2026-07-14, 20:23
Medlem
BengtAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
+1
Jag hade velat se hur användarna ser ut som säger emot detta. Är det tjocka gubbar eller vad är det för skit tror ni?

Fråga dej själv varför då endast 348742 personer dvs 6,4% inskrivna på,Arbetsförmedlingen?
Enligt dej så borde 548000 personer dvs 9,4% samtliga skynda till Arbetsförmedlingen,men icke!

Vill inte 15,16,17 åringarna skiva in sig och söka jobb?
Vill inte 68,69,70,72,72,73,74 åringarna skriva in sig och söka jobb?
Citera
2026-07-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtAschberg
Fråga dej själv varför då endast 348742 personer dvs 6,4% inskrivna på,Arbetsförmedlingen?
Enligt dej så borde 548000 personer dvs 9,4% samtliga skynda till Arbetsförmedlingen,men icke!

Vill inte 15,16,17 åringarna skiva in sig och söka jobb?
Vill inte 68,69,70,72,72,73,74 åringarna skriva in sig och söka jobb?

Det står ju i beskrivningen av statistiken. Arbetsförmedlingen för enbart statistik om sina inskrivna. Men alla arbetslösa är inte inskrivna på arbetsförmedlingen och står som aktivt arbetslösa. Många går olika aktiviteter, arbete med stöd som nystartsjobb och introduktionsjobb, många studerar men vill ha jobb men studerar för att slippa arbetslöshetsperioder. Andra vägrar skriva in sig på arbetsförmedlingen och ha kontakt med myndigheter, bor hos föräldrarna fast man är 30+ utan inkomst och liknande. Naturligtvis är dessa arbetslösa.
Senast redigerad av Katki 2026-07-14 kl. 20:47.
Citera
2026-07-14, 20:44
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Du får väl leva i vilken verklighet eller lögn du vill. Du verkar ju synnerligen barnslig och omogen så det rättar nog till sig med åren och åldern.

Här har du fakta dock.

2018 5,9%
2019 6,1%
2020 8,4% (covid) 10,0% (juni 2020)
2021 6,5% 9,8% (maj 2021)
2022 6,5% (trots Ryssland) 8,6% (juni 2022)
2023 7,7% (Nuvarande regering)
2024 7,9% (Nuvarande regering)
2025 8,3% (Nuvarande regering)
2026 9,4% senast. (Nuvarande regering)

Sämre och sämre alltså.

Jag kan också välja och vraka vilka månader som helst, precis som du gjorde.

Visste ser det bra ut för Tidö-regeringen?
Citera
2026-07-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Såg också det.

Kan admin snälla ge reprimand till trådstartaren?

Ge den till dig själv som inte ens kan avläsa ett diagram och se arbetslösheten på 6,5% vid valdagen 2022.
Citera
2026-07-14, 20:48
Medlem
Citat:
Jag kan också välja och vraka vilka månader som helst, precis som du gjorde.

Visste ser det bra ut för Tidö-regeringen?

Det var en som ville ha siffran för september månad varje år och fick det. Har du inget att komma med i sak överhuvudtaget så låt bli att skriva.
Citera
2026-07-14, 20:52
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Det var en som ville ha siffran för september månad varje år och fick det. Har du inget att komma med i sak överhuvudtaget så låt bli att skriva.

Det var ju väldigt sakligt, tycker du inte det. Skrev ju t.o.m. ut siffrorna till dig.
Citera
2026-07-14, 20:59
Medlem
Citat:
Det var ju väldigt sakligt, tycker du inte det. Skrev ju t.o.m. ut siffrorna till dig.

Det enda viktiga i slutändan är att arbetslösheten var 6,5% på valdagen 2022. Nu är den 9,4% och det är 549.000 personer arbetslösa. Ett enormt totalt misslyckande av sällan skådat slag. 170.000 fler arbetslösa, nära 3 procentenheter större arbetslöshet på väg mot 10%. Fortsätter det likadant har vi en arbetslöshet på över 13% 2030.

Arbetslösheten har ökat nästan 50% på dessa misslyckade 4 år där man helt försummat och ignorerat arbetsmarknadspolitiken och bara slagit på och försämrat för dom arbetslösa som i många fall är chanslösa i konkurrens med 549.000 personer. Med samma försummelse och ignorans har man även hanterat sjukvården, omsorgen osv också. Bedrövligt är bara förnamnet.
Citera
2026-07-14, 21:00
Medlem
G3d9H-D.z-0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Ja, men personer vill hellre gå bidrag än att utbilda sig och sedan till städare. Behövs billiga städare.

Kan du inte få något jobb ska du ta det som tilldelas till dig. Inga bidrag alls förutom A-kassa för de som jobbat men hade otur.

Komihåg att folk vill få gratispengar och då ska man vara arbetslös, håva in bidrag, klämma ut ungar och få bidrag, få bostadsbidrag och integrationsbidrag och allt möjligt.

Det kan vara hård konkurrens om städkneg, lagerjobb och sånt också, tyvärr.

Många ger upp, så inte alla som går hemma länge tycker om det. Bara så du vet, men visst finns det många som du säger är bekväma också.
Citera
2026-07-14, 21:09
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Det enda viktiga i slutändan är att arbetslösheten var 6,5% på valdagen 2022. Nu är den 9,4% och det är 549.000 personer arbetslösa. Ett enormt totalt misslyckande av sällan skådat slag. 170.000 fler arbetslösa, nära 3 procentenheter större arbetslöshet på väg mot 10%. Fortsätter det likadant har vi en arbetslöshet på över 13% 2030.

Arbetslösheten har ökat nästan 50% på dessa misslyckade 4 år där man helt försummat och ignorerat arbetsmarknadspolitiken och bara slagit på och försämrat för dom arbetslösa som i många fall är chanslösa i konkurrens med 549.000 personer.

Struntprat. Kom med något konstruktivt som skulle få atbetslösa in i arbete istället, och slopa gärna propaganda-snacket är du gullig.

Det finns massvis av lediga jobb men folk vill inte ta dem. Vem är det som är arbetslös? Vem är det som inte tar jobben? Förklara gärna ingående för mig hur en högre A-kassa och högre bidrag skulle få folk som redan idag är arbetsskygga.

Förresten glömde du skriva i parentes i ditt diagram, att sedan Trumps tullar mot Europa infördes har blivit högre arbetslöshet i exportberoende länder som Sverige och Tyskland.

Väntar idogt på hur du och S ska rädda Sverige med mer bidrag. Och om du läst ekonomi, vilket du tydligt bevisat att du inte gjort, så går arbetslösheten upp under lågkonjunktur.
Citera
2026-07-14, 21:12
Medlem
Fascinerade att så många har en total övertro att det är sittande regeringen ansvarar och skapar alla jobben inom näringslivet och välfärden och att det är en vänster - höger fråga om vissa har jobb eller inte. Näringslivet skriker efter rätt kompetenser och många branscher har investerat i effektiviserade åtgärder istället eftersom det är billigt och det finns helt enkelt inte "kött" med rätt kompetenser på stan att hitta. Det har extremt lite med ideologi att göra.
Citera
2026-07-14, 21:13
Medlem
Mot bakgrund av denna statistik är det inte konstigt att vi behöver mer arbetskraftsinvandring! Till ännu lägre löner, givetvis. Tack Tidölaget för befrielsen!
Citera
2026-07-14, 21:36
Medlem
Citat:
Akassa och andra stöd behöver man när man inte har jobb och har svårt att få ett nytt. Ett perspektiv som en P12 som du har svårt att förstå, men livet och livserfarenheten kommer säkerligen ikapp dig också.

Säg som det är istället och sluta ljug.

Du vill ligga på soffan och söka de där 6 jobben i veckan hos arbetsförmedlingen så du får din jävla a kassa d.v.s gratis semester i 6 mån innan du på riktigt börjar söka.

Hur vet jag det ? Jsg har nämligen gjort det själv en gång i livet.

Jag blev varslad med 4 månadslöner i fallskärm.
Jag sket i att söka nya jobb på riktigt ytterligare 4 mån för att få en skön lång semester. Jag sökte bara jobb jag inte kunde få i 4 mån för att få a kassan , för att skriva ett musik album

Det var innan jag hade hus och fru och ansvar på riktigt.

Jag vet varför du är sur över a kassan för jag har själv utnyttjat skiten en gång i livet.

Hade a kassan istället bara gällt säg 6 mån, då hade jag sökt jobb från dag 1 som en kokaintorsk suttit å skickat iväg ansökningar.

Sätter samhället press på oss så blir det fart på oss människor.

Jag har själv utnyttjar systemet precis som du gör. Det är dock ingen väg till ett framgångsrikt liv att gå på a kassa.

Jag har iaf mage att erkänna det och att systemet inte borde vara så lättlurat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in