2026-07-14, 10:06
Avstängd
Nyligen gick jag ut för att röka och fick syn på en grupp myror som gick förbi. Av nyfikenhet släppte jag en bit bröd mitt ibland dem.

En annan grupp myror anlände och försökte ta brödet, och de två grupperna trasslade in sig i en strid som eskalerade till ett småskaligt krig. Med tiden blev konflikten tillräckligt intensiv för att locka till sig soldatmyror.

När jag insåg att situationen hade spårat ur trampade jag på alla stridande myror och krossade dem.

Att se de plötsligt aggressiva myrorna påminde mig om muslimer. Jag hade hört online nyligen att de flesta muslimer gifter sig med sina kusiner – en form av inavel. Är inte det likt myror? Faktum är att myror föds genom inavel, och majoriteten av en myrkoloni består av varelser som är födda från samma mor.

Kan det vara så att både myrors och muslimers våldsamma natur är genetiskt kopplad till inavel?
2026-07-14, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Nyligen gick jag ut för att röka och fick syn på en grupp myror som gick förbi. Av nyfikenhet släppte jag en bit bröd mitt ibland dem.

En annan grupp myror anlände och försökte ta brödet, och de två grupperna trasslade in sig i en strid som eskalerade till ett småskaligt krig. Med tiden blev konflikten tillräckligt intensiv för att locka till sig soldatmyror.

När jag insåg att situationen hade spårat ur trampade jag på alla stridande myror och krossade dem.

Att se de plötsligt aggressiva myrorna påminde mig om muslimer. Jag hade hört online nyligen att de flesta muslimer gifter sig med sina kusiner – en form av inavel. Är inte det likt myror? Faktum är att myror föds genom inavel, och majoriteten av en myrkoloni består av varelser som är födda från samma mor.

Kan det vara så att både myrors och muslimers våldsamma natur är genetiskt kopplad till inavel?

Den med mest våldsam natur i sammanhanget tycks vara du så vi kanske ska börja och reda ut hur dina släktband ser ut?

“Fyra är de minsta på jorden,
men de är visare än de visa:
myrorna är ett folk utan styrka,
ändå samlar de sin mat om sommaren.”

Ords 30:24–25
2026-07-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow

Myror svärmar för att undvika detta, naturen har utvecklats för att undvika ett sådant onaturligt beteende som missgynnar arten.
2026-07-14, 11:38
Medlem
sommarlovs avatar
Alla myror i en stack är systrar.
De är inte inavlade.
Flygmyror på sensommaren är hanar som ska para sig med honor, längre bort för att minska inavel.

Du har observerat kvinnokampen, inte muslimska traditioner!
2026-07-14, 11:40
Medlem
Aggressivitet beror oftast på bristande impulskontroll. IQ är ett trubbigt verktyg, men det finns en korrelation mellan IQ och våldsbrott.
Mest benägna att begå våldsbrott är de med ett IQ kring 85, dvs kraftigt under medel, men fortfarande fungerande i samhället. Det råkar sammanfalla med den nivå där impulskontrollen är sämst.

Vid IQ 60 är brottsaktiviteten åter låg. Antagligen är impulskontrollen låg även bland dessa, men förmågan att planera och utföra våldsbrott är låg. Däremot fungerar det utmärkt med en sådan IQ för att delta i upplopp och kravaller.

"Normal" eller hög IQ innebär nog inte att man är mer "god" och rättfärdig än andra, men man kan förutse konsekvenserna av sina handlingar på ett bättre sätt, och inser att "det nog inte är en bra idé" att börja slåss. Samtidigt har de med hög IQ vanligen också en högre inkomst, och därmed mindre frestelser eller behov av att begå brott över huvud taget. (Man kan i högre utsträckning köpa sig det man vill ha).

Åter till TS:
Kan det vara så att inavel leder till lägre IQ, vilket leder till högre våldsbenägenhet och sämre impulskontroll?
2026-07-14, 12:05
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Aggressivitet beror oftast på bristande impulskontroll. IQ är ett trubbigt verktyg, men det finns en korrelation mellan IQ och våldsbrott.
Mest benägna att begå våldsbrott är de med ett IQ kring 85, dvs kraftigt under medel, men fortfarande fungerande i samhället. Det råkar sammanfalla med den nivå där impulskontrollen är sämst.

Vid IQ 60 är brottsaktiviteten åter låg. Antagligen är impulskontrollen låg även bland dessa, men förmågan att planera och utföra våldsbrott är låg. Däremot fungerar det utmärkt med en sådan IQ för att delta i upplopp och kravaller.

"Normal" eller hög IQ innebär nog inte att man är mer "god" och rättfärdig än andra, men man kan förutse konsekvenserna av sina handlingar på ett bättre sätt, och inser att "det nog inte är en bra idé" att börja slåss. Samtidigt har de med hög IQ vanligen också en högre inkomst, och därmed mindre frestelser eller behov av att begå brott över huvud taget. (Man kan i högre utsträckning köpa sig det man vill ha).

Åter till TS:
Kan det vara så att inavel leder till lägre IQ, vilket leder till högre våldsbenägenhet och sämre impulskontroll?

Har du en källa till all skit du skriver eller drog du det ur röven?
2026-07-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har du en källa till all skit du skriver eller drog du det ur röven?

Har du inte tillgång till Google?
Nähe. Okej, då!

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886909005169?via%3Dihub
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30058504/
https://www.svd.se/a/j0QV6A/lag-begavning-en-central-risk-som-kriminaldebatten-missar-skriver-debattorer
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/494159-kriminella-har-lagre-iq

Orkar du läsa själv, då?
2026-07-16, 00:04
Moderator
Hamilkars avatar
Alldeles för ostringenta begrepp av såväl inavel, våldsamt beteende som muslim för att tråden ska kunna leda till något vettigt. Tråden låst.

/Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in