Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jaså? varför det?
Han drar slutsatserna att Ryssland har svårt att just nu att mobilisera fler soldater än de förlorar. Det har väl ingenting med hur det ser ut på Ukrainas sida?
Var har jag dragit den slutsatsen? Citera gärna.
Jag utgår själv ifrån att det är svårare för Ryssland att rekrytera, kriget har ju trots allt pågått i 4 år nu.
Men eftersom han uppenbarligen uttalar sig även om Ukraina rörande andra frågor, och du anser att han är bra på att analysera läget, så tyckte jag att det skulle vara intressant att höra om han hade gjort nån motsvarande analys över eventuella Ukrainska problem med rekrytering. Eftersom det hänger ihop med trådens ämne.
Jag har inte tid att plöja hans samlade alster, men enligt AI så verkar han faktiskt ha uttalat sig även om den saken:
Citat:
Yes. In his recent commentary, Nigel Gould-Davies has acknowledged that Ukraine faces serious recruitment and manpower challenges, but he generally argues they should be understood as one factor among several rather than as evidence that Ukraine is on the verge of military collapse.
https://chatgpt.com/s/t_6a56125a947c81919cd7a2a71c91495d
Verkar med andra ord som att båda sidor har problem, enligt Gould-Davies. Fast dom påstådda tvångsrekryteringar som rapporterats om gällande Ukraina, verkar han inte ha velat uttala sig om specifikt.