2026-07-13, 11:24
Medlem
Jag vill inte outa var jag bor, men jag gissar att det ser likadant ut på andra platser: Kommunen har inga pengar sägs det. Äldreomsorgen och skolan går på knäna. Man har inte råd att anställa de resurser som behövs. Skatten måste höjas.

Samtidigt:
* Den kommunala byråkratin expanderar. Man byggde för några år sedan ett nytt fint kommunhus för att det inte längre fanns plats för alla tjänstemän. Det finns X antal kommunikatörer anställda
* Gatukontoret verkar bada i pengar. Ständiga projekt på gator och torg med tveksam nytta. Stänger av en gata i ett par veckor för att bygga om två busshållplatser. Vad blev bättre av detta? En korsning stängs av för att bygga om en rondell. När det är klart kan jag inte begripa vad som är bättre jämfört med den gamla. I min direkta närhet: En sträcka cykelväg på 500 m plöjs upp totalt för att asfalteras om. Jag går där varje dag - det var absolut inget fel på den gamla beläggningen. Vad fn - är entreprenörerna i total maskopi med gatukontorets tjänstemän eller vad håller de på med?
*Plan- och bygglovsärenden där petiga tjänstemän har åsikter om allt mellan himmel och jord: Ditt staket är 10 cm för högt, markisen har fel kulör av orange, etc.

Jag kan bara konstatera att i min kommun verkar det inte vara någon brist på pengar trots ständigt gnäll i lokalpressen. Men det är mycket möjligt att man lägger pengarna på fel saker.
Citera
2026-07-13, 11:30
Medlem
Ja, du svarar på din egna fråga.

Det finns pengar men man använder medlen fel.
Detta är ett genomgående fel i samtliga kommuner i Sverige.
Men det gör inget för folk gillar att betala mycket i skatt.
Citera
2026-07-13, 11:32
Medlem
kyrkstockens avatar
Man har både ont om pengar och inte.

Man bygger skrytbyggen i min kommun och vägrar uppge vad man har lagt. Man slösar pengar på skit som menskonst och rishögar.

Så av samma anledning som andra missbrukare har man ont om pengar samtidigt som man har bra inkomster.

Kom ihåg att den som sköter sig straffas i det svenska kommunala utjämnings-systemet och blir omedelbart av med pengar (ett fullständigt horribelt system som gynnar miss-skötsel).
Citera
2026-07-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Man bygger skrytbyggen i min kommun och vägrar uppge vad man har lagt. Man slösar pengar på skit som menskonst och rishögar.

Så av samma anledning som andra missbrukare har man ont om pengar samtidigt som man har bra inkomster.

Kom ihåg att den som sköter sig straffas i det svenska kommunala utjämnings-systemet och blir omedelbart av med pengar (ett fullständigt horribelt system som gynnar miss-skötsel).

Småkommuner med mindervärdeskomplex som beslutar om Det stora badhuset som sen blir 2-3 gg dyrare än budget verkar vara populärt.
Citera
2026-07-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Småkommuner med mindervärdeskomplex som beslutar om Det stora badhuset som sen blir 2-3 gg dyrare än budget verkar vara populärt.
Ja, min grannkommun byggde nytt badhus, kostnad 1miljard, va fan...
Citera
2026-07-13, 12:08
Medlem
Går du plus ska du betala till andra kommuner, missköter du dig som malmö så får du miljarder.

Omvönd logik av subt förnuft.
Citera
2026-07-13, 12:32
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Går du plus ska du betala till andra kommuner, missköter du dig som malmö så får du miljarder.

Omvönd logik av subt förnuft.

Det där blir inte mer sant för att ni upprepar det många gånger.

Nej, svenska kommuner får inte mer pengar från utjämningssystemet för att de går minus i budgeten. Det kommunala utjämningssystemet bygger bara på demografiska faktorer. Kommuner får mer pengar om de har många unga, gamla och låginkomsttagare. Kommuner får mindre pengar om de har fler höginkomsttagare. Hur de använder eller inte använder sina pengar har ingenting med saken att göra.
Citera
2026-07-13, 12:37
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:

Det är möjligt att begära ut uppgifter om kostnader, inte alltid man kan få mer specifika uppger kring detaljer men totala kostnaden ska gå. Kommunen har dock rätt att begära ut en avgift om man vill ha ut mycket papper vilket jag tycker är rimligt så att rättshaverister inte sitter och begär ut miljontals handlingar.
Citera
2026-07-13, 12:41
Medlem
Handlar om svensk penningtvätt. Sverige har 97% för långa myndigheter och alla lägger näsan i blöt i folks friheter och rättigheter. Alla gator och vägar är ju sen 20 år tillbaka helt förstörda. Gupp, avsmalningar, busshållplatser som blocker filer osv allt är avsiktligt för att svenska myndigheter består av psykopater och vänsterhorungar.
Citera
2026-07-13, 12:54
Medlem
Hela myndighetssverige fungerar ju på samma sätt, det är sådant missbruk av pengar och resurser som vi har överallt i samhället. Inte minst på riksnivå. Folk arbetar hela sitt liv och politikerna sitter hela tiden och missbrukar medborgarnas upparbetade resurser. De tar sig den friheten för de är inte friska i huvudet.
Citera
2026-07-13, 13:33
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Småkommuner?

Kolla Malmö? Värst av alla bidragskommuner.
Citera
2026-07-13, 13:58
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där blir inte mer sant för att ni upprepar det många gånger.

Nej, svenska kommuner får inte mer pengar från utjämningssystemet för att de går minus i budgeten. Det kommunala utjämningssystemet bygger bara på demografiska faktorer. Kommuner får mer pengar om de har många unga, gamla och låginkomsttagare. Kommuner får mindre pengar om de har fler höginkomsttagare. Hur de använder eller inte använder sina pengar har ingenting med saken att göra.

Det du skriver låter som en partsinlaga till försvar för den offentliga ansvarsbefriade sektorn.

Hur skulle det vara om du tog och klippte dig och skaffade dig ett riktigt jobb, dvs utanför offentlig sektor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in