2026-07-14, 12:05
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Vad pratar du om? Ingen påtvingar Ryssland att vara demokratiskt. Det är vi i väst som vill förbli en demokrati. Jag antar att du också vill det, eftersom du önskar göra din röst hörd här. Du är en produkt av den svenska kulturen, som bygger på demokrati. När det finns ett hot mot att diskutera vad du och jag tycker, och andra i denna tråd, då är det ett hot mot demokratin. När det sker i våran närhet, är det ett hot mot vår identitet, det som definierar oss som svenskar. Att förestå som en naiv rebell som drivs av sin egna underbyggda egoism och förståelse för hur världen fungerar kommer inte ändra detta faktum. Är du beredd för att slåss för att du fortfarande ska kunna säga din mening? Är du beredd för att kriga för yttrandefriheten? Vill du kämpa för jämlikhet eller anser du att vissa är mer värda än andra? Välkommen till Sverige. Vi tar din kamp.

Om du inte tror att Väst vill påtvinga Ryssland demokrati, varför tror du att Ryssland vill tvinga Väst att överge demokrati?

Min identitet som svensk är dels den demokratiska, men även den alliansfria. Eftersom vi inte fick ha någon folkomröstning om NATO-inträde, och därmed att överge vår alliansfrihet, så måste jag tyvärr ifrågasätta om vi är ett särskilt demokratiskt land längre.

Som du själv är inne på så tror jag att vår meningsskiljaktighet främst grundar sig på hur vi tolkar verkligheten:
Jag tror inte att Ryssland utgör nåt realistiskt militärt hot mot varken Sverige eller EU. Du verkar tro det. Men jag har aldrig hört några vettiga argument till varför så skulle vara fallet. Så om du har några så får du gärna upplysa mig.

För om jag ska vara beredd att kriga för nånting, så kanske vi först bör vara överrens om vad det är som ska krigas mot. Om du säger till mig "sitt inte där och lata dig, ut och kriga för demokrati nu", så vill jag gärna att du motiverar dig ordentligt först.

I vilket fall förbehåller jag mig rätten att behålla min alliansfria svenska identitet, så länge jag inte fått möjlighet att rösta om saken. Och därmed även att argumentera utifrån den, i bästa demokratiska anda. Jag utgår ifrån att du inte ser något problem med det, eftersom du också påstår dig värdera demokrati.
Senast redigerad av RustyShackleford 2026-07-14 kl. 12:08.
Citera
2026-07-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ja, allt går enligt plan. Enligt plan blir det matkuponger och rationaliseringar som i de gamla fina sovjettiderna. Soppkök för de allra fattigaste och en stilla bön att man kommer få råd att betala energiräkningen framåt tidig vinter. Stapelföda som potatis blir nog väldigt dyrt , har man ingen datja att odla grönsaker och konservera dom så blir det nog knapert.
Dessutom har många svårt att ta sig till sin datja när det är svårt att få tag på drivmedel samtidigt som busstrafik dras in av samma anledning. Gamla tanter på landet klarar sig alltid, värre i städerna.
Citera
2026-07-14, 12:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Killing ratio är ca 8/1 nu. ryssen slaktas ohållbart. Ska bli spännande att se när Mobiliseringen sätter igång i ryssland och en ny våg av människor som flyr landet.

Källa: Ukrainska SBU och "anonyma västliga källor". Dvs "Zelensky vill att vi ska tro det" men inte att det spelar någon roll för vår förståelse av verkligheten.

Du säger f ö emot någon annan tomte som skrev igår att ratio är 27:1 nu. Skönt att tro det, och sedan sluta läsa om ukrainakriget när det visar sig uppenbart fel.
Citera
2026-07-14, 12:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför det?

För att bägge sidor sitter och skickar artilleri och drönare på varandra. Fronten står mer still, det är det som varierat. Det är inte så att AFU sitter och försvarar sig mer än tidigare, och ryssarna slår sig trötta med anfall likt första världskriget där anfallarna vällde upp från skyttegravarna och förhoppningsvis erövrade en skyttegrav.
Citera
2026-07-14, 12:34
Medlem
Snapcounts avatar
Vapenutvecklingen fortsätter.., även på den ryska sida :

Enligt ukrainska rapporter är efterföljaren till Shahed-drönaren, Geran-4, nu helt autonom i att rikta in sig på mål

I Ukrainakriget minskar hämningarna kring användningen av maskiner som vapen. Rysslands nya AI-drönare upptäcker autonomt mål och attackerar utan mänsklig kontroll. Detta sätter också västerländska tillverkare och arméer under press.

https://www.welt.de/wirtschaft/plus6a50fa6a36e98236c4bc441e/aufgeruestete-shaheds-russlands-drohnen-agieren-jetzt-eigenstaendig-und-werden-zutoedlichen-menschen jaegern.html
Citera
2026-07-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Om du inte tror att Väst vill påtvinga Ryssland demokrati, varför tror du att Ryssland vill tvinga Väst att överge demokrati?

Min identitet som svensk är dels den demokratiska, men även den alliansfria. Eftersom vi inte fick ha någon folkomröstning om NATO-inträde, och därmed att överge vår alliansfrihet, så måste jag tyvärr ifrågasätta om vi är ett särskilt demokratiskt land längre.

Som du själv är inne på så tror jag att vår meningsskiljaktighet främst grundar sig på hur vi tolkar verkligheten:
Jag tror inte att Ryssland utgör nåt realistiskt militärt hot mot varken Sverige eller EU. Du verkar tro det. Men jag har aldrig hört några vettiga argument till varför så skulle vara fallet. Så om du har några så får du gärna upplysa mig.

För om jag ska vara beredd att kriga för nånting, så kanske vi först bör vara överrens om vad det är som ska krigas mot. Om du säger till mig "sitt inte där och lata dig, ut och kriga för demokrati nu", så vill jag gärna att du motiverar dig ordentligt först.

I vilket fall förbehåller jag mig rätten att behålla min alliansfria svenska identitet, så länge jag inte fått möjlighet att rösta om saken. Och därmed även att argumentera utifrån den, i bästa demokratiska anda. Jag utgår ifrån att du inte ser något problem med det, eftersom du också påstår dig värdera demokrati.

Håhå, jaja. Du tror väl inte på allvar att någon i tråden går på att du är "alliansfri och neutral"? Om man inte var för att Sverige ansökte om medlemskap i NATO 2022, när vår uppenbart galne granne i öst just militärt invaderat ett fredligt grannland samt framställde öppna hot mot oss, då är man 100 % Putinist. Det vore en sak om du angående NATO-frågan argumenterade för att "USA sedan dess blivit mer opålitligt" eller liknande, men att hålla fast vid en mental snuttefilt såsom "jag ville få folkomrösta" visar på att man är ryssvän. Eller har klent förstånd.

Förresten; NATO-frågan är avgjord och kan lämnas därhän. Rysslandsfrågan däremot är nu, liksom 2022, tyvärr aktuell. Ryssland har alltjämt den komiska missuppfattningen att de är en högkultur som har rätt att bestämma över grannländer. Med våld om så behövs. Deras nedärvda storhetsvansinne och brutalitet ligger nu öppet för alla som vill att se. Ryssen lurade oss mellan 1990-2022. Det kommer inte hända igen. Inte förrän de visar verklig vilja att ta ansvar för allt elände de orsakat Ukraina samt oss andra, och visar verklig vilja att förändra sig, kan man kosta på sig att vara "neutral" i förhållande till rysseriet. De är en tickande bomb tills dess. Och man själv är en fara för Sverige om man inte kan ta till sig hur verkligheten ser ut.
Citera
2026-07-14, 12:43
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Haha, vad är det för efterblivet önsketänkande! Hade de krigat med knivar och bajonetter hade det varit ett rimligt antagande, men nu slås 90% av ryssarna ut av drönare när de framrycker eller är på väg till fronten.

Ukrainarns exponerar sig inte i närheten av så mycket. Deras mål är inte att till varje pris hålla varje km2, utan att tillfråga fienden så mycket förluster då möjligt, vilket de också gör.

Snyggt självmål du gjorde där angående ämnet "analytisk förmåga".

De ukrainier som dör, hur tror du de dör hösten 2025, jfr med idag. Svar: Ungefär av samma orsaker, eller hur? Artilleri, FPV-drönare, FABs, och en minoritet i small arms fire, ännu färre antagligen av snipers.

Har det ändrat sig? Nej. Vad händer då när ryssarna tar hälften så många km2? Jo, ukrainska (och ryska) antal döda per km2 går upp.

Ett annat, ännu lättare exempel. Antag att förra veckan tog ryssarna 2 km2. Men kommande veckan tar de 2 km2. Deras förluster fördubblas då kommande vecka. För att ukrainska förluster INTE ska fördubblas så ska hälften så många ukrainier dö kommande vecka.

Jag tänker inte diskutera detta mer, de som fortfarande inte förstår detta så får ChatGPT bedriva särskola med er. 😅

Detta gäller alltså det nyliga påståendet om att ryska förluster går upp per km2, se några inlägg tillbaka i denna tråd.
Citera
2026-07-14, 12:48
Medlem
On Topic. Från verkligheten. Nyss:
Ukrainsk militär från "De Resolutas koalition" marscherade i en parad i Paris för första gången
Olga Kovalchuk, Stanislav Pohorilov — 14 juli, 13:10
"Ett halvt tusen militärer från 35 länder som deltar i "De resolutas koalition", samt ukrainsk militärpersonal för första gången, deltog i paraden på Bastiljdagen i Paris."

Källa : "European Truth" med hänvisning till BFMTV , "Social News"

"Detaljer : Paraden, som är den sista i ämbetet för Frankrikes president Emmanuel Macron, besöktes av soldater från 35 länder från "Koalitionen av de Resoluta" och 25 ukrainska militärer."
"Årets parad den 14 juli i Frankrike ses som en symbol för Europas strategiska uppvaknande."
"Dussintals stats- och regeringschefer, mestadels europeiska, samlades för den traditionella militärparaden. Bland dem fanns Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj, Storbritanniens premiärminister Keir Starmer, Tysklands förbundskansler Friedrich Merz och Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen"
Mer att läsa och se från denna historiska militärparad med bra bilder och videoklipp.
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/14/8044035/
Imponerande!
Senast redigerad av Antistalk 2026-07-14 kl. 12:57.
Citera
2026-07-14, 12:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För att bägge sidor sitter och skickar artilleri och drönare på varandra. Fronten står mer still, det är det som varierat. Det är inte så att AFU sitter och försvarar sig mer än tidigare, och ryssarna slår sig trötta med anfall likt första världskriget där anfallarna vällde upp från skyttegravarna och förhoppningsvis erövrade en skyttegrav.
Jo, det är väl precis det som experter säger händer just nu. Ukraina försvarar fronten med mindre antal soldater och för att Ryssland ska kunna ta mark så måste de exponera sig. Då blir de angripna med drönare.

Det är fakta nu att Ukraina har fler drönare vid fronten än vad Ryssland har och dessutom högre effektivitet.
https://understandingwar.org/research/russia-ukraine/ukraines-intermediate-range-strike-campaign-and-new-mechanized-attacks-herald-the-start-of-a-new-pha se-of-the-war/
Citera
2026-07-14, 13:10
Medlem
Trump uppges ha svängt ännu mer i Rysslandsfrågan efter Lindsey Grahams död. Han ska nu vara helt inne på hårdare tag mot utedassimperiet.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/slaget-mot-putin-trump-vill-infora-nya-sanktioner/

Vi får se hur länge han är på detta humör. Hoppas på permanent läge.
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-14 kl. 13:13.
Citera
2026-07-14, 13:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Trump uppges ha svängt rejält efter Lindsey Grahams död. Han ska nu vara helt inne på att krossa Ryssland.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/slaget-mot-putin-trump-vill-infora-nya-sanktioner/

Vi får se hur länge han är på detta humör. Hoppas på permanent läge.

Det finns en konspirationsteori om att Lindsay Graham blev dödad av Ryssland. Det är endast om den är sann som det ger mening att Grahams död orsakat en ändring i Trumps beteende.

Jag tror inte den är sann. Jag tror att Trump ändrat sig av andra skäl, eller bara för att Trump är Trump, fått ett ryck och är lite pro-ukraina några veckor. Dvs helt oförutsägbar, han kanske har köpoptioner på försvarsaktier nu över sommaren.
Citera
2026-07-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det finns en konspirationsteori om att Lindsay Graham blev dödad av Ryssland. Det är endast om den är sann som det ger mening att Grahams död orsakat en ändring i Trumps beteende.

Jag tror inte den är sann. Jag tror att Trump ändrat sig av andra skäl, eller bara för att Trump är Trump, fått ett ryck och är lite pro-ukraina några veckor. Dvs helt oförutsägbar, han kanske har köpoptioner på försvarsaktier nu över sommaren.

Dom var goda vänner.
Graham har lobbat för ett paket i flera år och besökte Kyjiv 10 gånger sedan 2022. Skulle inte förvåna mig om paketet går igenom som en hyllning till Lindsey.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in