2026-07-13, 15:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Den som vill bli svensk medborgare måste från nu klara ett medborgarskapsprov och den 15 augusti går det första provet av stapeln i Stockholm. Provet motsvarar vad man ska kunna i årskurs 9. Det finns material så att man kan öva på Universitets- och högskolerådets (UHR) webbplats. Godkända betyg i samhällskunskap och svenska kan räcka för att slippa göra medborgarskapsprovet.

Det första provet blir ett slags testprov och antal rätt man behöver ha bestäms först efter provet. DN ställde några frågor till svenskar ur provet och det var inte så lätt. Frågan vem som är statschef hade många svårt med.
"Maria Boström, 78, sjuksköterska

Tre rätt av fem möjliga.

– Det var inte så lätt, men jag tror att det är viktigare att kunna svenska språket än att veta vem som är statschef i landet. I mitt jobb inom vården ser jag hur viktigt det är att man kan kommunicera med patienterna."
https://www.dn.se/sverige/nu-infors-medborgarskapsprovet-sa-kan-fragorna-se-ut/

Medborgarskapsprovet på UHR
https://www.uhr.se/medborgarskapsprovet/

Utbildningsmaterial
https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/medborgarskapsprovet/utbildningsmaterial/sverige-i-fokus.pdf

Diskussion:

- Blir det en flipp eller flopp? Kommer många att göra provet?

- Tror ni att ni själva skulle klara av provet utan att läsa på? Nivån är ju ändå årskurs 9

- Tillför det något att ha ett medborgarskapsprov? Om många svenskar skulle ha svårt att klara provet ställer man ju indirekt högre krav på invandrare som ska bli svenska medborgare. Borde det inte vara i nivå med att man lägger ribban ungefär där 90 procent av svenskarna skulle klara testet?

Exempel på en fråga. Ett svarsalternativ är rätt.

Vilken titel har Sveriges statschef?

A. Talman
B. Kung
C. Landshövding
D. Statsminister
Citera
2026-07-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
- Blir det en flipp eller flopp? Kommer många att göra provet?
Kommer det inte vara ett krav för vissa?

Citat:
- Tror ni att ni själva skulle klara av provet utan att läsa på? Nivån är ju ändå årskurs 9
Inte säkert, men de ju får läsa på innan.

Citat:
"Maria Boström, 78, sjuksköterska

– Det var inte så lätt, men jag tror att det är viktigare att kunna svenska språket än att veta vem som är statschef i landet. I mitt jobb inom vården ser jag hur viktigt det är att man kan kommunicera med patienterna."
Såklart att språket är viktigt, men även att man har koll på landet.

Om jag ska utomlands på semester så läser jag på lite om landet innan, det är liksom en del av hela resan. Skulle jag välja att flytta till ett annat land så skulle jag läsa på ännu mer, det blir en viktig del av min vistelse där. Ju mer jag förstår om landet desto mer tänker jag mig att man kommer att trivas. Och även bidraga med att göra landet till en bättre plats.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-13 kl. 16:13.
Citera
2026-07-13, 15:41
Medlem
ansluts avatar
”Det första provet blir ett slags testprov och antal rätt man behöver ha bestäms först efter provet.”

Upplagt för att ingen ska bli underkänd. Spel för galleriorna.
Citera
2026-07-13, 15:51
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
”Det första provet blir ett slags testprov och antal rätt man behöver ha bestäms först efter provet.”

Upplagt för att ingen ska bli underkänd. Spel för galleriorna.
Jepp Jepp. Dessutom spelar det ingen roll hur de utformar proven. Vi har nämligen en held drös med analfabeter som är lååångt ifrån att färdigställa något sorts skriftligt prov...

Men som du skrev, mest troligt godkänns dessa också efter lite krumbukter. De kanske får ha en tolk som gör provet åt dom eller nåt annat som kostar massa pengar.
Citera
2026-07-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Jepp Jepp. Dessutom spelar det ingen roll hur de utformar proven. Vi har nämligen en held drös med analfabeter som är lååångt ifrån att färdigställa något sorts skriftligt prov...

Du kan naturligtvis få anpassningar av provet om du behöver det. Muntligt prov tex.

Jag kollade de 5 provfrågorna på UHÄ och det är skrämmande att de tillfrågade hade svårt med frågorna. OK att man kan tänka fel och bomma någon fråga, sånt kan alltid hända.

(Nu kanske jag inte är helt representativ för Sveriges folk. Jag har varit yrkeslärare i 40 år och av någon helt outgrundlig anledning så har jag varit ansvarig för samhällskunskapen i en gymnasiesärskoleklass de senaste 10 åren.)
Citera
2026-07-13, 16:30
Avstängd
G3d9H-D.z-0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Du kan naturligtvis få anpassningar av provet om du behöver det. Muntligt prov tex.

Jag kollade de 5 provfrågorna på UHÄ och det är skrämmande att de tillfrågade hade svårt med frågorna. OK att man kan tänka fel och bomma någon fråga, sånt kan alltid hända.

(Nu kanske jag inte är helt representativ för Sveriges folk. Jag har varit yrkeslärare i 40 år och av någon helt outgrundlig anledning så har jag varit ansvarig för samhällskunskapen i en gymnasiesärskoleklass de senaste 10 åren.)

Nä, men alltså det är normal samhällsorientering om du har gått ut gymnasiet. Kanske till och med högstadiet?

Men speglar det nivån på provfrågorna skulle jag gissa att jag skulle få fel på ett par frågor ändå av 60.
Citera
2026-07-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Försökte hitta att man kunde få anpassning som analfabet, men kunde inte hitta något sådant. Mer om man har synnedsättning och liknande. Förstorad text, förlängd provtid med mera, men inget om att kunna göra provet muntligt. https://www.uhr.se/medborgarskapsprovet/anpassningar/anpassning-av-prov-for-dyslexi-adhd-annan-funktionsnedsattning/

Har du någon källa på att man kan göra provet muntligt?
Citera
2026-07-13, 16:52
Medlem
Mailmanss avatar
Hoppas frågorna är många och roterar. Annars kommer provet läcka dag 1 av nån batikhäxa.
Citera
2026-07-13, 17:09
Medlem
De spelar ingen roll hur många diplom och papper de öser över dessa människorna de importerar, en svensk kommer aldrig se dem som sitt eget folk.

Ska vi låtsas att de är lika svenska som oss om de får samma poäng på provet? De kanske rentav är mer svenskar än oss om de får högre poäng?
Citera
2026-07-13, 17:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag fick 5 rätt av 5 i alla fall på de exempelfrågor som DN publicerade, men det kan säkert vara svårt om man kommer från ett annat land. Jag är lite kluven till medborgarskapsprov men fler länder har det, bland annat Danmark och Norge och Finland kommer att införa det nästa år.
"Fenomenalt!
Du fick 5 av 5 rätt
Alla rätt! Mycket imponerande. 42127 personer har gjort quizet hittills. 18275 av dem har fått alla rätt."
https://www.dn.se/spel/quiz/politik-och-samhalle/fem-fragor-ur-medborgarskapsprovet/
Citera
2026-07-13, 18:07
Medlem
Svartskäggs avatar
Frågorna är lätta. Jag hörde hur någon reporter ställde frågorna till folk på gatan som svarade fel. Men det blir mycket svårare om man bara får höra flervalsfrågor muntligt.

Jag tycker inte det spelar någon roll om man inte vet vem som är Sveriges statschef. Kungen har ju ändå inget att säga till om.
Citera
2026-07-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Försökte hitta att man kunde få anpassning som analfabet, men kunde inte hitta något sådant. Mer om man har synnedsättning och liknande. Förstorad text, förlängd provtid med mera, men inget om att kunna göra provet muntligt. https://www.uhr.se/medborgarskapsprovet/anpassningar/anpassning-av-prov-for-dyslexi-adhd-annan-funktionsnedsattning/

Har du någon källa på att man kan göra provet muntligt?

Nix, men det är säkert bara ett förbiseende från dom som är ansvariga. Men allvarligt talat så är nån form av ljudstöd/tal rimlig för dom som har grov dyslexi (vilket inte är samma som analfabetism så nån form av läskunnighet kanske krävs, att man kan samtliga svenska bokstäver tex.).

Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Nä, men alltså det är normal samhällsorientering om du har gått ut gymnasiet. Kanske till och med högstadiet?

Men speglar det nivån på provfrågorna skulle jag gissa att jag skulle få fel på ett par frågor ändå av 60.

Att ha ett eller annat fel på 60 frågor är fullt rimligt även om man kan ämnet bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in