2026-07-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Kan du förklara för mig vad som är sjukt med att människor som söker sig hit ska bete sig bra?

Jag tycker det är vettigt att man beter sig om man ska flytta hit.
Nu ska staten tala om för mig hur jag ska uppföra mig. Snart kommer det lag på hur vi ska klä oss också. Vad är nästa steg? Ska staten tala om för oss, vilka åsikter vi ska ha?

Packar väskan och drar innan året är slut. Allt är extremt överdrivet i detta land.
Citera
2026-07-14, 11:28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Ord har betydelse. Det är som illegal invandrare vs papperslös.
SVT gör då iaf sitt bästa för att kritisera de nya lagarna. Bland annat använder de begreppet angiverilag trots att det är uppenbart politiskt färgat. Likaså fortsätter de med sitt kritiserade begrepp papperslös trots att illegal invandrare i 99 procent av fallen är en bättre beskrivning. Likaså skapar de bilden av en lite löjlig lag när de intervjuar glada svenskar på stan som njuter av sommarvärmen.
Citera
2026-07-14, 11:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Nu ska staten tala om för mig hur jag ska uppföra mig. Snart kommer det lag på hur vi ska klä oss också. Vad är nästa steg? Ska staten tala om för oss, vilka åsikter vi ska ha?
Redan idag är det så. Staten bestämmer var du handlar din mat, vilken typ av sprit du dricker på lördagskvällen, var du bor, vilka timmar du jobbar, hur ditt förhållande med din sambo ser ut, vilka kläder du har på dig etc.
Citera
2026-07-14, 11:31
Medlem
Vet någon om det finns en officiell uppskattning över hur många som skulle kunna fastna enligt "angiveri"lagen?
Citera
2026-07-14, 11:32
Medlem
Citat:
+1
Citera
2026-07-14, 11:35
Medlem
Citat:
Lite som
att kalla alla demonstranter som är höger för högerextrema medans vänstern blir kallade aktivister.
Citera
2026-07-14, 11:37
Medlem
heliotrops avatar
Mycket bra, det firar vi 🎉
Citera
2026-07-14, 11:42
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Många tjänstemän kommer inte följa lagen. Men väldigt konstigt av Forsell att stå och säga att det är upptill arbetsgivaren att hantera frågan om medarbetaren inte följer lagen. Borde det inte vara en fråga för polisen att åtala varje enskild medarbetare då som bryter mot lagen?

Precis som med många andra bra lagar är detta grundproblemet.

Även om SD inför bra lagar finns det smygkommunister ute i myndighetssverige som kommer ignorera detta och motarbeta det. Vänstermänniskor vill av någon anledning förvandla Sverige till muslimsk kloak.

Så ja, det behövs en "piska" för de som inte följer lagen och anger illegala.
Senast redigerad av RomernasKung 2026-07-14 kl. 11:48.
Citera
2026-07-14, 11:44
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Vet någon om det finns en officiell uppskattning över hur många som skulle kunna fastna enligt "angiveri"lagen?
Dåvarande migrationsministern Maria Malmer Stenergard skrev i SvD 4/8 -23 att det kan röra sig om så många som 100 000 personer som befinner sig i Sverige utan lov. Hon blev kritiserad för detta uttalande, där vissa av hennes kritiker menar att det snarare rör sig om så lite som en tiondedel så många (exempel). Personligen tror jag det verkliga svaret ligger någonstans i det intervallet från 10 000 till 100 000.
Citera
2026-07-14, 11:47
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Precis som med många andra bra lagar är detta grundproblemet.

Även om SD inför bra lagar finns det smygkommunister ute i myndighetssverige som kommer ignorera detta och motarbeta det. Vänstermänniskor vill av någon anledning förvandla Sverige till muslimsk kloak.
Och för att tvåla till dessa så har man under mandatperioden även utvidgat tjänstemannaansvaret. Se Prop. 2025/26:217 och detta för mer detaljer.
Citera
2026-07-14, 11:47
Medlem
Fruktansvärt dåliga lagar för säkerheten i sverige.

Stiftade av människor som aldrig varit ute i verkligheten eller haft ett riktigt jobb.

Angiverilagen kommer skapa farliga skuggsamhällen och stor misstro mot myndigheter. Det kommer också skapa press och onödigt ansvar för folk som bara vill göra sitt jobb. Det är ju lagligt att ange folk om man vill det, men att bli straffad om man inte gör det för att man råkar ha ett visst jobb är bara sjukt. Patetiskt av tidö som inte kan bygga fungerande samhälle på västerländskt vis utan måste stifta lagar som i ryssland eller iran... Skämtregering

Vandelslagen är bara dålig juridik. Det är bara som dålig programmering och dålig kod. Kommer leda till buggar i systemet. Man kan inte skriva så dålig samhällskod det är därför det finns jurister och experter, som kan skriva lagar som fungerar men gör samma sak. Vandelskravet är vibe code fast för lagstiftning.

Jävla amatörer i tidögänget...
Citera
2026-07-14, 11:51
Medlem
DonaldBidens avatar
Fantastisk början! Politiskt obekväma ska inte få bo i Sverige!
Nästa steg är en lagstiftning som möjliggör utvisandet av alla Sverigedemokrater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in