2026-07-14, 10:39
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Kan det komma sig av att ryssland är aktiva på flera ställen på flera fronter? eller tror du bara att allt är likadant men att ryssarna helt plötsligt avlider lättare bara?
kan även ha att göra med att försvaret är bättre uppbyggt nu då man närmar sig de lite större städerna, sloviansk, kramatorsk, lyman, sumy, kostiantynivka och zapporiza?
om nu dessa uppskattningar skulle kunna tas på allvar alltså...

Trams-statistik. Ukrainska förluster lär också ha ökat med flera hundra % för att försvara en km2. Det
är helt oväsentligt, och att posta sånt här (det inlägget du svarade på) säger mer om postarens analytiska förmåga än om ukrainakriget.

Därefter varvat med boomer-chatGPT-genererat fluff som i inlägget ovan 😂.
Citera
2026-07-14, 10:52
Medlem
On Topic. Från verkligheten:
"Magyar" tillkännagav förstörelsen av ytterligare 11 ryska fartyg i Azovska sjön över natten

Iryna Levytska
Journalist för nyhetsflödet
Oboronki

"Natten den 14 juli attackerade enheter från de obemannade systemstyrkorna ytterligare 11 ryska fartyg i Azovska sjön. Detta rapporterades av befälhavaren för de obemannade systemstyrkorna i Ukrainas väpnade styrkor, Robert "Magyar" Brovdi."

"+11 över natten den 14 juli. 116 fartyg attackerades av SBS Birds i Azovska sjön inom ramen för operation "MoLoChKa" på 9 dagar: 5 tankfartyg, 5 torrlastfartyg och 1 bogserbåt", står det i rapporten."
Mer att läsa i länk med video som visar och bevisar.:

https://oboronka.mezha.ua/14-lipnya-sbs-urazili-11-rosiyskih-suden-madyar-313212/
Utmärkt tempo!
Senast redigerad av Antistalk 2026-07-14 kl. 10:57.
Citera
2026-07-14, 11:03
Medlem
Vid fronten:
Syrsky uppgav att hans order om militärrotationer redan verkställs av två tredjedelar.
Stanislav Pohorilov — 14 juli, 11:13
"Överbefälhavaren för de väpnade styrkorna Oleksandr Syrsky rapporterade att hans order att säkerställa att militärer förblir i sina positioner i högst två månader redan genomförs med 72 %."

Källa : Syrsky på sociala medier

Direkt tal : "Samtidigt finns det brigader som inte har kunnat göra sådana förändringar. Och det finns totalt ungefär två dussin soldater i de väpnade styrkorna som står kvar i frontlinjen utan rotation i 200 dagar eller längre. Vi studerar varje sådant fall, analyserar situationen och söker lösningar."
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/14/8044016/
Med en sådan ÖB för Ukrainas väpnade styrkor vinner man ett krig.
Citera
2026-07-14, 11:07
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Verkligen inte. Ryssland får göra precis vad de vill inom sina gränser. Vill det ryska folket leva som de gör de så får de göra det. Det är inget problem. Men när de av imperialistiska skäl börjar invadera grannländer så är det klart att vi måste förhålla oss till det. Så, ja, när Ryssland startar krig så tvingar de oss att agera - eftersom vi naturligtvis inte vill bli nästa offer.

Visst skulle vi kunna tillåta Ryssland att ha en intressesfär. Men det blir ju väldigt problematiskt om ett land, likt Ukraina, faktiskt inte vill ingå i en rysk intressesfär. Om du tycker att Ryssland ska tillåtas ha en intressesfär som innefattar stater som inte vill ingå i intressesfären utan ska tvingas till det, har du då någon uppfattning om vilka stater som vi ska tillåta Ryssland att betraktar som intressesfär? För om du inte medger att alla stater på hela jorden skulle kunna tillåtas att mot sin egen vilja ingå i Rysslands intressesfär så måste du dra en gräns för intressesfären någon stans. Och så snart som du drar en gräns så riskerar du alltid att det kommer att uppstå konflikter.

Vilka länder som ingår i vilka stormakters intressesfär bestäms i praktiken genom överenskommelser över våra huvuden, mellan stormakterna. Inget land i Sydamerika får fritt bestämma vilken intressesfär som dom vill tillhöra.

Även forna stormakter som Frankrike kan ha en intressesfär. I Frankrikes fall innefattar den fd franska kolonier i Afrika. Borde dom ha det? Har dom rätt till det? Jag vet inte. Men jag tycker inte att det är vår sak att tvinga Frankrikes hand i den frågan.

Även om många (inklusive jag själv) gärna skulle leva i en värld där alla länder är fullständigt suveräna och inte styrs på något sätt av sina grannar, så brukar vi i vanliga fall kunna se realistiskt på dom här frågorna. Jag tror ingen tycker att det är en bra idé att genom sanktioner eller militära medel försöka tvinga USA att släppa greppet om Sydamerika.

Att befinna sig inom Rysslands intressesfär innebär inte att man måste bli som Ryssland. Vad det främst innebär är att man behöver ta hänsyn till Ryssland när det gäller säkerhetspolitik. Tex så befann sig Finland inom Rysslands intressesfär från andra världskriget fram tills nyligen. Inget finnarna led särskilt mycket av, snarare innebar det ömsesidiga ekonomiska fördelar.

Man kan tycka att det är "problematiskt" som du uttrycker det. Men man behöver inte bli en verklighetsfrånvänd idealist för den sakens skull. Man behöver inte heller hänge sig åt bipolärt allt-eller-inget tänkande av typen "om vi låter ett land ingå i Rysslands intressesfär så kommer det leda till att Ryssland tar över världen". Det kommer inte hända. Däremot skulle det kunna leda till fred och välstånd för både Ryssland och EU, vilket jag inte ser som något särskilt hemskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Iran har inget med saken att göra. Det är Trumps personliga röra. Resten av världen lät faktiskt Iran sköta sig själva. Visst hade man synpunkter på Irans styre, men det var ingen annan Trump (och Israel) som såg Iran som något större problem.

Jag skrev om Iran för att kontot jag svarade på skrev om Iran.

Vidare så är Iran ett rätt solklart exempel på vad som kan hända när en suverän nation tillåter sig agera självständigt, och vägrar inse att den ingår i USA:s (eller kanske snarare Israels) intressesfär.

Trump är folkvald president i ett land som vi är allierade med. Trump hade redan haft en mandatperiod när vi gick med i NATO, så vi kan inte hävda okunskap om vilket slags land vi ingick allians med.

Om vi kan tåla att vara militärt allierade med ett land som USA, som ser hela världen som sin intressesfär, så ser jag inte varför vi inte kan leva med att även Ryssland har en intressesfär i sitt omedelbara närområde.
Senast redigerad av RustyShackleford 2026-07-14 kl. 11:09.
Citera
2026-07-14, 11:09
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
On Topic. Från verkligheten:
"Magyar" tillkännagav förstörelsen av ytterligare 11 ryska fartyg i Azovska sjön över natten

https://oboronka.mezha.ua/14-lipnya-sbs-urazili-11-rosiyskih-suden-madyar-313212/
Utmärkt tempo!

Ooops !

" Enligt honom är dessa fartyg en viktig del av den ryska "skuggflottan" och transportolja vid Volga-Donkanalen och Azovska sjön från hamnar och oljeterminaler till stora tankfartyg i Svarta havet. "

" begränsar leveransen av knapp bensin till Krim på grund av Azovska sjöns smala hals, vilket lämnar det huvudsakliga och mycket farliga sättet att leverera auto- och järnvägstankar", –tillade Madyar."

Och nu har hela den återstående flottan av matarbåtar flytt fältet och tryckt ihop sig i en annan vattenkanal långt ifrån azovska sjön.

Det ser inte bra ut !
Citera
2026-07-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Trams-statistik. Ukrainska förluster lär också ha ökat med flera hundra % för att försvara en km2. Det
är helt oväsentligt, och att posta sånt här (det inlägget du svarade på) säger mer om postarens analytiska förmåga än om ukrainakriget.

Haha, vad är det för efterblivet önsketänkande! Hade de krigat med knivar och bajonetter hade det varit ett rimligt antagande, men nu slås 90% av ryssarna ut av drönare när de framrycker eller är på väg till fronten.

Ukrainarns exponerar sig inte i närheten av så mycket. Deras mål är inte att till varje pris hålla varje km2, utan att tillfråga fienden så mycket förluster då möjligt, vilket de också gör.

Snyggt självmål du gjorde där angående ämnet "analytisk förmåga".
Senast redigerad av Baheera 2026-07-14 kl. 11:26.
Citera
2026-07-14, 11:45
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Jag antar att du syftar på mig och mitt inlägg. Ser inte om det funnits andra inlägg emellan.

Är inte du en vän av statistik?
Vill minnas att jag läst flera inlägg om sannolikheter och odds. Har jag fel?

Nu var frågan om de ryska förlusterna och per km2. Inte de Ukrianska, varför ditt inlägg "skjuter över målet".
Ditt inlägg är vad som kallas ad hominem. Eller när man inte kan bemöta sakfrågan, skjut på budbäraren.
Jag välkomnar dig att i sak, bemöta det jag skrev.

När det gäller ditt intresse för de Ukrainska förlusterna.
Jag har själv inte tillräcklig kunskap på området. Data för beräkning saknas.
Men du får gärna göra en bra redogörelse.

Jag avvaktar din återkomst i sakfrågan.
Citera
2026-07-14, 11:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Killing ratio är ca 8/1 nu. ryssen slaktas ohållbart. Ska bli spännande att se när Mobiliseringen sätter igång i ryssland och en ny våg av människor som flyr landet.
Citera
2026-07-14, 11:51
Medlem
Ukraina bekräftar:
SSO-drönare nådde det sista stora ryska raffinaderiet som ännu inte hade brunnit år 2026
Valentyna Romanenko — 14 juli, 11:43
"Natten den 14 juli attackerade Deep Strike-enheter från specialoperationsstyrkorna Gazprom Neftokhim Salavat, ett av de största oljeraffinaderi- och petrokemiska komplexen i Ryska federationen i Basjkortostan."

Källa: SSO:s presstjänst

"Detaljer: Det noteras att uppdraget ägde rum i samarbete med den underjordiska rebellrörelsen på Ryska federationens territorium "Tjernaya Iskra"."
"Specialstyrkorna säger att deras drönare framgångsrikt uppnådde sina mål. Enligt preliminära uppgifter träffades den kritiska AVT-6-destillationsenheten för primärolja och andra produktionsanläggningar vid anläggningen."
--------
Mer att läsa och se i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/14/8044021/
Suveränt utfört och i utmärkt samarbete.
Sista spiken i kistan?
Det ryska luftförsvaret fungerar som sagt inte.
Citera
2026-07-14, 11:54
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Mycket av den kritiken är ju minst lika relevant åt andra hållet. Skulle nog påstå att dom allra flesta pro-NATO debattörer på FB likväl har en extrem "extern kontrollokus" gentemot Ryssland.
Jag håller med, men min kritik handlar främst om hur många som framför anti‑västliga narrativ och granskar västvärldens agerande med mikroskop samtidigt utger sig för att vara ‘neutrala’, trots att detta inte är sant. Falsk varudeklaration och konsumentverket nästa helt enkelt. Sedan finns nog en hel del "pro-NATO debattörer" som gärna ser att NATO har en intressesfär och att Ryssland bör hållas på mattan. Det kan man tycka, men att också hävda att det är "neutralt" vore lika felaktigt.
Citat:
Iran kommer skaffa kärnvapen och förinta världen, eller åtminstone Israel. Helt ogrundat antagande. Noll substans.
Detta kan man ju diskutera men helt ogrundat är det verkligen inte. Iran erkänner inte Israel och har i decennier utlovat statens "den sionisitsika entitetens" förintelse. Man har i ord och handling visat att man menar allvar med detta så det är svårt att se detta som enbart tom retorik. Om Iran verkligen ville ha fred i MÖ kunde ett första steg vara att aktivt verka för avväpnandet av Hizbollah och erkänannde av Israel till exempel. Vidare, om Iran får kärnvapen kommer Saudi-Arabien, Turkiet och Egypten sannolikt att följa efter. Det leder till en total spridning av kärnvapen i den mest instabila regionen i världen, vilket vore att ignorera säkerhetsdilemmat.

Citat:
En revolutionerande tanke är annars att Väst tar sig en funderare, och bestämmer sig för att vi måste inte ha precis allt exakt på vårt sätt. Vi kan tillåta Ryssland att ha en intressesfär som innefattar Ukraina. Vi kan tillåta Iran att ha kärnvapen. Vi kan låta dom här länderna gå från autokrati till demokrati genom en intern process, precis som våra egna länder en gång lyckades med.
Vi höll ju på och skulle bomba fram demokrati i Afghanistan 20 år i sträck nu senast. Med slutresultatet att dom istället fick en taliban av värsta sorten vid rodret. "Mission accomplished"? Det här vi håller på med funkar ju uppenbarligen inte.
Du hittar inte en förespråkare i mig för hur insatserna i Irak och Afghanistan bedrevs. Att tro att lösningen på Afghanistans Al Qaeda och andra är att invadera, bygga flickskolor och ordna prideparader i Kabul var alltid dömt att misslyckas. Även om vi drar lärdomen från Afghanistan att vi inte ska invadera för att tvinga fram demokrati betyder det inte att vi ska stå helt åt sidan när ett närliggande land ockuperas med hänvisning till att Ryssland har rätt till en intressesfär. Det är två helt olika saker.
Senast redigerad av skogsmaran 2026-07-14 kl. 11:56.
Citera
2026-07-14, 11:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Trams-statistik. Ukrainska förluster lär också ha ökat med flera hundra % för att försvara en km2.
Varför det?
Citera
2026-07-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har inte Kazakstan börjat sätta stopp på "soppa-export" ?
Tycker mig ha fått med mig något om detta..
rysseriets supply chain för drivmedel är baserat på att råolja pumpas i pipeline till raffinaderier som finns utspridda runt om i landet vilket ofta innebär att bara lokal transport från raffinaderi till bensinstation behövs.

Att importera stora mängder bensin är ställer till med stora logistiska problem då den antingen dyker upp med båt till petrograd, Svarta havet eller Vladivostok och måste fraktas långa sträckor på land; eller från Kazakstan och fraktas därifrån. Sedan som grädde på moset har du problem med kontaminering, en tankbil som kört diesel måste totalrengöras för att kunna köra bensin utan risk för kontaminering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in