2026-07-12, 17:45
Medlem
sebastian_s avatar
Beror på vems synvinkel man har. Från FIFAs håll så har det varit en fantastisk succé. Nu kan man planera långt fram vilka matcher man vill ha i slutet av turneringen och dra in så mycket pengar och tittarsiffror det går. Störiga lilleputtländer som Sverige och Norge kommer inte förstöra omsättningen i framtiden.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-07-12 kl. 18:39.
Citera
2026-07-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
För att det går.
Naiva är de som testar gränserna. Det gör alla spelare. Domaren skall sätta den gränsen, och den som fortsätter att va alltför naiv, får rött.

Känns det orimligt?

Ja, det känns orimligt och otroligt naivt.

"Testa gränserna" gör man ju för att man vill vinna, man vill ge sitt lag maximal fördel helt enkelt. Det är så det funkar i tävlingsidrott. Det är den som tror något annat är den som är naiv.

Det ligger ju i sakens natur att det inte är så glasklart vad som är en filmning och vad som inte är det. Hade det varit det så hade folk ju inte filmat, det säger ju sig själv. Det är mot den bakgrunden som ditt förslag blir tämligen naivt...
Citera
2026-07-12, 19:48
Medlem
Om VAR kan få slut på filmandet är jag helt för det, för inget skämmer ut sporten mer än det.
Citera
2026-07-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
VAR-rummet har gjort vad det ska göra under VM, och åtgärdat åtskilliga felbeslut av domare. En VM-final ska inte avgöras av en ouppmärksam domare.
Jag tycker det är problematiskt att VAR går in i vissa situationer men släpper helt andra situationer. Det blir inkonsekvent. Och det drabbar tyvärr underdogsen som detta VM fått allt emot sig, medans dom stora lagen fått allt med sig.
Citera
2026-07-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, det känns orimligt och otroligt naivt.

"Testa gränserna" gör man ju för att man vill vinna, man vill ge sitt lag maximal fördel helt enkelt. Det är så det funkar i tävlingsidrott. Det är den som tror något annat är den som är naiv.

Det ligger ju i sakens natur att det inte är så glasklart vad som är en filmning och vad som inte är det. Hade det varit det så hade folk ju inte filmat, det säger ju sig själv. Det är mot den bakgrunden som ditt förslag blir tämligen naivt...
Jag tror inte du är så hemma på fotboll, kompis.
Först av allt är det en bedömningssport. Där man nu skärpt bedömningen.
Varje domare har en regelbok att följa, men alla domare har sin egen nivå. Alla spelare vet vad som gäller i boken, men testar var domarens nivå ligger.
Och så har det hållt på i ca 150 år.

Det som har ändrats är att det är fler dömande ögon. Tror du verkligen inte att de gränserna testas?
Citera
2026-07-12, 20:20
Medlem
Statistik VAR-avbrott i VM:

Ryssland 2018: 20 stycken VAR-avbrott

Qatar 2022: 27 stycken VAR-avbrott

USA/Kanada/Mexiko 2026: över 100 stycken VAR-avbrott hittills

Slutsats: det skadar spelet när domarna får vara huvudkaraktärerna i världsmästerskapet.
Citera
2026-07-12, 20:27
Medlem
VAR är bra, för då slipper vi ha massa diskussioner om det är mål eller ej
Citera
2026-07-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
VAR är bra, för då slipper vi ha massa diskussioner om det är mål eller ej
Jag tyckte att Norges VAR-bortdömda mål igår var mål, det var helt vanligt gruff på hörna.

Så nej, det blir ändå diskussioner.
Citera
2026-07-12, 20:37
Medlem
Det är bara att titta en match i allsvenskan så förstår man varför VAR behövs. Det är missade offsides, missade röda kort, mål som ska dömas bort och viseversa. Som vän av ordning tycker jag VAR är självklart och orkar snart inte kolla mer på allsvenskan pga nuvarande situation. Kan det bli fel, absolut. Men överlag tycker jag det funkat bra i VM, säkerligen tusen gånger bättre och färre skandaler än om vi varit utan.
Citera
2026-07-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
VAR fungerade precis enligt planen. Stornationen England gick vidare. Det är tur vi har VAR annars hade det kunnat sluta mycket olyckligt, t.ex att Norge gått vidare istället. Men ordningen återställdes tack och lov.

Jag sträcker mig inte så långt att påstå att det är medvetet eller planerat. Men i matchen mellan Norge och England kan man omöjligen säga att det fungerade fläckfritt (och då höll jag på England). Haalands foul var ett gränsfall och uppnår då inte "clear and obvious"-nivån för misstag i bedömningen. Och ska man kolla allt så borde man kollat det engelska mål där bollen verkade träffat en kabel. Visst att man har utrustning i bollen för det där, men den verkade ju inte ha funkat särskilt väl och man hade kunnat upptäcka kabelträffen om man tittat på bilderna där.
Citera
2026-07-12, 21:08
Medlem
Clas-Ohlson80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag tycker VAR har varit en besvikelse av dessa anledningar:

- Det känns som att favorittippade lag får fler fördelaktiga VAR-granskningar.

- Det känns som att VAR skiter i att granska flertalet situationer.

- Det känns som att domarna på plan slutat döma och förlitar sig helt och hållet på VAR.

- Det känns som att om VAR bestämt sig för något så kommer huvuddomaren följa det beslutet till 100%

Vad tycker ni om VARs nivå detta mästerskap?

Håller helt med. Många tveksamma beslut detta VM.
Citera
2026-07-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Jag tror inte du är så hemma på fotboll, kompis.
Först av allt är det en bedömningssport. Där man nu skärpt bedömningen.
Varje domare har en regelbok att följa, men alla domare har sin egen nivå. Alla spelare vet vad som gäller i boken, men testar var domarens nivå ligger.
Och så har det hållt på i ca 150 år.

Det som har ändrats är att det är fler dömande ögon. Tror du verkligen inte att de gränserna testas?

Du skall nog inte sitta och göra bedömningar på vad folk är hemma på,

Vad får dig t.ex. att öht stålla frågan "Trur du verkligen inte att de gränserna testas?". Det var du som tyckte att man var naiv om man testar gränserna. Men då kan du ju ta och förklara varför spelare har hållt på med det i 150 år nu?

Och sen kan du försöka förklara varför DU tror att spelare filmar. Är det också naivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in