2026-07-13, 16:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag bor i en liten by, långt ute i tjotaheiti. Kusten är långt borta.

I år har vi en fullkomlig invasion sv fiskmåsar, som skriker dygnets alla timmar. Förskräckligt. Duvorna verkar ha panik, då de gissningsvis har blivit bortjagade från sina naturliga häckningsplatser.

Varje gång jag sätter min fot utanför dörren får jag en pakikslagen skogsduva på 3 kilo i rakt ansiktet - mycket irriterande.

Nån som har upplevt en liknande invasion av måsar i sin lilla by eller småstad?

Är måsarna här för att stanna?

Jag tycker inte måsarna hör hemma här. Jag har bott här i 5 år och aldrig sett röken av en mås förut. Nu är de överallt.

Eller rättare sagt: de hörs överallt. De verkar inte vara jättemånga egentligen. Men att de har tagit över märks tydligt på de andra fåglarna, som drar sig undan och försvinner.
Det mås,te inte vara så men har dom väl kommit så kommer dom tillbaka varje år och blir fler och fler för varje år skänk bort dom till någon som gillar grillad kyckling eller häng upp något som fladdrar i vinden kanske hjälper men skulle tro att dom är svåra att få bort på något "vänligt" vis
Citera
2026-07-13, 16:48
Medlem
F.Hansens avatar
Det är bara att få fittmåsarna att ”försvinna”
Citera
2026-07-13, 16:48
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Tack för tipset!

Så åker du dit för jaktbrott eller djurplågeri.
Citera
2026-07-13, 16:54
Medlem
Mytenlegendes avatar
Dom har en matkälla någonstans i byn, någon som kastar ut sopor och liknande där dom går och äter.

Där du har massa fiskmåsar så har dom också en god källa till mat.
Citera
2026-07-13, 16:55
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Så åker du dit för jaktbrott eller djurplågeri.

Jag gör inte det nej. För jag skjuter inte måsar.
Citera
2026-07-13, 17:01
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Jag gör inte det nej. För jag skjuter inte måsar.

Bra!
Citera
2026-07-13, 17:06
Medlem
saksis avatar
Spring ut och jaga dom och vifta med armarna och försök fånga dom. Dom tycker det är roligt. Dom vill bara ha ett garv.

Sen sätter du dig och försöker locka dom till dig. Sitt tålmodigt och locka. Prata lent och fint. Som om du vill klappa dom. Observerva reaktionerna.

Sen bankar du på allt dom sitter på och ryter åt dom några osande salvor från Tyr.

Varsågod

Ps. Måsar är roliga jävlar, fan vad jag uppskattar dom. Men visst blir det lite mycket ibland.
Citera
2026-07-13, 17:36
Medlem
Det finns ingen fisk kvar i havet så det är inte så konstigt.
Förr cirkulerade dom efter färjorna som Viking Line och Silja Line.
Nu ser man inte en enda.
Fiskmåsarna började komma in över städerna för 20år sen i södra Sverige men nu även i Norrland är dom inne i städerna.
Citera
2026-07-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende
Dom har en matkälla någonstans i byn, någon som kastar ut sopor och liknande där dom går och äter.

Där du har massa fiskmåsar så har dom också en god källa till mat.
Det handlar troligen om sånt. Något slarvigt gatukök eller gäster som låter överbliven mat stå framme.

Tänker mig att det är vi som är ansvariga till att fiskmåsarna (och duvorna och kajorna) vill vara inne i städerna.
Citera
2026-07-13, 18:04
Medlem
franges avatar
Skjuter du en eller flera fiskmåsar så de andra måsarna ser det - ser den döda måsen - så kommer de snart inse att det är farligt att vara här, och drar någon annanstans resten av säsongen istället. Jag har tillämpat det de senaste åren och det blir så gott som måsfritt i grannskapet efter det att en eller ett par måsar avrättats.
Citera
2026-07-13, 18:19
Medlem
Mr-Laheys avatar
Citat:
Ja men de kan ju fan dra nån annanstans???
det är väl för fan djur och natur var du än är idiotjävel.. fan om det inte är mygg så är det måsar. och vid golfbanor så skiter det gäss och då är det dåligt.. flytta till antarktis
Citera
2026-07-13, 18:21
Medlem
tzjs avatar
Bor man lite avsides så kan man ju alltid koppla ett bilbatteri till ett hönsnät som man rullar ut på gräsmattan. Sedan slänger man ut bröd på nätet och väntar på måsarna.

Det borde surra så gött i fotsulorna på dom asen att buffén inte är värd besöket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in