Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
En del av de som undersöktes av Brita zilg bör ha varit unga. Det var som sagt väldigt ovanligt med bestående skador vad gäller strypsex.
Ja 2022 var det ingen som fick allvarliga hjärnskador av strypsex. Men det behöver forskas mycket mer på vad upprepad syrebrist orskar för skador på hjärnan i det långa loppet. Det måste redas ut hur upprepad syrebrist påverkar hjärnan och om småskador uppstår snabbare och lättare än vad man tidigare trott och vilka symptom som visar sig med tiden.
Citat:
Men unga människor är generellt mer tåliga och återhämtar sig snabbare. Samtyckt strypning verkar vara mindre farligt om det görs rätt.
Jag läser gärna underlaget gällande att unga tåler upprepad syrebrist och återhämtar sig snabbare gällande detta. Ja inom BDSM krestsar och liknande har man sysslat med strypsex länge och har stoppord, troligtvis har man alltid samtycke också, osv.
Citat:
Det kan vara farligt om det finns något medfött fel. Eller om någon håller för länge.
Eller om personen ramlar och slår sig.
Ja självklart
Citat:
Socialstyrelsen skulle troligtvis ha upptäckt om det hade varit ett stort problem. Det som gör folk oroliga är att vi inte vet de långsiktiga effekterna i en större grupp över tid. Framförallt inte om de håller på med det regelbundet över flera år.
Det är en skillnad på tränade atleter och Svenssons.
Precis, det är viktigt att det forskas vidare på så att socialstyrelsen, vården, med flera, men framförallt allmänheten blir medvetna om eventuella faror med strypsex och vet vilka skador och symptom som kan härledas till upprepat strypsex.
Ja det är stor skillnad på MMA utövare och vanliga Svenssons. Speciellt på elitnivå. Det finns många regler inom MMA som är till för att skydda utövarna och förebygga allvarliga hjärnskador med mera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
Ber om ursäkt. Jag blandade ihop deltagare i tråden . Drt var inte du som påstod det.
Vid 15 års ålder är tjejer ungefär två år före killar i utvecklingen av konsekvenstänk.
Du argumenterade för att äldre borde hålla sig borta från 15 åriga tjejer pga tjejers bristande konsekvenstänk.
Jag kan köpa att grooming av ansvariga vuxna är olämpligt. Men inte att åldersskillnad per automatik är mer problematiskt. Killar i deras egna ålder har troligtvis ochså dåligt konsekvenstänk.
Det är lugnt, händer den bäste.
Det är oerhört individuellt och 15 åriga tjejer är i mångt och mycket fortfarande barn i hjärnan. Deras hjärnor är inte färdigutvecklade och jag har för mig att de delar som ansvarar för konsekvenstänk och inlevelseförmåga är sist att färdigutvecklas.
Nej, ålderskillnad i sig är inte problematiskt, givetvis helt beroende på hur stor ålderskillnaden är och hur deras relation till varandra ser ut i övrigt. Ja 15 åriga killars hjärnor är inte heller färdigutvecklade.