2026-07-13, 19:32
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Hedersrelaterat våld handlar lite förenklat om att föräldrar, syskon eller andra släktingar straffar en familjemedlem. Ofta ung tjej/tonåring eller kvinna men det kan även vara en pojke eller man som skadas eller mördas. Det är inte föräldrarna som straffas men jag kanske missuppfattade det du skrev...

Vad jag menade var att flickan i det här fallet rimligtvis är för ung för att ha "solkat ned släktens heder", om man nu är inne på det spåret, samt att hedersvåld inte brukar gå ut över barnen om deras föräldrar, som har åldern inne, gjort något för att förarga släkten.
Citera
2026-07-13, 19:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
"Mamma" ska enligt tidigare inlägg här ha varit vittne, inte mamman till flickan.

Aha, rörigt värre men tack för förtydligandet. Då säger det citatet inte mycket om vem GM kan tänkas vara.
Citera
2026-07-13, 19:34
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Vad jag menade var att flickan i det här fallet rimligtvis är för ung för att ha "solkat ned släktens heder", om man nu är inne på det spåret, samt att hedersvåld inte brukar gå ut över barnen om deras föräldrar, som har åldern inne, gjort något för att förarga släkten.

Åh tack, då förstår jag. Och jag håller med. Heder känns uteslutet.
Citera
2026-07-13, 19:35
Avstängd
Mailmanss avatar
Kanske kan vara en släkting/familjemedlem med funktionsnedsättning som utfört det med tanke på hur polisen uttalar sig
Citera
2026-07-13, 19:42
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Kanske kan vara en släkting/familjemedlem med funktionsnedsättning som utfört det med tanke på hur polisen uttalar sig

Hur menar du med hur de uttalar sig?
Citera
2026-07-13, 19:43
Medlem
Flickans mamma ska ha sagt, enligt ett vittne Helsingborgs Dagblad talat med, att de är på besök i Sverige, att de känner ingen här. Vittnet ska ha frågat ifall de visste vem som attackerade flickan.
Citera
2026-07-13, 19:44
Medlem
Vad vet vi om det aktuella området? Invandrarområde?
Citera
2026-07-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfoder

Har en kusin som bor i Helsingborg och enligt honom är det inte en vettig svensk helsingborgare som går till denna park. Pga den otrygga miljön och endast människor som inte pratar svensna.. De få svenskar som bor där är iaåfall studenter som fått lgh i studenthuset ganska nära.

Precis.
Parken ligger mitt i hjärtat av Söder i Helsingborg. Ganska stökigt område mellan varven och mycket multikulti, som tidigare nämnts. Vill man ha lugn och ro sommartid rör man sig mot parker norrut i staden eller rentav lämnar staden och beger sig annorstädes.

Haft polare som bott i anslutning till parken under studietid i Helsingborg. Studenterna är där ibland - om än väldigt sällan. Annars har jag mest hört berättelser om knarklangning och olika grupperingar i stora slagsmål med påkar. Det var förvisso 10 år sedan.
Citera
2026-07-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pessodel
Nu handlar väl det ändå om ett brott och inte hudfärg. TS är onekligen inne på djupt vatten när det kommer till eventuell händelse eftersom det inte handlar om en misshandel vilket hade varit av stor vikt för media att bekräfta.. Håll in dina fördomar, antagligen finns det skäl till antalet poliser oavsett brott. Kan vara så enkelt att barnet har fallit av oklara omständigheter och blod innebär inte att skada har uppstått av fysiska föremål! Jag utgår ifrån att barnet kan ha lekt på ett farligt ställe istället för att någon har gjort illa barnet.

Detta är ännu ett hatbrott
Citera
2026-07-13, 19:52
Avstängd
Mailmanss avatar
Citat:
Hur menar du med hur de uttalar sig?

Snabbt sa att det var en isolerad händelse och att det inte finns någon fara för allmänheten, samt att dom inte vill uttala sig om någon är gripen men att dom inte söker efter någon.
Citera
2026-07-13, 19:54
Avstängd
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLBT
Detta är ännu ett hatbrott

Hatbrott mot vilken grupp?
Barn? Eller vad fan menar du?
Citera
2026-07-13, 19:54
Medlem