dom om så är fallet.

Det här är inte riktigt samma sak som "mikrofonen, videofeeden och gps:en går raka vägen till din lokala stasiman som kollar vad du har för dig".

Om det är vad du är rädd för ska du nog börja med att kasta vad du nu skrev det här inlägget på och allt annat du skulle kunna skriva ett inlägg med.
All form av övervakning leder ofrånkomligen till missbruk , vilket historien visar .

Jag hoppas att du har ett lyckligt liv , omedveten om verkligheten likt en ko på ängen innan slakten .
Lästips :
"Du sköna nya värld " av Aldous Huxley
Citera
2026-07-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Mycket snack om att Kina är så hemskt med sina integritetskränkningar såsom social credit system osv.

Sverige och EU går samma väg. För att få körkort, lån, jobb osv i Sverige så måste du ha fläckfritt register.

Nu ska du även bli filmad när du kör din egen bil.

Vad tycker ni om detta?
Trafiken blev säkrare, men samhället kraschade.
Citera
Igår, 09:01
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Vad svamlar du om? Vadå ens köpa en ny bil? Jag har inte nya bilar och skulle aldrig få för mig att köpa en heller även om jag hade haft råd.

Nej jag kommer inte heller att köpa en bil som har "obligatorisk nödbroms och aktiv kamera"! Tycker redan det piper och larmar om för mycket skit i min 10 år gamla bil! Visst, tanken är att rädda liv och minska antalet trafikolyckor, men var hamnar informationen efteråt? Det borde man få svar på.
Citera
Igår, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Nej jag kommer inte heller att köpa en bil som har "obligatorisk nödbroms och aktiv kamera"! Tycker redan det piper och larmar om för mycket skit i min 10 år gamla bil! Visst, tanken är att rädda liv och minska antalet trafikolyckor, men var hamnar informationen efteråt? Det borde man få svar på.
Dels det men främsta anledningen är att folk blir dummare och därmed farligare eftersom de förlitar sig på tekniken. Ett bra exempel är ju autokorrekt. Kolla hur jävla illa folk skriver överallt på internet numera, till och med så beteendet hamnat i undertexter på streamingtjänster. För att folk inte behärskar svenska längre. Utan autokorrekt så kan man inte skriva alls. Varför skulle då samma idioter kunna köra bil utan alla dessa hjälpmedlena?
Citera
Igår, 19:47
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Dels det men främsta anledningen är att folk blir dummare och därmed farligare eftersom de förlitar sig på tekniken. Ett bra exempel är ju autokorrekt. Kolla hur jävla illa folk skriver överallt på internet numera, till och med så beteendet hamnat i undertexter på streamingtjänster. För att folk inte behärskar svenska längre. Utan autokorrekt så kan man inte skriva alls. Varför skulle då samma idioter kunna köra bil utan alla dessa hjälpmedlena?

Köra bil kan vilken dum jävel som helst göra, sen hur denne kör är en annan sak. Men det stämmer, ju mer "bling-bling" ju mindre uppmärksamhet på trafiken.
Citera
Igår, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Köra bil kan vilken dum jävel som helst göra, sen hur denne kör är en annan sak. Men det stämmer, ju mer "bling-bling" ju mindre uppmärksamhet på trafiken.
Ibland undrar man. Har ju hört ofta från folk att de "inte kan köra automatare". På vilket sätt skulle det vara svårare än manuellt?
Citera
Igår, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Bra fråga. Det enklaste är att inte tillåta helt autonoma bilar. Annars kan kameror användas i jakt på terrorismen, för att assistera vid akuta sjukdomsfall eller något annat uttalat behjärtansvärt skäl. När lagen är på plats behöver man inte ta bort den.
Andra lagar som varit på plats har tagits bort förr. (dödsstraffet mm.)

Ännu enklare att inte tillåta bilar alls med den där typen av resonemang.
Citera
Igår, 23:11
Medlem
Citat:
Förmodligen samma som med chat control, dvs inte för "baaaaaarnen".
Precis.

De borde vara mer öppna och ärliga med sina bedrägliga motiv: övervakning, kontrollbehov och maktbegär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in