Citat:
Ursprungligen postat av
halaltarzan
Då får staten ta sitt ansvar och skapa jobb som passar. Eller tänker jag fel?
Jag tycker du tänker rätt gällande gruppen som har svårt att få jobb över tid, säg att man skulle söka själv 6 månader med ersättning, sedan borde samhället träda in med alternativ.
Man skulle åtminstone delvis, helst helt, kunna garantera människor jobb, antagligen till villkor så en stor majoritet vill vidare, men där den som behöver blir kvar och har en hygglig inkomst åtminstone. Säg en lön på 17.000 innan skatt. Då vill alla som har förmåga vidare, den utan förmåga får åtminstone ett bättre liv och blir kvar och har ett jobb och en lön.
En verklig jobbgaranti inom kommun, region, stat och pålitliga företag som man samarbetar med. Det finns massor av jobb som behöver göras inom omsorgen, parkarbete, stränder, skogar med mycket mera som annars inte görs.
Vi skulle kunna ha en arbetslöshet på 0% därmed. Men dom som skriker om hur dåliga arbetslösa är som individer brukar inte vilja hjälpa dessa till jobb heller, så det brukar inte bli så. Jag skulle starkt rekommendera en ny S-regering att gå vidare med mitt förslag för verklig förändring både för samhället och för individen.