2026-07-09, 01:54
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, måste man? Till att börja med kan vi kolla på politiker som aldrig har haft ett vanligt jobb, vilket inte är få direkt. Kan de verkligen förstå hur en vanlig person har det som måste gå upp tidigt och gå till jobb, spara pengar och kanske är orolig för att bli avskedad?

Typ detta med "vanligt liv" är ett teoretiskt koncept för många politiker men man kan hävda att de genom någon teoretisk förståelse ändå kan leva sig in i hur det är. Man kan även hävda att de inte behöver förstå hur det är...

Men om vi kollar på folk som har mycket pengar, har inte jättemycket förståelse för hur det är att vara fattig. En kille som alltid haft lätt med tjejer, fattar antagligen inte hur det är att ha svårt med det...

Folk som säger att något är "lätt" förstår helt enkelt inte hur det är för någon som har svårt med något. Förutom som ungefär nämnts, på ett teoretiskt sätt.

En intelligent person fattar inte helt hur det är att vara dum. En teknisk person tycker allt med teknik är lätt och att "alla borde väl fatta det"...

Så är det så att folk inte helt fattar saker de inte upplevt eller att någon "måste" ha upplevt något för att fatta hur det är?

Ytterligare exempel är politiker eller journalister som ändrar åsikt om något när det drabbar dem personligen. Jag bryr mig åtminstone om folk som har problem jag inte har... Detta verkar vissa politiker sämre på, och de har betalt för att styra landet etc.

Vad tror och ni om detta?

Jo, människan har en inlevelseförmåga som är fullt fungerande.

Varför skulle man inte fatta hur det känns att ha svårt med pengar, när våra hjärnor är gjorda för att abstrahera? Det är bara att tänka ”hur skulle jag känna om jag var fattig nu” och så kommer inlevelsen automatiskt.

Men man hör ofta dina teorier dras av människor som låssas att dom inte fattar och inte kan leva sig in i andras situationer, som ursäkt för att få bete sig illa. Du kanske också stör dig på dessa, eller är du en av dom själv?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-07-09 kl. 01:56.
Citera
2026-07-09, 02:14
Medlem
semen.12s avatar
Jag är mer trygg och tacksam nu än jag var 32år

Man kan nog tänka sig det mesta när hjärnan är färdigutvecklad runt 22år.

Erfarenheter vill jag påstå är det viktigaste. Jag är utbildad i att mörda andra som Svensk soldat 1983. Skilsmässor sorg glädje.
Jag har varit med när mina tre barn föddes. Jag har varit med när båda mina föräldrar gick bort vid två olika tillfällen. Jag har gift mig med en 18 yngre kvinna för fyra år sedan.

Hon är inte lika trygg som mig hon har bara levt i 42år i en otrygg miljö utanför EU

Vad man har varit med om definierar en person till stor del.
Citera
2026-07-09, 02:30
Medlem
semen.12s avatar
Jag tycker/ tror att att en del personer inte behöver lära sig allt genom det svåra sättet.

Men om en kille föredrar att råna gamla när han har timanställning i hemtjänsten är jag inte nådig.

Vita Svenskar vet att en dag är det dom som behöver hjälp med räkningar, mat eller duscha.

Släng ut asen
Citera
2026-07-10, 08:31
Medlem
Det krävs IQ & EQ för medlidande, inlevelseförmåga & empati & sympati. Inget som är närvarande i en politikers tankesfärer. Där är allt som betyder något pengar & att höra sin egen röst hur fel den än är. De är bimbos helt enkelt. De tror att de är duktiga på att klämma till & klappar sig själv på axeln när det snarare är hönshus för hela pengen.
Citera
2026-07-11, 15:07
Medlem
Citat:
...
En intelligent person fattar inte helt hur det är att vara dum. En teknisk person tycker allt med teknik är lätt och att "alla borde väl fatta det"...

Så är det så att folk inte helt fattar saker de inte upplevt eller att någon "måste" ha upplevt något för att fatta hur det är?

Det ligger något i detta. Man kan på ett teoretiskt och abstrakt plan förstå vad det t.ex. innebär att ha en syn som en falk, men den kvalitativa och konkreta förståelsen är inte möjlig. Man vill se hur falken ser, vilket är omöjligt.
Citera
2026-07-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Det ligger något i detta. Man kan på ett teoretiskt och abstrakt plan förstå vad det t.ex. innebär att ha en syn som en falk, men den kvalitativa och konkreta förståelsen är inte möjlig. Man vill se hur falken ser, vilket är omöjligt.

Jo, och andra exempel är att man visst kan tänka sig hur det skulle vara att vara ett svältande barn i Afrika. Men att verkligen vara det är nog lite på ett annat plan...

Och det påminner om en annan sak, såsom teori och praktik. Innan man gör något kan man föreställa sig hur det kommer bli. Det kan gälla någon som ska gå på en dejt. Men sen blir kanske den verkliga dejten inte helt som personen föreställt sig...

Men att ha gjort det ger ändå en fördel, då det kan förbereda personen på saker som kan hända under dejten.

Och detta att föreställa sig/visualisera kan också användas till att lösa problem. Något har gått sönder hemma, och genom att fundera och föreställa sig kanske utefter vilka saker man har till förfogande, kan man komma fram till en fungerande lösning. Det blir kanske inte helt samma i praktiken men ofta nära nog.

Sen är detta även relevant för vetenskapen, då det hävdas att något som är teoretiskt möjligt kan vara praktiskt möjligt... Men är det teoretiskt omöjligt är det också praktiskt omöjligt...
Citera
2026-07-13, 04:14
Medlem
Citat:
...
Och detta att föreställa sig/visualisera kan också användas till att lösa problem. Något har gått sönder hemma, och genom att fundera och föreställa sig kanske utefter vilka saker man har till förfogande, kan man komma fram till en fungerande lösning. Det blir kanske inte helt samma i praktiken men ofta nära nog.
...

Just det - och personer som tolkar och förstår omvärldens möjligheter visuellt är mindre AI-lika än personer som orienterar sig och förstår omvärlden via språket. Tror damer ligger mer åt språklig orientering.
Senast redigerad av Swordomer 2026-07-13 kl. 04:17.
Citera
2026-07-13, 05:56
Medlem
GertBennys avatar
Jag tror att man kan få ett visst grepp om saker och ting genom att läsa om dem eller höra någon berätta hur det är att vara fattig eller liknande. Men för att verkligen förstå krävs en direkt upplevelse, eller "gnosis", som jag väljer att kalla fenomenet.

Jag har inga barn. Jag kan till viss del förstå hur det är att ha barn genom att prata med personer jag känner som har barn eller genom att läsa om hur det är att vara förälder. Men jag kan aldrig fullt ut greppa hur det är att uppfostra och ta hand om ett barn från nyfödd till vuxen förrän jag själv blir förälder.

Så jag tror att man måste uppleva något för att förstå hur det är. Det räcker inte bara med att läsa, tänka, diskutera osv.
Citera
2026-07-13, 08:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag tror att man kan få ett visst grepp om saker och ting genom att läsa om dem eller höra någon berätta hur det är att vara fattig eller liknande. Men för att verkligen förstå krävs en direkt upplevelse, eller "gnosis", som jag väljer att kalla fenomenet.

Jag har inga barn. Jag kan till viss del förstå hur det är att ha barn genom att prata med personer jag känner som har barn eller genom att läsa om hur det är att vara förälder. Men jag kan aldrig fullt ut greppa hur det är att uppfostra och ta hand om ett barn från nyfödd till vuxen förrän jag själv blir förälder.

Så jag tror att man måste uppleva något för att förstå hur det är. Det räcker inte bara med att läsa, tänka, diskutera osv.
Och vad menar du med "läsa"? Viss skillnad mellan att läsa en informationsbroschyr och att läsa riktig litteratur om ett människoöde. Brott och straff av Dostojevskij klarade jag inte ens av att läsa hela därför att jag mådde så jäkla illa över hur det gick för huvudpersonen.

LÄS LITTERATUR!
Senast redigerad av nerdnerd 2026-07-13 kl. 08:55.
Citera
2026-07-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och vad menar du med "läsa"? Viss skillnad mellan att läsa en informationsbroschyr och att läsa riktig litteratur om ett människoöde. Brott och straff av Dostojevskij klarade jag inte ens av att läsa hela därför att jag mådde så jäkla illa över hur det gick för huvudpersonen.

LÄS LITTERATUR!

För huvudpersonen gick det från dåligt till sämre men det var väl inte ens bra från början. Men om man läser boken finns det någon sorts "lösning" i slutet...
Citera
2026-07-13, 13:55
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

LÄS LITTERATUR!

Jaha ok? Så du menar att du i princip har genomlidit det som huvudpersonen gjort för att du läst om det? Det är inte samma sak att läsa om ett fruktansvärt människoöde som att själv ha genomlidit ett fruktansvärt öde.
Citera
2026-07-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jaha ok? Så du menar att du i princip har genomlidit det som huvudpersonen gjort för att du läst om det? Det är inte samma sak att läsa om ett fruktansvärt människoöde som att själv ha genomlidit ett fruktansvärt öde.

Nej, men det ger nog en bättre förståelse av att ha läst om det än att inte ha läst om det alls. Böcker är ju unika på det sättet att de även kan beskriva vad personen tänker och känner, vilket kan ge ganska kraftig inlevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in