2026-07-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Fortfarande inget godkänt svar på min utmaning i TS.. bara många försök att skjuta budbäraren..

Q: Vad händer i ett ANN (Artificial Neural Network) när "språkmodellen" får 130 IQ-poäng på ett sådant test?

A: Ingen människa har någon aning om hur det är möjligt.
Please prove me wrong.

Svar på Q:

Att den är tränad för att klara ett IQ-test för 130poäng. Det händer inget mer.

Du förstår fortfarande inte vad du pratar om, trots alla inlägg i tråden.
Citera
2026-07-13, 00:00
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Svar på Q:

Att den är tränad för att klara ett IQ-test för 130poäng. Det händer inget mer.

Du förstår fortfarande inte vad du pratar om, trots alla inlägg i tråden.
Nej, detta gäller offline IQ-test som den inte har tränats på. Den har säkert tränats på andra IQ-test och det är därför den har fått förmågan. Men hur fungerar förmågan internt när den generaliserar lösningarna så att den kan klara IQ-test som den aldrig har sett förut? DET har ingen kunnat förklara eller ens försökt förklara. Det bästa försöket var väl ungefär att Fable är en större modell än Mistral. Men det förklarar inte den faktiska logiska funktionen/mekanismen som som löser problemen.

Frågan är kanske för abstrakt för dig om du har bestämt dig för att AI (ANN) är en sökmotor/fax/skrivmaskin och inget mer.
Citera
2026-07-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du har en skev verklighetsuppfattning om du tror att jag lever i filmens värld. haha det var dagens roligaste.

Hur ser de mest sönderbombade städerna i tex Ukraina ut, det är få människor kvar som tränger ihop sig under vintern för att få värme och hjälpa varandra, resten har flytt eller dött, de odlar såklart det de kan men att tro att en tankbil med färskvatten körs ut i varje kvarter i händelse av en global kärnvapenattack från en galen AI som vill utrota hela mänskligheten gör att dina romantiseringar blir naiva. "klarar sig helt okej" m okej.

Du får nog flytta till en strandkant i östersjön någonstans för det kommer annars kräva dig mer energi att ta dig till strandkanten och hem igen för att hugga ved att göra eld för att steka din strömming och vilken ved ska du elda upp när bord och stolar tagit slut och grannarna som är kvar sågat ner varenda körsbärsträd i kungsträdgården, och för att inte tala om den energi du förbrukar med att hugga din ved och det lilla näringsintag du får av det du lyckas fånga.

Du pratar fortfarande i jag-perspektiv och som en scout på läger som testar off grid en vecka. Hur ska du ha det, kommer ASI släppa en bomb i huvudet på mänskligheten eller kommer ASI släppa en bomb på en enda ort, vilka ASI-scenarion har du på förhand bestämt kommer att drabba oss?

Det är ungefär som när du får se bilder från från Palestina, signerat ditt kära Skattebetalda SVT.

Det är område efter område, helt söndersprängt, ren misär. Människor som gråter, mördade barn och kvinnor på gatorna. Ingen har mat eller vatten, sjukhusen är söndersprängda.

Sen byter du kanal och får se samma bilder, men den här gången zoomar drönaren ut och lyfter. Då får du helt plötsligt se att det rör sig om några kvarter mitt i stan, förutom några random granater som har landat utanför zonen. 1km bort så pågår livet som vanligt, elen finns, maten finns, skolan är öppen.

Men den världsbilden har man ingen lust att visa på tv.

Hur tror du att det ser ut i Ukraina?

Vad tror du är viktigast för rv-teamen, att sälja bilderna/repotaget eller visa hela Ukraina?
Citera
2026-07-13, 00:04
Medlem
Citat:
Nej, detta gäller offline IQ-test som den inte har tränats på. Den har säkert tränats på andra IQ-test och det är därför den har fått förmågan. Men hur fungerar förmågan internt när den generaliserar lösningarna så att den kan klara IQ-test som den aldrig har sett förut? DET har ingen kunnat förklara eller ens försökt förklara. Det bästa försöket var väl ungefär att Fable är en större modell än Mistral. Men det förklarar inte den faktiska logiska funktionen/mekanismen som som löser problemen.

Frågan är kanske för abstrakt för dig om du har bestämt dig för att AI är en sökmotor/fax/skrivmaskin och inget mer.

Herre jesus……

Den är tränad på flera olika sorters IQ-test, massor, massor med gånger. Sen får den ett kommando att lösa ett iq-test, vilket den då gör genom att räkna ut hur det funkar, eftersom att den, hör och häpna, har gjort andra iq-test och har en modell att lära sig på.

Det är ingen treåring som har tränat på IQ-tester hela sitt liv.

Input och output.

Ska vi dra en gissning på hur många ggr den misslyckades innan den faktiskt lyckades? ( oavsett om det är just detta test eller liknande)

Ganska många gissar jag.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-13 kl. 00:07.
Citera
2026-07-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Va?
Ja, hela disskussionen är åt helette för vissa missförstår tekniken
Precis som du
Att du frågar vad AI och logik har gemensamt får mig att undra vad du ens gör i tråden?
Är du moderator nu?
Genom att stänga trådar med något trams du bett en LLM genereat fram som ej har med tråden att göra?
Du begriper ej tråden. BESERWISSER.

Du ser väl att jag inte är moderator, eller??

Sen ser du ju oxå att tråden inte alls är stängd.

Till skillnad från dig så tänker jag själv.
Citera
2026-07-13, 00:09
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Herre jesus……

Den är tränad på flera olika sorters IQ-test, massor, massor med gånger. Sen får den ett kommando att lösa ett iq-test, vilket den då gör genom att räkna ut hur det funkar, eftersom att den, gör och häpna, har gjort andra iq-test och har en modell att lära sig på.

Det är ingen treåring som har tränat på IQ-tester hela sitt liv.

Input och output.

Ska vi dra en gissning på hur många ggr den misslyckades innan den faktiskt lyckades? ( oavsett om det är just detta test eller liknande)

Ganska många gissar jag.
Så hur ser den delen av modellen ut efter att den blev bättre på IQ-test? Du pratar ju bara om processen som vi redan känner till. Jag frågar om vad som har skapats i modellen. Kan du skilja på process och data?
Citera
2026-07-13, 00:13
Medlem
Citat:
Så hur ser den delen av modellen ut efter att den blev bättre på IQ-test? Du pratar ju bara om processen som vi redan känner till. Jag frågar om vad som har skapats i modellen. Kan du skilja på process och data?

Ja.

Kan en dator skilja på process och data?
Nej, för den jobbar inte på det sättet, utan den jobbar på ettor och nollor, som jag har sagt, tretusen ggr.

Men det får inte in i ditt lilla huvud.
Om du har ett stort huvud så går det inte in där heller.
Citera
2026-07-13, 00:14
Medlem
Citat:
Du ser väl att jag inte är moderator, eller??

Sen ser du ju oxå att tråden inte alls är stängd.

Till skillnad från dig så tänker jag själv.

Va?
Vad begerp du ej , du kommer in och leker som någon jävla moderator skrev jag är du blind?
Jag tänker, vad får dig att inte tro det?
DU LEKER SOM EN FKING BESSERWISSER DIN LILLA QAEBE
Läs trådarna , du skämmer ut dig.

" min flickvän använder olika källor när hon ska ha svar från AI "slockna din sopa🤣
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-13 kl. 00:18.
Citera
2026-07-13, 00:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ja.

Kan en dator skilja på process och data?
Nej, för den jobbar inte på det sättet, utan den jobbar på ettor och nollor, som jag har sagt, tretusen ggr.

Men det får inte in i ditt lilla huvud.
Om du har ett stort huvud så går det inte in där heller.
Ja, all data lagras som ettor och nollor. Men det förklarar ju inte hur ett binärt träd, en krypteringsalgoritm eller en databas fungerar. Eller hur ett ANN fungerar efter träningen.
Citera
2026-07-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Va?
Vad begerp du ej , du kommer in och leker som någon jävla moderator skrev jag är du blind?
Jag tänker, vad får dig att inte tro det?
DU LEKER SOM EN FKING BESSERWISSER DIN LILLA QAEBE
Läs trådarna , du skämmer ut dig.

" min flickvän använder olika källor när hon ska ha svar drån AI "slockna din sopa🤣😘

Du låter som en arab som försöker spela tuff vid ett tangentbord.

Jag har inte lekt nån jävla moderator, men tråden är ju helt kass eftersom att ts inte förstår premissen på hur en dator fungerar.

Och varje gång som ni blir överbevisade i tråden, så börjar ni prata om framtiden, precis som att ni skulle ha bättre koll än någon annan på vad som händer om 100år?

Det är inte pinsamt dåligt, det är ännu sämre.

Eller ska vi alla sitta och gissa om vad som händer i framtiden?
Citera
2026-07-13, 00:20
Medlem
Citat:
Ja, all data lagras som ettor och nollor. Men det förklarar ju inte hur ett binärt träd, en krypteringsalgoritm eller en databas fungerar. Eller hur ett ANN fungerar efter träningen.

Det är ju exakt det det gör.

Jag förväntar mig inte att du ska förstå det bara.
Citera
2026-07-13, 00:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det är ju exakt det det gör.

Jag förväntar mig inte att du ska förstå det bara.
Du har inte förklarat någonting. Att data lagras som ettor och nollor säger ingenting om hur det fungerar när den svarar på frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in