2026-07-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Man startade med ca 200 000 soldater.
Jo, man mobiliserade 2022. På hösten. Reservister. ca 300 000 .
Nu kommer en mobilisering är de flesta överens om. 500 000 eller 1 200 000 man. Jag tror mera på 500 000 man.
Sedan har man man som du säger kontraktssoldater ovan på detta. Vill minnas att Putin eller hans stab vid något tillfälle nämnde att man tog in rekryter i storleksordningen 30 000 per månad.
Ja, vi ska inte glömma de från LPR samt DPR, som inte ingår i ovan siffror. De uppskattas till 80 000-120 000 vill jag minnas att jag läste
Man kan räkna utifrån detta.

Men nu handlade inte min analys om detta i sig.
Faktor 6 är förändringen på kostnad(manskap) vs förtjänst(km2). Förändringen över tid. De senaste 19 månaderna.
Har inget med Ukrainas förluster att göra över huvud taget. Folk har missförstått har jag sett.

Du läste och förstod.
Andra läste och förstod inte

LPR och DPR's manskap räknas efter våren 2022 då de antogs i den ryska federationen. men ditt antal har jag hört oxå.
förra våren nämndes siffran att det rekryterades så många, tror att det var samtidigt som de hade koreanerna som försvarade i kursk..

Fortfarande så är det stort antagande över respektive sidas förluster, tycker jag, för stor osäkerhet.
Citera
2026-07-14, 22:11
Medlem
BögryZZkt fartyg sänkt. Allt går enligt plan avmilitarisering av kloaken och dassriket RyZZland.

Ett stort hål är synligt på högersidan, mitt på skrovet, på det ryska Projekt 22460 Rubin-klass patrullfartyget Izumrud efter att det träffades av Ukraina marinens Sargan-3000 obemannade naval system.

https://x.com/bayraktar_1love/status/2077044069901988120?s=20
Citera
2026-07-14, 22:14
Medlem
RyZZka orcher jagas i skogarna runt Lyman, det kommer ut i princip dagliga såna är klipp.

https://x.com/mouw5284/status/2076996521967452282?s=20
Citera
2026-07-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Synd att våra diplomater inte var tillräckligt "överlägsna" för att kunna hitta en kompromiss med Ryssland angående NATO då. Typ: "vi godtar att det säkerhetspolitiska läget gentemot Ryssland inte medger gränslös NATO-expansion".

Men du kanske menar "överlägsna" i bemärkelsen "överlägsen attityd"?

Självfallet ska man inte dalta med ett land som hotar oss. Ryssland förstår endast våldets språk och är i total avsaknad av civiliserat beteende.

Vad menar du med "våra diplomater" förresten, ryssjävel?
Citera
2026-07-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
BögryZZkt fartyg sänkt. Allt går enligt plan avmilitarisering av kloaken och dassriket RyZZland.

Ett stort hål är synligt på högersidan, mitt på skrovet, på det ryska Projekt 22460 Rubin-klass patrullfartyget Izumrud efter att det träffades av Ukraina marinens Sargan-3000 obemannade naval system.

– Ukrainska sjömän sänkte gränsbevakningsfartyget av andra rangen med hjälp av det obemannade sjödrönarsystemet Sargan-3000 nära Novorossijsk. Det finns både döda och skadade bland fartygets besättning, framhåller flottan.
Citera
2026-07-14, 22:20
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72

Den där är bara att skrota, konstigt att den inte sjunkit, men det är förmodligen grunt där och den står nog redan på botten.
Citera
2026-07-14, 22:20
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Självfallet ska man inte dalta med ett land som hotar oss. Ryssland förstår endast våldets språk och är i total avsaknad av civiliserat beteende.

Svårt att tro att man kan åstakomma nån särskilt "överlägsen" diplomati om man utgår ifrån den premissen.

Citat:
Vad menar du med "våra diplomater" förresten, ryssjävel?

Men lilla gullefjun.
Jag menar såklart Europas diplomater. Eftersom jag svarade på ditt inlägg där du pratade om europeeisk diplomati.
Citera
2026-07-14, 22:27
Medlem
Citat:
Svårt att tro att man kan åstakomma nån särskilt "överlägsen" diplomati om man utgår ifrån den premissen.

Men lilla gullefjun.
Jag menar såklart Europas diplomater. Eftersom jag svarade på ditt inlägg där du pratade om europeeisk diplomati.

Ja precis. Du och din vidriga sort tillhör inte Europa

Du verkar dock fortfarande inte förstå att man inte bemöter hotfulla nationer med diplomati. I din enfaldiga värld verkar dessutom diplomati betyda: "låt oss göra Ryssland till viljes".
Citera
2026-07-14, 22:34
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Genom en överrenskommelse mellan diplomater. Du vet, alternativet till att kriga om saken.
En diktatur med kärnvapen, de skiter i allt! De lever efter den starkes rätt!
Ryska folket vill inte kriga, det är Kreml!
Citera
2026-07-14, 22:35
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ja precis. Du och din vidriga sort tillhör inte Europa

Du verkar dock fortfarande inte förstå att man inte bemöter hotfulla nationer med diplomati. I din enfaldiga värld verkar dessutom diplomati betyda: "låt oss göra Ryssland till viljes".

Nä i min värld betyder diplomati: "låt oss hitta en ömsesidigt acceptabel lösning".
En sån lösning hade kunnat vara att komma överrens om var gränsen går för NATO-expansion, i östlig riktning.

Betyder diplomati i din värld: "låt oss aldrig göra Ryssland till viljes"?
Citera
2026-07-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Utan SSSR hade det inte funnits någon östfront där 75% av manskap och resurser som annars skulle används i västfronten, italien och nordafrika, inte att förglömma antalet soldater som dog för detta.

Men nu var det inte som detta handlade om utan hade Sovjetunionen inte fått Lend‑Lease
avtalet från USA så hade ni talat tyska i Ryssland idag .

Då grät inte Chrusjtjov några krokodiltårar , men idag är man totalt upprörda
vilket är otroligt patetiskt.
Citera
2026-07-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Men nu var det inte som detta handlade om utan hade Sovjetunionen inte fått Lend‑Lease
avtalet från USA så hade ni talat tyska i Ryssland idag .

Då grät inte Chrusjtjov några krokodiltårar , men idag är man totalt upprörda
vilket är otroligt patetiskt.
det är ju inte så att allt var lend lease... det hade tagit längre tid bara...

det korta svaret från gpt ang detta:

"Det korta svaret är att Sovjetunionen tillverkade den stora majoriteten av sina stridsvagnar, flygplan, kanoner och handeldvapen själv. Men Lend-Lease stod för en mycket större andel av sådant som lastbilar, lokomotiv, järnvägsvagnar, radiosystem, högoktanigt flygbränsle, råvaror och livsmedel."

i övriga militära kategorier ar inte lend lease ens nära, jag frågade spefikt efter flottan, då den utelämnades, samma sak där, mest ppatrullbåtar och liknande, väldigt många, dess större dess färre, men sådana hade sovjet redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in