Citat:
Ursprungligen postat av
HasseO
Du försöker förtvivlat få ihop ditt resonemang men det brister både här och där. Så du menar att för att någon polis någonstans i världen begår felaktigheter så ska "alla i Malmö hata polisen"?
Jag försöker inte förtvivlat någonting. Jag försöker förklara för de fåkunniga varför inte alla älskar polisen och en del hatar dem och att det är rationellt och avståndstagandet ofta befogat, om än det är meningslöst att ”hata” polisen.
Citat:
Jag betvivlar att polisen i Malmö konsekvent fängslar och trakasserar homosexuella bara för att de är homosexuella. Det går inte till så att polisen "fängslar" någon. Polisen kan gripa en person. Ska han bli häktad så är det något en åklagare tar beslut om. För att bli fängslad så behöver han bli dömd. Att vara homosexuell är vare sig skäl för gripande, häktning eller dom.
Ja, det var alltså ett fiktivt exempel på när det är rationellt att vända sig till polisen när det gäller riktiga brott, men samtidigt befogat som homosexuell att tycka illa om polisens verksamhet. Det finns länder där homosexualitet är förbjudet där det fiktiva exemplet kan realiseras.
Citat:
Ja det är inkonsekvent att i ena stunden hata polisen och i nästa stund vilja ha deras hjälp. Jag tror inte någon gillar precis alla våra lagar och säkert bryter mot några de tycker är felsktiga men detta utan att hata polisen.
Hur skulle ett samhälle utan poliser se ut? Det är inget samhälle jag skulle vilja leva i med tanke på hur brottsligheten ser ut med poliser.
Problemet är att polisens kärnverksamhet är sund, men att de också har ansvar för brott som politikerna hittat på och som inte borde vara brott.
Jag hatar inte polisen, jag respekterar den för dess kärnverksamhet som jag gör med andra yrkesgrupper som frisörer och sopgubbar. Men jag respekterar inte polisen när de motverkar yttrandefriheten och sätter fast människor för åsiktsbrott. Tyvärr är det ju så att det onda uppväger det goda, så på det hela taget är det svårt att respektera poliser.