2026-07-13, 22:41
Medlem
Men hur skulle Elsa kunna veta att grannen skulle erbjuda det? Känns väl fullt rimligt att besöka ett café för frukost om elen gått hemma.
[/quote]

Såklart har du rätt i det, men det är liksom så typiskt riktigt överpriviligierade människor att dra på ett svindyrt fik om strömmen går några timmar. Man riktigt ser hur sommargotlänningarna messar varandra "fiket har ström!" 🤣

Det är sagt med lite glimten i ögat, men en annan hade ju tagit fil och flingor och känt lugnet. Vilket plus om grannen hade ringt och erbjudit en termos. 🙃
Citera
2026-07-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Jag tycker den känns AI-genererad…

Åh Elsas högstadieprosa.Och här har hon ändå ansträngt sig. Otrolig skribent.
Citera
2026-07-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Åh Elsas högstadieprosa.Och här har hon ändå ansträngt sig. Otrolig skribent.

Högstadieprosa😁
Citera
2026-07-14, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanny06
Elsas inlägg igår "Det är min tid nu" har fått många kommentarer om hur fantastisk, stämningsfullt och fint hon skriver (för att nämna något).

Det här tar nog ändå priset "Vilken ynnest och vilken gåva att få ta del av dina inre tankar och filosofiska djupdykningar. Älskar detta och det ger mig en vacker start på dagen och en djup fin känsla i bröstet. Du hade ju passat som präst, bara en tanke som dök upp. För det du skriver är så ärligt och genomtänkt."

Jag vet inte om det är ironiskt eller om personen menar det. Oavsett, är det bara jag som tycker att texten är pretentiös, dåligt skriven i tron att den ska uppfattas som djup?

Hahah ja det är otroligt, folk blir tårögda till morgonkaffet och tackar henne för att hon förgyller deras dag! Jag kan inte låta bli att tro att Elsa egentligen stör sig på de här översvallande kommentarerna eftersom det med dem blir tydligt att hennes fans är fåraktiga tanter och golden retriever-tjejer. Hon vill väl att folk som CRFN ska läsa henne, att danska art directors ska inspireras och att de snyggaste killarna från parallellklasserna på Södra latin ska dregla över hennes selfies. För de rätta kretsarna kommer hon alltid vara en fånig influencer utan eget kulturellt kapital och det tror jag skaver rejält i henne. Men hon vet att den här typen av svamliga tönttexter genererar kommentarer och eftersom hon inte har förmåga att skriva bättre blir det det hon publicerar. Kanske är hon även medveten om att hon lägger ut för mycket av samma sak hela sommaren (hell, ÅRET) så då måste hon väl bryta av ibland.
Citera
2026-07-14, 08:48
Medlem
Peak Elsa Billgren att köpa en klänning i 50-talsmodell i 100% polyester. Det är SÅ sjukt?! Dels har hon redan fina festklänningar hon köpt vintage och aldrig använt, dels finns den där modellen fast ”the real deal” i massor av butiker i Stockholm. Förstår mig inte på henne, det är så otroligt tydligt att hon bara vill ha och ha, att ett dyrt märke hypnotiserar henne
Citera
2026-07-14, 09:25
Medlem
Dagens podd. Elsa är så övertaggad och hyper på ett nästan psykotiskt sätt att man är lite orolig för hennes mentala hälsa. Hon pratar om hur hon äntligen kan vara hela sig, får vara en riktig människa utan att behöva begränsa sig. Stackars nya grannar och vänner som ska låtsas älska denna variant av Elsa hela sommaren.
Citera
2026-07-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Dagens podd. Elsa är så övertaggad och hyper på ett nästan psykotiskt sätt att man är lite orolig för hennes mentala hälsa. Hon pratar om hur hon äntligen kan vara hela sig, får vara en riktig människa utan att behöva begränsa sig. Stackars nya grannar och vänner som ska låtsas älska denna variant av Elsa hela sommaren.
Önskar hon kunde ta åtminstone ett par veckor blogg-fritt.2 veckor utan att posta nåt online.Så hon kan slappna av lite och inte behöva dokumentera den där jävla granolan varje dag.Andas,Elsa!
Citera
2026-07-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Önskar hon kunde ta åtminstone ett par veckor blogg-fritt.2 veckor utan att posta nåt online.Så hon kan slappna av lite och inte behöva dokumentera den där jävla granolan varje dag.Andas,Elsa!
Jag tänker det också! Varför ”måste” hon göra 365 inlägg per år? Igår var det skärmdumpar ”för vi är ute på resa”….. Om det inte går fota och posta direkt (blir inte tillräckligt tillrättalagt?&#129300 så kan hon väl bara hoppa över inlägget den dagen?

Bättre kvalité än kvantitet. Är så less på granolan och ägget, kaffet och de beiga rummen. Ifjol var det brödbilen och frukost på stranden. (Kryddat m spegelselfies förstås. ) Bloggen går verkligen på repeat på somrarna!
Citera
2026-07-14, 22:32
Medlem
Så tröttsamma inlägg nu under vistelsen på Gotland. Frukostbrickan med ägg och granola, en cappuccino, gröna glashyllorna i köket och nån bomullsklänning. Som ni skrev ovan, ta en liten sommarpaus och kom tillbaka i augusti.
Citera
2026-07-15, 08:38
Medlem
Kommer ni ihåg för några år sedan att de åt pannkakor hela tiden? Dom hade ju till och med nåt specialjärn att steka i. I samband med Elsas ätstörning tycks familjen ha övergått till bananpannkakor. Inget fel i sig, men det här att barn och man får rätta sig efter Elsa hela tiden....
Citera
2026-07-15, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snottranmyren12345
Kommer ni ihåg för några år sedan att de åt pannkakor hela tiden? Dom hade ju till och med nåt specialjärn att steka i. I samband med Elsas ätstörning tycks familjen ha övergått till bananpannkakor. Inget fel i sig, men det här att barn och man får rätta sig efter Elsa hela tiden....
Ja,allt verkar utgå från Elsas behov.
Senast redigerad av petroliumxx 2026-07-15 kl. 09:14.
Citera
2026-07-15, 09:45
Medlem
Jag har följt den här tråden i flera år men inte skrivit något, men nu är det svårt att hålla tillbaka!

Jag tycker som ni säger att Elsa verkar vara på en dålig plats och hela tiden söker efter ett liv som inte finns. Hon kliver in i ett helt färdigt hus och undrar varför hon är olycklig.

Livet i sommarstugan handlar till stor del om att utföra ett slags arbete man inte gör i stan. Man handdiskar, målar om, lagar något som är trasigt. Man fyller hemmet med grejer som man rensat ut från sitt vardagsboende men som fortfarande är funktionella. ”Den tar vi till landet”-mentaliteten. Att flytta in i ett färdigt hus blir inte vilsamt även om det är intentionen.

Man kan jämföra Elsa med Anna Björklund. De är ungefär jämnåriga, båda är influencers och minst sagt intresserade av estetik. Båda dem är mitt i sina husbyggen. Båda säger sig också vara intresserade av arkitektur och inredning men med EN stor skillnad. Anna har lärt sig lerputsa, bygga en mur, byggt möbler, byggt ett hönshus, planerat en trädgård osv. Och nu när det är klart har hon köpt en häst som hon själv rider in. Elsa städar, köper grejer och fotar hemmet.

Poängen är alltså att i ett rikt liv ingår ett visst arbete. Att vara helt ”ledig” på sommaren är ett ganska modernt påfund och verkar inte skapa en lycklig livsstil, det blir så tydligt när man hör/läser Elsa famla efter mening.

Hon kan tjata hur mycket hon vill om äggoljetempera men hon kanske hade varit lyckligare om hon lärt sig hur man blandar den själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in