2026-07-12, 23:34
Medlem
Detta har jag undrat länge.
Alla som försökt gå på diet blir ju varse om att alkohol innehåller mängder av kalorier, och dessutom är det inte heller bra för fettförbränningen.
Men de allra flesta alkisar är smala, hur kan de vara så smala samtidigt som de sätter i sig så många kalorier? Dessutom tillkommer ju kalorier i form av mat
Citera
2026-07-12, 23:35
Medlem
Hermi-Tages avatar
För att dom inte äter.
Kaloriintaget balanserar mot energiåtgången för att sitta i en park och dricka svarta Pripps?
Citera
2026-07-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
För att dom inte äter.
Kaloriintaget balanserar mot energiåtgången för att sitta i en park och dricka svarta Pripps?

Ja, gemene alkis sitter ju i en park och super. Dessutom har Ts självklart rätt i att inga alkoholister är överviktiga.
Citera
2026-07-12, 23:43
Medlem
Många alkisar har nog problem med magen kan jag tänka mig, och generellt dålig aptit (så var det för mig i alla fall). Dålig sömn hjälper nog också till.

Jag levde ett par år på att äta en gång om dagen (middagen på eftermiddag/kväll), ingen frukost lunch eller kvällsmat. Ja, och så drack jag väl en 3-4 liter öl om dagen då. Smal som en pinne.

Men om du endast menar parkbänksalkisar så har de nog varken råd eller lust att äta speciellt ofta. Prioriterar naturligtvis alkoholen framför mat.
Citera
2026-07-12, 23:53
Medlem
Foliekavajs avatar
Det stämmer kanske på dom utslagna alkisarna du ser på bänken på stan, A-laget. Det finns många funktionella alkoholister där ute, jag känner två som är ganska fetlagda vars enda egentliga hobby är att dricka alkohol, en tredje som lyckades sluta dricka nåt år innan han dog men ändock ganska rund.

Det har nog mer med deras livssituation i övrigt att göra, är du hemlös så har allt vad vi skulle kalla ett drägligt liv fallit bort redan men långt ifrån alla alkisar är så långt gångna eller kommer nånsin att bli det.
Citera
2026-07-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Många alkisar har nog problem med magen kan jag tänka mig, och generellt dålig aptit (så var det för mig i alla fall). Dålig sömn hjälper nog också till.

Jag levde ett par år på att äta en gång om dagen (middagen på eftermiddag/kväll), ingen frukost lunch eller kvällsmat. Ja, och så drack jag väl en 3-4 liter öl om dagen då. Smal som en pinne.

Men om du endast menar parkbänksalkisar så har de nog varken råd eller lust att äta speciellt ofta. Prioriterar naturligtvis alkoholen framför mat.
Hur mår kroppen idag?
Citera
2026-07-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Hur mår kroppen idag?
Mycket bättre! Har nog gått upp en 10kg sedan jag slutade dricka
Citera
2026-07-13, 01:29
Medlem
Baimeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Detta har jag undrat länge.
Alla som försökt gå på diet blir ju varse om att alkohol innehåller mängder av kalorier, och dessutom är det inte heller bra för fettförbränningen.
Men de allra flesta alkisar är smala, hur kan de vara så smala samtidigt som de sätter i sig så många kalorier? Dessutom tillkommer ju kalorier i form av mat

1. Alkohol är ketogent, det vill säga främjar fettförbränning.
2. Energin i alkoholen tas inte upp optimalt, kroppen försöker ju göra sig av med den.
3. Lodisar äter inget.
Citera
2026-07-13, 04:00
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baimei
1. Alkohol är ketogent, det vill säga främjar fettförbränning.
2. Energin i alkoholen tas inte upp optimalt, kroppen försöker ju göra sig av med den.
3. Lodisar äter inget.

Alkohol är dessutom vätskedrivande och vätskan i din kropp väger mycket.
Citera
2026-07-13, 13:38
Medlem
Folk med alkohol problem drar ofta ned på kalorierna från mat.

Jag har haft alkohol problem och jag gjorde det iallafall.

1300-1500 kalorier fick gå till mat, resten till alkohol för att hålla vikten nere.

Är du i ett beroende så gillar du oftast inte frågor om din allmänhälsa och att plötsligt bli smällfet ställer ofta sådana frågor från andra, så för att undvika detta så får man offra något annat helt enkelt.

Kan tänka mig att snabbmat som Pizza och Hamburgare, samt godis inte är vanligt bland alkoholister då dessa kalorier kan användas "Bättre".

Och då är jag knappast den som satt på en parkbänk, bra jobb och goda finanser.
Citera
2026-07-13, 13:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Det stämmer kanske på dom utslagna alkisarna du ser på bänken på stan, A-laget. Det finns många funktionella alkoholister där ute, jag känner två som är ganska fetlagda vars enda egentliga hobby är att dricka alkohol, en tredje som lyckades sluta dricka nåt år innan han dog men ändock ganska rund.

Det har nog mer med deras livssituation i övrigt att göra, är du hemlös så har allt vad vi skulle kalla ett drägligt liv fallit bort redan men långt ifrån alla alkisar är så långt gångna eller kommer nånsin att bli det.

Ja, inomhusalkisar är ofta runda eller normalstora. De får väl mer mat och kan hålla lite sundare vanor. Men jag tänker att det kanske även är en personlighetstyp också inte bara rent socialt som hamnar ute på bänken. De verkar ofta dampiga. Dampbarn ser jag mest smala, iallafall de som är vuxna nu. Hela min dampsläkt är jättesmala, hade de druckit på bänksätt hade de tynat bort fort.
Citera
2026-07-13, 13:55
Medlem
Yoloswag55s avatar
Varit alkis i 25 år väger 125kg så där har du fel 😃
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto