2026-07-14, 07:12
Medlem
Tunnelbanestationen Hötorget renoverades varsamt för att ta fram det ursprungliga. Detaljerna var viktiga.
Över 15 000 nya kakelplattor i exakt rätt ljusblå nyanser, handmålade reklamtavlor och originalskyltar från 1952 med det ursprungliga stationsnamnet Kungsgatan, papperskorgar i den tidstypiska orangea färgen...och resultatet blev över all förväntan.
Hur länge fick det vara?
Nu har man mitt i detta slängt upp gigantiska digitala reklamskyltar som ska blinka dygnet runt. Pengarna fick styra som vanligt.
Vad tycker du?

https://www.mitti.se/nyheter/digitala-skyltar-satts-upp-pa-50talsstationen-6.3.373173.f581c86cb6
Citera
2026-07-14, 07:36
Medlem
halaltarzans avatar
För min del spelar reklamen ingen roll, sätt gärna upp mer om det ger något. Nej, jag drar ner kepsen och tar fram telefonen och t.ex. läser på Flashen när jag befinner mig nere i kloakerna.
Citera
2026-07-14, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
För min del spelar reklamen ingen roll, sätt gärna upp mer om det ger något. Nej, jag drar ner kepsen och tar fram telefonen och t.ex. läser på Flashen när jag befinner mig nere i kloakerna.

På övriga stationer ja, men att smälla upp dem på just den plats där man nyss lagt ner så mycket jobb på alla tidstypiska detaljer för att få det perfekt, så blir det lite smaklöst kan jag tycka.
Citera
2026-07-14, 08:01
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
De borde skonat Hötorgets varsamt återställda T-banestation som är 1950-tal och istället med blaffiga digitala reklamtavlor täckt över kamrat kommun1st Stark Kvinna Konstnär Sir1 Derk3rts vänsterpropaganda-streckgummor och Berra Brecht & Simone de Beauvoir-citat på Östermalmstorgs Revolutionära-Ärren-umm-Åren-runt-1970-upprors-designade T-banestation.

Notera, att för kulturvänstern och för röda Stadshuset så är Ö-malmstorgs T-bana by kamrat Derk3rt en kultur-helgedom, bara jämförbar med tricken i Mockba. Inga reklamtavlor alls där längs långväggarna över spåren.

Av de röda utvalt hyllad konst, är fredad från kommers & reklam. Hötorget däremot, är inte Kulturnaja Pravda, nok.
Citera
2026-07-14, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
De borde skonat Hötorgets varsamt återställda T-banestation som är 1950-tal och istället med blaffiga digitala reklamtavlor täckt över kamrat kommun1st Stark Kvinna Konstnär Sir1 Derk3rts vänsterpropaganda-streckgummor och Berra Brecht & Simone de Beauvoir-citat på Östermalmstorgs Revolutionära-Ärren-umm-Åren-runt-1970-upprors-designade T-banestation.

Notera, att för kulturvänstern och för röda Stadshuset så är Ö-malmstorgs T-bana by kamrat Derk3rt en kultur-helgedom, bara jämförbar med tricken i Mockba. Inga reklamtavlor alls där längs långväggarna över spåren.

Av de röda utvalt hyllad konst, är fredad från kommers & reklam. Hötorget däremot, är inte Kulturnaja Pravda, nok.

Östermalmstorg är en av de stationer som fått dessa skärmar.
Citera
2026-07-14, 08:46
Medlem
Vad spelar det för roll?
Man kommer ändå aldrig få 50-tals känslan av det gamla Sverige när man är där.
Vimlar ju fan av negrer och araber överallt i Stockholm och även i övriga Sverige.
Var glad att du inte blev förnedringsrånad när du var där, det är ungefär den nivå du får lägga dig på.
Citera
2026-07-14, 09:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad klumpigt.
Citera
2026-07-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vad klumpigt.

Onekligen...