Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Verkligen inte. Ryssland får göra precis vad de vill inom sina gränser. Vill det ryska folket leva som de gör de så får de göra det. Det är inget problem. Men när de av imperialistiska skäl börjar invadera grannländer så är det klart att vi måste förhålla oss till det. Så, ja, när Ryssland startar krig så tvingar de oss att agera - eftersom vi naturligtvis inte vill bli nästa offer.
Visst skulle vi kunna tillåta Ryssland att ha en intressesfär. Men det blir ju väldigt problematiskt om ett land, likt Ukraina, faktiskt inte vill ingå i en rysk intressesfär. Om du tycker att Ryssland ska tillåtas ha en intressesfär som innefattar stater som inte vill ingå i intressesfären utan ska tvingas till det, har du då någon uppfattning om vilka stater som vi ska tillåta Ryssland att betraktar som intressesfär? För om du inte medger att alla stater på hela jorden skulle kunna tillåtas att mot sin egen vilja ingå i Rysslands intressesfär så måste du dra en gräns för intressesfären någon stans. Och så snart som du drar en gräns så riskerar du alltid att det kommer att uppstå konflikter.
Vilka länder som ingår i vilka stormakters intressesfär bestäms i praktiken genom överenskommelser över våra huvuden, mellan stormakterna. Inget land i Sydamerika får fritt bestämma vilken intressesfär som dom vill tillhöra.
Även forna stormakter som Frankrike kan ha en intressesfär. I Frankrikes fall innefattar den fd franska kolonier i Afrika. Borde dom ha det? Har dom rätt till det? Jag vet inte. Men jag tycker inte att det är vår sak att tvinga Frankrikes hand i den frågan.
Även om många (inklusive jag själv) gärna skulle leva i en värld där alla länder är fullständigt suveräna och inte styrs på något sätt av sina grannar, så brukar vi i vanliga fall kunna se realistiskt på dom här frågorna. Jag tror ingen tycker att det är en bra idé att genom sanktioner eller militära medel försöka tvinga USA att släppa greppet om Sydamerika.
Att befinna sig inom Rysslands intressesfär innebär inte att man måste bli som Ryssland. Vad det främst innebär är att man behöver ta hänsyn till Ryssland när det gäller säkerhetspolitik. Tex så befann sig Finland inom Rysslands intressesfär från andra världskriget fram tills nyligen. Inget finnarna led särskilt mycket av, snarare innebar det ömsesidiga ekonomiska fördelar.
Man kan tycka att det är "problematiskt" som du uttrycker det. Men man behöver inte bli en verklighetsfrånvänd idealist för den sakens skull. Man behöver inte heller hänge sig åt bipolärt allt-eller-inget tänkande av typen "om vi låter ett land ingå i Rysslands intressesfär så kommer det leda till att Ryssland tar över världen". Det kommer inte hända. Däremot skulle det kunna leda till fred och välstånd för både Ryssland och EU, vilket jag inte ser som något särskilt hemskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Iran har inget med saken att göra. Det är Trumps personliga röra. Resten av världen lät faktiskt Iran sköta sig själva. Visst hade man synpunkter på Irans styre, men det var ingen annan Trump (och Israel) som såg Iran som något större problem.
Jag skrev om Iran för att kontot jag svarade på skrev om Iran.
Vidare så är Iran ett rätt solklart exempel på vad som kan hända när en suverän nation tillåter sig agera självständigt, och vägrar inse att den ingår i USA:s (eller kanske snarare Israels) intressesfär.
Trump är folkvald president i ett land som vi är allierade med. Trump hade redan haft en mandatperiod när vi gick med i NATO, så vi kan inte hävda okunskap om vilket slags land vi ingick allians med.
Om vi kan tåla att vara militärt allierade med ett land som USA, som ser hela världen som sin intressesfär, så ser jag inte varför vi inte kan leva med att även Ryssland har en intressesfär i sitt omedelbara närområde.