2026-07-14, 07:59
Medlem
KaptenDilberts avatar
Hej! Jag har fått det här från flera källor tidigare, så när jag var lat och bara lät
chatGpt sammanställa och svara på frågan hur Israels public diplomacy/hasbara - budget
har ökat så har jag ändå rätt tydliga siffror att bolla med:

så: från chatGpt

From 2020 to 2026

Year Approximate government allocation for public diplomacy ("hasbara")
2020: roughly $7 million.
2025: roughly $150 million.
2026: roughly $730 million.

That means the 2026 allocation is vastly larger than in 2020—by roughly 100 times.
Israeli and Jewish news outlets have described the 2025 allocation as around 20 times larger than pre-war spending, and the 2026 budget as roughly 4–5 times larger again from that.

Vad är då detta? public diplomacy/hasbara från Israel?
Typ vad går pengarna till?
Jag latar mig igen och citerar chatGpt rakt av:

International media outreach:
Arranging interviews, press briefings, and providing information to foreign journalists.

Digital campaigns:
Producing videos, graphics, websites, and social media content in multiple languages.

Influencer and creator partnerships:
Funding or supporting campaigns involving online creators and public figures to reach international audiences.

Rapid response communications:
Monitoring international news and social media and responding quickly to narratives viewed by Israel as inaccurate or harmful.

Research and monitoring:
Tracking media coverage, public opinion, and online discussions to inform communication strategies.

Educational materials:
Producing brochures, reports, and online resources about Israeli history, security, and foreign policy.

Jag tänker att det här är pengar man kunde strunta i att använda för att "övertyga världen om att man är berättigad till det man gör". det borde ju förklara sig självt nu när "Hamas är så hemska".
Inte ska man behöva köpa tidningar, nyhetskanaler, journalister, det borde räcka med en bråkdel av detta för att stävja den värsta antisemitismen.

Och då skulle man ha man mer pengar över att bekämpa Hamas med.

Jag startade tråden mest för att se vilka konkreta projekt som dessa 7300 miljoner svenska kronor kan tänkas ha omsatts i i praktiken, det är ju en del ökning, och allt kan ju inte stannat i Israel för att "producera broschyrer" utan man vill väl ha en outreach i internationella media med influensers och så, eller varför denna stora ökning av budgeten?

ps. också från chatGpt, full disclaimer om slang-ordet "hasbara" som dock används även i Israel.
"hasbara" (Hebrew: הַסְבָּרָה, literally "explanation") refers to Israel's efforts to explain and advocate for its policies and actions to foreign audiences. Government funding for hasbara is generally used for public diplomacy, although critics often describe some activities as propaganda. What counts as "hasbara" can therefore be politically contested.
ds.
Citera
2026-07-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Hej! Jag har fått det här från flera källor tidigare, så när jag var lat och bara lät
chatGpt sammanställa och svara på frågan hur Israels public diplomacy/hasbara - budget
har ökat så har jag ändå rätt tydliga siffror att bolla med:

så: från chatGpt

From 2020 to 2026

Year Approximate government allocation for public diplomacy ("hasbara")
2020: roughly $7 million.
2025: roughly $150 million.
2026: roughly $730 million.

That means the 2026 allocation is vastly larger than in 2020—by roughly 100 times.
Israeli and Jewish news outlets have described the 2025 allocation as around 20 times larger than pre-war spending, and the 2026 budget as roughly 4–5 times larger again from that.

Vad är då detta? public diplomacy/hasbara från Israel?
Typ vad går pengarna till?
Jag latar mig igen och citerar chatGpt rakt av:

International media outreach:
Arranging interviews, press briefings, and providing information to foreign journalists.

Digital campaigns:
Producing videos, graphics, websites, and social media content in multiple languages.

Influencer and creator partnerships:
Funding or supporting campaigns involving online creators and public figures to reach international audiences.

Rapid response communications:
Monitoring international news and social media and responding quickly to narratives viewed by Israel as inaccurate or harmful.

Research and monitoring:
Tracking media coverage, public opinion, and online discussions to inform communication strategies.

Educational materials:
Producing brochures, reports, and online resources about Israeli history, security, and foreign policy.

Jag tänker att det här är pengar man kunde strunta i att använda för att "övertyga världen om att man är berättigad till det man gör". det borde ju förklara sig självt nu när "Hamas är så hemska".
Inte ska man behöva köpa tidningar, nyhetskanaler, journalister, det borde räcka med en bråkdel av detta för att stävja den värsta antisemitismen.

Och då skulle man ha man mer pengar över att bekämpa Hamas med.

Jag startade tråden mest för att se vilka konkreta projekt som dessa 7300 miljoner svenska kronor kan tänkas ha omsatts i i praktiken, det är ju en del ökning, och allt kan ju inte stannat i Israel för att "producera broschyrer" utan man vill väl ha en outreach i internationella media med influensers och så, eller varför denna stora ökning av budgeten?

ps. också från chatGpt, full disclaimer om slang-ordet "hasbara" som dock används även i Israel.
"hasbara" (Hebrew: הַסְבָּרָה, literally "explanation") refers to Israel's efforts to explain and advocate for its policies and actions to foreign audiences. Government funding for hasbara is generally used for public diplomacy, although critics often describe some activities as propaganda. What counts as "hasbara" can therefore be politically contested.
ds.
Dem behöver det Israels rykte hålla på att köras i botten.
Citera
2026-07-14, 08:24
Medlem
Med tanke på den massiva ökningen av antisemitism efter den 7 oktober, och hur effektivt Hamas har fått ut sitt narrativ globalt, ser jag det som en helt självklar reaktion att Israel ökar sin informationsbudget för att kunna bemöta detta och föra fram sin sida av saken.

Hur tycker du att de borde hantera det informationsövertag som Hamas narrativ har fått i sociala medier?

Ett exempel på den propaganda som behöver hanteras gav du själv uttryck för i en tråd om israeliska laservapen där du hävdade att hela Israel ligger i ruiner på grund av att deras luftförsvar inte fungerar. Två absurda påståenden av en stor loser, men det är ändå något som behöver bemötas eftersom världen är full av liknande kioskmongon och losers som tror på diverse konspirationsteorier.
Senast redigerad av Petronius 2026-07-14 kl. 08:27.
Citera
2026-07-14, 08:50
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Med tanke på den massiva ökningen av antisemitism efter den 7 oktober, och hur effektivt Hamas har fått ut sitt narrativ globalt, ser jag det som en helt självklar reaktion att Israel ökar sin informationsbudget för att kunna bemöta detta och föra fram sin sida av saken.

Hur tycker du att de borde hantera det informationsövertag som Hamas narrativ har fått i sociala medier?

Ändra beteendemönster. Det är inte informationsflödet i sig som är problemet, det är att SANNINGEN ofrånkomligen leder till usel PR för Israel. För ni beter er illa.

Att då plöja ner hundratals miljoner i propaganda, som alla ganska snabbt inser är 100% kognitivt dissonant, samt endast få med personer som vid en snabb googling alltid har kopplingar till israelisk nationalism på tåget, gör bara ännu mer skada.

Citat:
Ett exempel på den propaganda som behöver hanteras gav du själv uttryck för i en tråd om israeliska laservapen där du hävdade att hela Israel ligger i ruiner på grund av att deras luftförsvar inte fungerar. Två absurda påståenden av en stor loser, men det är ändå något som behöver bemötas eftersom världen är full av liknande kioskmongon och losers som tror på diverse konspirationsteorier.

Just det. Så propagandan i den tråden var inte trådstarten om att Israel snart har laservapen som kan prickskjuta judehatare var dom än befinner sig i världen, som ett sätt att försöka skrämma folk till att undvika kritik?

"Passa er för vad ni säger, för i framtiden har vi laserstrålar och kan tillintetgöra dig från rymden". Dåre.
Citera
2026-07-14, 08:56
Medlem
Citat:

Varför behöver de en så stor propagandabudget om de bara rättfärdigt försvarar sig från hemska Hamas? Och hur kommer det sig att Hamas har fått ut sitt narrativ globalt som du skriver, när de knappast har i närheten av Israels propagandabudget?
Citera
2026-07-14, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Varför behöver de en så stor propagandabudget om de bara rättfärdigt försvarar sig från hemska Hamas? Och hur kommer det sig att Hamas har fått ut sitt narrativ globalt som du skriver, när de knappast har i närheten av Israels propagandabudget?

Läste du mitt inlägg? Svaret stod där.

Propaganda handlar inte om budget. Det handlar om att få spridning av sitt budskap. Det sitter hundratals miljoner muslimer och allierade och hamrar ut propaganda på tiktok, telegram, Flashback osv. Ni jobbar gratis för att hata Israel. Eller trodde du att trådstarten inte är antiisraelisk propaganda bara för att kioskmongot som skrev den inte fick betalt av Hamas?
Citera
2026-07-14, 09:31
Medlem
Citat:
Läste du mitt inlägg? Svaret stod där.

Propaganda handlar inte om budget. Det handlar om att få spridning av sitt budskap. Det sitter hundratals miljoner muslimer och allierade och hamrar ut propaganda på tiktok, telegram, Flashback osv. Ni jobbar gratis för att hata Israel. Eller trodde du att trådstarten inte är antiisraelisk propaganda bara för att kioskmongot som skrev den inte fick betalt av Hamas?

100% förnekelse. Efter 7 oktober stod världen, inklusive jag, på Israels sida.

Efter det har tiotusentals civila araber fått sätta livet till, utan att bjuda på ett uns motstånd.

Då tappar man informationsövertaget. Vi vet att ni TYCKER att Hamas utrotning av Israel är nära förestående, och att man därför behöver spränga det mesta av Gaza.

Resten av världen är inte israeliska seltmedlemmar dock, och ser verkligheten för vad den är.

Man kan inte döda mängder av civila och samtidigt hävda att kritik är antisemitism/antiisraelism. Det går inte.
Citera
2026-07-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
100% förnekelse. Efter 7 oktober stod världen, inklusive jag, på Israels sida.

Efter det har tiotusentals civila araber fått sätta livet till, utan att bjuda på ett uns motstånd.

Då tappar man informationsövertaget. Vi vet att ni TYCKER att Hamas utrotning av Israel är nära förestående, och att man därför behöver spränga det mesta av Gaza.

Resten av världen är inte israeliska seltmedlemmar dock, och ser verkligheten för vad den är.

Man kan inte döda mängder av civila och samtidigt hävda att kritik är antisemitism/antiisraelism. Det går inte.

Du svarade inte på mitt inlägg så jag postar det igen:

Försök att svara på inläggen du citerar åtminstone någon gång.
Citera
2026-07-14, 09:36
Medlem
Citat:
Du svarade inte på mitt inlägg så jag postar det igen:

Försök att svara på inläggen du citerar åtminstone någon gång.

Varflr ska jag svara på innehållet när jag avfärdar det som förnekelse?

Jag ger mitt perspektiv på varför du säger så mycket konstigt istället. Mycket mer givande och konstruktivt.
Citera
2026-07-14, 09:37
Medlem
Citat:
Varflr ska jag svara på innehållet när jag avfärdar det som förnekelse?

Jag ger mitt perspektiv på varför du säger så mycket konstigt istället. Mycket mer givande och konstruktivt.

Ditt perspektiv = Hamas perspektiv.
Citera
2026-07-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ditt perspektiv = Hamas perspektiv.

Nej, och alla vet att det inte är så. Men du fortsätter försöka, som den indoktrinerade IDF-galning du är.
Citera
2026-07-14, 09:52
Medlem
Citat:
Nej, och alla vet att det inte är så. Men du fortsätter försöka, som den indoktrinerade IDF-galning du är.

Så din briljanta, "konstruktiva" debattmetod går ut på följande: 1. Ignorera allt innehåll i motpartens inlägg. 2. Förklara att du inte behöver svara eftersom du redan bestämt att du har rätt. 3. Avsluta med att kalla motparten för "indoktrinerad IDF-galning". Inser du inte att du beter dig som en vandrande karikatyr? Du klarar inte av att bemöta sakfrågor (som informationsbudgetar eller historiska fakta), så du flyr in i ad hominem-attacker för att skydda din egen sköra världsbild. Det är bekvämt, absolut, men det är motsatsen till att ha rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in