2026-07-12, 19:57
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja för du har ju kört mina bilar….

Jag får trötthetsvarningar med ljud
Jag får varningar om jag ligger för nära, med ljud
Jag kan få galet tjut om systemet anser risk för krock föreligger, vilket kan följas av automatisk panikbroms om jag inte agerar.
Det finns varningar för att ha fönstren öppna när klimatanläggningen är aktiverad
Det finns Lane Assist som kan durra i ratten eller hjälpa att styra, och som varnar med ljud om jag håller för löst i ratten

Får att ta några exempel i en skaplig diger hög, så den är inte alls så långt efter de allra nyaste bilarna.

Är det mer du vill veta o herr ”expert”….?

Du förstår fortfarande inte....

Eftersom du tror att din bil som är 8 år gammal funkar exakt likadant som en helt ny bil och inte litar på någon, får du helt enkelt söka och läsa. Det är enorm skillnad.
Citera
2026-07-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Du förstår fortfarande inte....

Eftersom du tror att din bil som är 8 år gammal funkar exakt likadant som en helt ny bil och inte litar på någon, får du helt enkelt söka och läsa. Det är enorm skillnad.

Vem har påstått att min bil skulle funka exakt på samma sätt…? Inte jag i alla fall.
Tråden handlar heller inte om att bilarna fungerar på exakt samma sätt, utan om att bilar har div system som larmar varnar plingar för lite allt möjligt på liknande eller samma sätt. Och min bil HAR bevisligen flera av dessa (inte alla) system och kan plinga och varna på samma eller liknande sätt.
Den har utöver vad jag redan listat, även avläsning av trafikskyltar och kan varna visuellt och akustiskt för högre hastighet än skyltat

Och igen, jag har både åkt och kört i princip helt nya bilar i bra många år nu, även av årsmodell 2026, och visst fan kan det plinga och varna, men inte fan stör det mig, och det sker heller inte lika frekvent (hela tiden gnälls det ju….) som gnällkukarna påstår. Gör och kör man som ska så blir det färre plingande och varningar, eller inga alls för det mesta.
Citera
2026-07-12, 23:57
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Vem har påstått att min bil skulle funka exakt på samma sätt…? Inte jag i alla fall.
Tråden handlar heller inte om att bilarna fungerar på exakt samma sätt, utan om att bilar har div system som larmar varnar plingar för lite allt möjligt på liknande eller samma sätt. Och min bil HAR bevisligen flera av dessa (inte alla) system och kan plinga och varna på samma eller liknande sätt.
Den har utöver vad jag redan listat, även avläsning av trafikskyltar och kan varna visuellt och akustiskt för högre hastighet än skyltat

Och igen, jag har både åkt och kört i princip helt nya bilar i bra många år nu, även av årsmodell 2026, och visst fan kan det plinga och varna, men inte fan stör det mig, och det sker heller inte lika frekvent (hela tiden gnälls det ju….) som gnällkukarna påstår. Gör och kör man som ska så blir det färre plingande och varningar, eller inga alls för det mesta.

Läs TS igen. Fundera om din bil gör så eller om det kanske är lite mildare. Tänk gärna innan du skriver.

Du började med att skriva att du hade en Passat i denna tråden, sen hade du åkt massa taxi i nya bilar, sen hade du kört massa själv. Det blir lite knasigt att diskutera med dig när du konstant flyttar målstolparna. Jag har väldigt svårt att få förtroende för det du skriver.
Senast redigerad av Hulebacken 2026-07-13 kl. 00:35.
Citera
2026-07-13, 07:29
Medlem
Citat:
Läs TS igen. Fundera om din bil gör så eller om det kanske är lite mildare. Tänk gärna innan du skriver.

Du började med att skriva att du hade en Passat i denna tråden, sen hade du åkt massa taxi i nya bilar, sen hade du kört massa själv. Det blir lite knasigt att diskutera med dig när du konstant flyttar målstolparna. Jag har väldigt svårt att få förtroende för det du skriver.

Jag har redan skrivit att min bil inte gör exakt lika på exakt alla sätt, men att vissa av de plingande etc som beskrivs i TS ataktiskt finns och sker även med min bil.

Var fan i TS står det att det är krav att det ska funka och bete sig EXAKT på alla vis lika för att man ska få skriva i tråden?

Jag har heller inte flyttat målstolpar utan det jag skrivit är helt normalt, eller menar du att jag omöjligt kan åka taxi frekvent, eller omöjligt kan ha kompisar som har nya bilar, eller omöjligt kan köra nya ibland i jobbet? Jag körde t ex en i princip helt ny VAG och Mustang av årsmodell 2026 redan förra året, då det var bilar som företaget hade tillhanda på gasraffinaderiet jag hade ett uppdrag på då.

Jag ser att du är reggad i juni detta år, sommarlovsbarn månne….? De dyker upp i dessa tider varje år och ska brösta sig och tramsa….
Citera
2026-07-13, 10:13
Medlem
Citat:
Dessutom så vore det väl märkligt om alla dessa taxis som jag frekvent åker skulle bli mer eller mindre knäpptysta så fort jag kommer i närheten….?
Att åberopa taxiåkande som ett auktoritetsargument för hur nya bilars varningssystem fungerar är bara korkat och det blir inte mindre korkat för att det upprepas.
Citat:
Ändå kan jag lova dig att folk klagade på en massa saker på bilar som vad nya på 50-60talet och hävdade att det var bättre förr….
Så du vet ingen om äldre bilar heller.
Citat:
Och jag personligen väljer absolut att ha dessa system även om det så skulle kunna vara lite irriterande i vissa fall, vissa gånger.
Vad du väljer eller inte väljer är irrelevant eftersom Larmtrötthet (alarm fatigue) är ett reellt problem som orsakat både tillbud och olyckor.
Citera
2026-07-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Att åberopa taxiåkande som ett auktoritetsargument för hur nya bilars varningssystem fungerar är bara korkat och det blir inte mindre korkat för att det upprepas.

Varför, förklara….?
Varför skulle taxibilar bli tystare när jag nalkas och åker i dessa, än om de kör utan mig med i bilen….?

Citat:
Så du vet ingen om äldre bilar heller.

Nä såklart, jag har ju bara haft körkort i snart 50 år, första bilen var en 1969, äldsta bilen jag ägt var från 1959, äldsta bilen jag åkt med var från 30talet. Och jag jag åkt och kört massvis med olika bilar genom åren, och har väl idag ca 10 av årsmodell -26 som erfarenhet.

Citat:
Vad du väljer eller inte väljer är irrelevant eftersom Larmtrötthet (alarm fatigue) är ett reellt problem som orsakat både tillbud och olyckor.

Var har jag påstått att det inte skulle existera, vänligen citera….

Eller varför inte sluta skriva korkade inlägg grundade på dina hallucinationer eller brist på läsförståelse…?
Citera
2026-07-13, 10:41
Medlem
Citat:
Varför, förklara….?
Varför skulle taxibilar bli tystare när jag nalkas och åker i dessa, än om de kör utan mig med i bilen….?
Så du förstår inte varför det är korkat komma med korkade argument och sedan framhärda med samma korkade argument

Citat:
Nä såklart, jag har ju bara haft körkort i snart 50 år, första bilen var en 1969, äldsta bilen jag ägt var från 1959, äldsta bilen jag åkt med var från 30talet.
Läser man dina inlägg är det troligare att du är en körkortslös mytoman än en 70-åring som åker jättemycket taxi, kör jättemycket i tjänsten, har "polare" som har nya bilar och har ägt en bil som du inte ens vet märke och modell på.

För övrigt är de nästan lika korkat att använda ålder som ett auktoritetsargument som att hävda taxiåkande som ett auktoritetsargument.
Citera
2026-07-13, 10:48
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Jag har redan skrivit att min bil inte gör exakt lika på exakt alla sätt, men att vissa av de plingande etc som beskrivs i TS ataktiskt finns och sker även med min bil.

Var fan i TS står det att det är krav att det ska funka och bete sig EXAKT på alla vis lika för att man ska få skriva i tråden?

Jag har heller inte flyttat målstolpar utan det jag skrivit är helt normalt, eller menar du att jag omöjligt kan åka taxi frekvent, eller omöjligt kan ha kompisar som har nya bilar, eller omöjligt kan köra nya ibland i jobbet? Jag körde t ex en i princip helt ny VAG och Mustang av årsmodell 2026 redan förra året, då det var bilar som företaget hade tillhanda på gasraffinaderiet jag hade ett uppdrag på då.

Jag ser att du är reggad i juni detta år, sommarlovsbarn månne….? De dyker upp i dessa tider varje år och ska brösta sig och tramsa….

Och personangreppen haglar konstant. Låter dig vara nu. Orkar inte med bittra och ljugandes gubbar som tror de vet allt.
Citera
2026-07-13, 11:21
Medlem
Citat:
Så du förstår inte varför det är korkat komma med korkade argument och sedan framhärda med samma korkade argument

Läser man dina inlägg är det troligare att du är en körkortslös mytoman än en 70-åring som åker jättemycket taxi, kör jättemycket i tjänsten, har "polare" som har nya bilar och har ägt en bil som du inte ens vet märke och modell på.

För övrigt är de nästan lika korkat att använda ålder som ett auktoritetsargument som att hävda taxiåkande som ett auktoritetsargument.

Citat:
Och personangreppen haglar konstant. Låter dig vara nu. Orkar inte med bittra och ljugandes gubbar som tror de vet allt.

Jag noterar stilla att ni båda gafflar med en massa påståenden om mig som ni själv fantiserar ihop, men inte klarar att faktiskt citera och visa var jag skulle påstått det saker ni fantiserat ihop att jag skulle ha gjort. Ni har alltså bara tomma påståenden men inga sakliga bevis och duckar konstant för de enkla frågor jag ställer till er.
Så det säger ju det mesta om er själva…
Citera
2026-07-13, 14:22
Medlem
Incendios avatar
Japp. Vi(eller maken då)i körde ett antal nya bilar över vintern i väntan på att rätt begagnade bil skulle dyka upp och vi kunde bara konstatera att vi inte ens behöver kolla på bilar tillverkade efter 2018. Det slutade med att vi köpte en från 2018 och i den är det enda störningsmoment att den varnar(fast rätt tyst) när den tycker att man är nära något(varpå maken har en irriterad och mästrande diskussion med den om att han kan vända med lastbil och släp på handlarns parkering i tjotahejti, den där busken är inte ens lite nära, OKEJ?! ). Utöver det är det föraren som styr bilen och inte tvärtom.
Om tillräckligt många inte pallar med nya bilar, så måste ju branschen vakna.
Citera
2026-07-14, 02:44
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio

Om tillräckligt många inte pallar med nya bilar, så måste ju branschen vakna.

Fast det är ju lagkrav på alla dessa säkerhetspipgrejer. Biltillverkarna gör bara det EU och USA säger åt dom. Jag kommer aldrig köpa en nyare bil än isch 2015 förrän jag slipper köra själv, alltså full autopilot överallt så jag kan sova eller nåt.
Citera
2026-07-14, 15:09
Medlem
Tacka EU (delvis)!

Dels har ju den nya lagen rörande att alla nytillverkade bilar måste varna så snart du kliver över rådande hastighet införts. Dvs bilen måste genom GPS eller skyltavläsning kunna veta hastigheten på vägen (utrustning som givetvis kostar pengar). Därtill säger lagen att man inte ska kunna stänga av funktionen (annat än ljudet och det tillfälligt).

Snart kommer lagen som säger att alla nytillverkade bilar måste övervaka föraren och förarens fokus, samt larma om t.ex. blicken lämnar vägen etc. Även detta kräver teknik / funktionalitet som kostar pengar.

Inte kommer nya bilar att öka mer och mer i pris - du kommer få ännu mer av dessa fantastiska (inte) larmfunktioner som snarare stjäl ditt fokus, snarare än att se till att det bibehålls!

EU är skräp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in