2026-07-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag tror man måste helt avfärda idéer om att det sliter katastrofmycket på bilar att ligga på 6000varv I minuten momentant. Jag har aldrig haft en bil där motorn varit anledningen till skrotning eller hört någon ha det katastrofala problemet innan något annat gjort bilen oskälig att ha kvar.
Nä. Fanns t.o.m någon som konverterade Volvo bilmotorer till att användas i mindre flygplan, det fungerade utmärkt trots konstant höga varvtal, ca 5000 rpm.
Minns de stod i samma artikel att Volvo själva låtit motorer i test, gå på fullgas under flera dygn i sträck utan att rasa.
Så att Volvos motorer är/var bra och slitstarka är en sanning och troligt ingen skröna...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-13 kl. 11:48.
Citera
2026-07-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vet inte för varje gång man ser en bil liggandes i diket vid snöoväder så är det the Volvo av tjänstebils format.
Iallafall iakttagelser från mig.

Det är väl för att Volvo är absolut vanligaste bilen - särskilt som tjänstebil. Man måste vara lite smartare än så om man ska tolka data/statistik och försöka dra någon slutsats av det.

https://carup.se/bilmarkena-med-flest-dodsolyckor-i-sverige/

Listan över bilar som är inblandade i dödsolyckor toppas av:

Peugeot - 62,88% överrepresenterade.
Audi - 53,62% överrepresenterade.
Renault - 49,86% överrepresenterade.
Citroen - 40,61% överrepresenterade.
Saab - 31,93% överrepresenterade.

Saab och Audi är väl de som sticker ut. Peugeot, Renault och Citroen tillverkar mest småbilar och småbilar är farligare än större bilar.

Saab är konstig men kan kanske förklaras med att det främst är äldre bilar - dvs det tillverkas inte nya Saab så medelåldern på en Saab i Sverige är mycket äldre än en Volvo och äldre bilar är farligare.
Citera
2026-07-13, 11:07
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä. Fanns t.o.m någon som konverterade Volvo bilmotorer till att användas i mindre flygplan, det fungerade utmärkt trots konstant höga varvtal.
Minns de stod i samma artikel att Volvo själva låtit motorer i test, gå på fullgas under flera dygn i sträck utan att rasa.
Så att Volvos motorer är/var bra och slitstarka är en sanning och troligt ingen skröna...

Saab 9000 kan gå I 72 timmar på varvstopp utan egentliga skador på vevlager, ventilstyrning eller liknande.
Citera
2026-07-13, 11:10
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är väl för att Volvo är absolut vanligaste bilen - särskilt som tjänstebil. Man måste vara lite smartare än så om man ska tolka data/statistik och försöka dra någon slutsats av det.

https://carup.se/bilmarkena-med-flest-dodsolyckor-i-sverige/

Listan över bilar som är inblandade i dödsolyckor toppas av:

Peugeot - 62,88% överrepresenterade.
Audi - 53,62% överrepresenterade.
Renault - 49,86% överrepresenterade.
Citroen - 40,61% överrepresenterade.
Saab - 31,93% överrepresenterade.

Saab och Audi är väl de som sticker ut. Peugeot, Renault och Citroen tillverkar mest småbilar och småbilar är farligare än större bilar.

Saab är konstig men kan kanske förklaras med att det främst är äldre bilar - dvs det tillverkas inte nya Saab så medelåldern på en Saab i Sverige är mycket äldre än en Volvo och äldre bilar är farligare.

Saabolyckorna och Peugeot kan kanske förklaras av att dessa förare gillar att köra fort och kurvigt. Få saker gör att man blir sugen på att faktiskt köra som att sätta sig i en Saab.
Citera
2026-07-13, 11:11
Medlem
Att man ska köra bilen på tomgång typn30 sekunder innan man kör iväg.
Helst ska motorn vara varm när man kör
Sanning
Citera
2026-07-13, 11:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag tror man måste helt avfärda idéer om att det sliter katastrofmycket på bilar att ligga på 6000varv I minuten momentant. Jag har aldrig haft en bil där motorn varit anledningen till skrotning eller hört någon ha det katastrofala problemet innan något annat gjort bilen oskälig att ha kvar.
Det stämmer på 2-taktsmotorer, inte på 4-taktare.
Kanske nåt från 60-talet då det fanns en del 2-takts bilar.
Citera
2026-07-13, 11:17
Medlem
Sista gen av Saabarna hade en panelbelysning som var ökänd för att få döda pixlar eller helt sluta fungera. Och så förstås nyckelhålsplaceringen som även tjänstgör som papperskorg.

Mazdas dieslar påstås ha nåt smörjfel som kan bli en dyr historia efter några år, enligt en bilhandlare jag pratat med.

Allt franskt (förr) är rullande problemhärdar. Allt brittiskt (förr) är rullande elfel. Allt japanskt (förr) är rullande rosthärdar.

Varierande sanningshalt på allt ovanstående.
Senast redigerad av ApHank 2026-07-13 kl. 11:28.
Citera
2026-07-13, 11:17
Moderator
vfs avatar
Att man inte ska varva upp motorn och sedan stänga av direkt (turbo)

SAAB

Sälj Aset Annars Byt
Citera
2026-07-13, 11:26
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä. Fanns t.o.m någon som konverterade Volvo bilmotorer till att användas i mindre flygplan, det fungerade utmärkt trots konstant höga varvtal.
Volvos rödblocksmotorer är legendariskt skottsäkra.
Citera
2026-07-13, 11:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
"Renault - fyra hjul och en bult"
Peugeot, gjord för 2. En sitter i och 1 skjuter på.
Saab Sälj Aset Annars Byt.
Senast redigerad av allvar66 2026-07-13 kl. 11:38.
Citera
2026-07-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
"Gammal kärlek rostar aldrig" stod det på en bakrutedekal på en Fiat från 70talet som bodde i mina barndoms kvarter. Det paret som hade den då kan knappt levt långt in på 90talet. Trodde knappt mina ögon när jag såg den rullandes för ett par år sen. Med en annan förare såklart.

Fan, dom måste ha rostskyddat den med formalin.

Troligen rostskyddad med spillolja. Sånt håller i evigheter.
Citera
2026-07-13, 11:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Att man inte ska varva upp motorn och sedan stänga av direkt (turbo)

SAAB

Sälj Aset Annars Byt
Aja baja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in