Citat:
Ursprungligen postat av
sealstryper
Totalt totalitärt vansinne med andra ord .
Inte undra på att vi inte släpper in dessa bilar på skyddsklassade objekt .
Någon borde berättat för våra makthavare att "1984" inte var en manual utan ett varnande exempel .
Det här får mig alltid att undra om ni foliehattar faktiskt läst 1984 eller om det snarare blivit ett uttryck för "det finns en kamera". En kamera i sammanhanget bil är bara en I/O. Precis som gaspedalen, bränslemängdssensorn eller hjulhastighetsmätaren.
Om datan hade gått till staten, där någon sitter och tittar om du kanske inte är en dissident, hade du haft ett 1984-samhälle.
Om ingen relevant data över huvud taget lämnar fordonet och dessutom inte ens kan plockas ut kan du knappast prata om övervakning.
Beroende på tillverkare och typ av data kan det så klart finnas viss data som kan hämtas ut eller aktivt hämtas ut, det lär framgå i villkoren någonstans. I den mån det händer handlar det inte om att man är särskilt intresserad av vad du som individ sysslar med, utan det handlar om att då ut data som används för utveckling, till exempel frekvens på nödbromsanvändning, mänskliga ingrepp i FSD osv. I synnerhet företag som verkligen pushar på självkörande behöver ohyggliga mängder data, och där är ju kundflottan en tänkbar datakälla. Men återigen, här finns ju inget som helst intresse av dig som individ och det finns hårda regleringar på området. Data ska anonymiseras osv osv.
Jag skulle kunna tänka mig att viss data som kan personkopplas kan fås ut vid olyckor, i utredningssyfte, men vet inte om så sker. Borde vara lätt att hitta i någon dom om så är fallet.
Det här är inte riktigt samma sak som "mikrofonen, videofeeden och gps:en går raka vägen till din lokala stasiman som kollar vad du har för dig".
Om det är vad du är rädd för ska du nog börja med att kasta vad du nu skrev det här inlägget på och allt annat du skulle kunna skriva ett inlägg med.