Jag bor i en liten by, långt ute i tjotaheiti. Kusten är långt borta.
I år har vi en fullkomlig invasion sv fiskmåsar, som skriker dygnets alla timmar. Förskräckligt. Duvorna verkar ha panik, då de gissningsvis har blivit bortjagade från sina naturliga häckningsplatser.
Varje gång jag sätter min fot utanför dörren får jag en pakikslagen skogsduva på 3 kilo i rakt ansiktet - mycket irriterande.
Nån som har upplevt en liknande invasion av måsar i sin lilla by eller småstad?
Är måsarna här för att stanna?
Jag tycker inte måsarna hör hemma här. Jag har bott här i 5 år och aldrig sett röken av en mås förut. Nu är de överallt.
Eller rättare sagt: de hörs överallt. De verkar inte vara jättemånga egentligen. Men att de har tagit över märks tydligt på de andra fåglarna, som drar sig undan och försvinner.
Det kommer alltid någon och gaggar om att den är fridlyst under häckningstid, men det gäller ju inte om den är till stor olägenhet för de boende. Man behöver inte ha ett måsboende precis över sin port.
I min gamla hemstad har de tom. gjort slut på skatorna som annars är överlevnadskonstnärer.
Finns bara måsar där i dag, då är det ändå en bit inåt landet.
Har fastighetsägaren sett till att pricka hål i äggen innan de blir ungar, mha anticimex eller liknande, så har man i stort bekämpat problemet lokalt iaf.