Citat:
Vad pratar du om? Ingen påtvingar Ryssland att vara demokratiskt. Det är vi i väst som vill förbli en demokrati. Jag antar att du också vill det, eftersom du önskar göra din röst hörd här. Du är en produkt av den svenska kulturen, som bygger på demokrati. När det finns ett hot mot att diskutera vad du och jag tycker, och andra i denna tråd, då är det ett hot mot demokratin. När det sker i våran närhet, är det ett hot mot vår identitet, det som definierar oss som svenskar. Att förestå som en naiv rebell som drivs av sin egna underbyggda egoism och förståelse för hur världen fungerar kommer inte ändra detta faktum. Är du beredd för att slåss för att du fortfarande ska kunna säga din mening? Är du beredd för att kriga för yttrandefriheten? Vill du kämpa för jämlikhet eller anser du att vissa är mer värda än andra? Välkommen till Sverige. Vi tar din kamp.
Om du inte tror att Väst vill påtvinga Ryssland demokrati, varför tror du att Ryssland vill tvinga Väst att överge demokrati?
Min identitet som svensk är dels den demokratiska, men även den alliansfria. Eftersom vi inte fick ha någon folkomröstning om NATO-inträde, och därmed att överge vår alliansfrihet, så måste jag tyvärr ifrågasätta om vi är ett särskilt demokratiskt land längre.
Som du själv är inne på så tror jag att vår meningsskiljaktighet främst grundar sig på hur vi tolkar verkligheten:
Jag tror inte att Ryssland utgör nåt realistiskt militärt hot mot varken Sverige eller EU. Du verkar tro det. Men jag har aldrig hört några vettiga argument till varför så skulle vara fallet. Så om du har några så får du gärna upplysa mig.
För om jag ska vara beredd att kriga för nånting, så kanske vi först bör vara överrens om vad det är som ska krigas mot. Om du säger till mig "sitt inte där och lata dig, ut och kriga för demokrati nu", så vill jag gärna att du motiverar dig ordentligt först.
I vilket fall förbehåller jag mig rätten att behålla min alliansfria svenska identitet, så länge jag inte fått möjlighet att rösta om saken. Och därmed även att argumentera utifrån den, i bästa demokratiska anda. Jag utgår ifrån att du inte ser något problem med det, eftersom du också påstår dig värdera demokrati.
Senast redigerad av RustyShackleford 2026-07-14 kl. 12:08.
Senast redigerad av RustyShackleford 2026-07-14 kl. 12:08.