Citat:
Ursprungligen postat av
BackToHegel
Men genom att köra hårt minimerar man tidsaspekten samtidigt som man minimerar kostnaden för skulderna. Kan man se det och omsätta det till motivation finns det ingen anledning att "ta det lugnt". I vilken takt man bör köra beror på hur man ser på det man gör. Om man ser sparade pengar som *poff* de är borta, så är det en pina. Ser man vinsten längre fram är det inte lika svårt att avstå pengarna tillfälligt.
Det känns som att folk som argumenterar för den lösningen och vi som propagerar för att ta det i rimlig takt snackar förbi varandra lite... Ingen (åtminstone inte jag) förnekar att det BLIR BILLIGARE på totalen att betala av i ultrasnabb takt. Det är inte det som är fokus i "vår" lösning, utan att orka hela vägen fram. Jag tror vi alla har sett "allt eller inget-människor" gå in i väggen och ge upp när det gäller bantning, missbruk, träning, förhållanden, ekonomisk vanskötsel, osv osv. Jag undrar faktiskt t o m om det möjligen är den personligheten hos TS som satt honom i klistret...? Tråden känns öht som ett klassisk fall av för lite information. Vad handlar skulderna om? Rena konsumtionslån? Drogmissbruk? Bara lånat för att ta sig igenom en period av arbetslöshet? Vad TRODDE TS skulle hända med skulderna? "Det löser sig på något vis." eller vad då?
Därav alltså den rimliga takten. Bättre att ställa in sig på något man faktiskt mäktar med än att tro att man är Stålmannen och krascha när man upptäcker att man inte kan flyga...
Det "enda" som händer med att dra ut på tiden med att betala lånet är just att det kostar lite mer pengar. Om man ställer sig i princip pank varenda månad för att prioritera lånet kan saker gå ganska rejält käpprätt åt helvete om det vill sig illa! ÄVEN OM man ska köra hard core asket modellen så skulle JAG lik förbannat börja med att bygga på en liten buffert först och lägga i överväxeln efteråt när den ekonomiska tryggheten blivit lite större.
Tråkigt nog för TS går ju staten in och ändrar i avdragen på skuldräntor.
https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/nyheter/2026-03-09-nya-regler-for-skuldranta-i-din-deklaration
Förr behövde ju inte räntorna på en skuld vara särskilt bekymrande om man hade inkomster att kvitta dem emot. Som ju TS har från sitt jobb. Kanske värt att utnyttja den avdragsmöjlighet det sista skälvande året den finns kvar! Och lägga in den där överväxeln jag talade om tidigare för inkomståret 2027 istället!
Citat:
Ursprungligen postat av
BackToHegel
Lite som marshmallow-testet. Kan man ha fokus på njutningen av flera marshmallows senare är det inte svårt att avstå en just nu. Men kan man inte se det är det olidligt och den "realistiska" nivån kanske blir att äta sin enda marshmallow medan man kan.
Jag förstår vad du försöker mena, men tycker inte riktigt jämförelsen håller hela vägen. Om vi en stund bortser ifrån att marmallowtestet är utformat för att studera FYRAÅRINGARS förmåga till självdisciplin och tålamod..., så kan man ju lika gärna argumentera att lösa lånet på KORT tid är att jämföra med att ta marsmallowen på en gång. Dvs att INTE ha det tålamod som behövs.
I verkligheten är ju också TS situation betydligt mer komplicerad än fyraåringens val framför marsmallowen. Som jag nämnde så känns det som om det fattas info. Har TS bil? Möjlighet att arbeta övertid? Kvalificerad övertid? Möjlighet att byta till ett jobb som ger mer lön? Ekonomiska vanor / ovanor i övrigt? Har han provat perioder förr där han bara käkar blodpudding och snabbnudlar? Hur kändes det?
En av orsakerna till att jag argumenterar för "rimlig takt"-lösningen är naturligtvis att jag provat på bägge sätten att leva och livet blir ju BETYDLIGT trevligare om man kan unna sig lite guldkant på tillvaron då och då!