2026-07-12, 19:52
Medlem
Frågeställningar:

1. Tävlingsgolf på klubbnivå - vad är det som händer? Trenden de senaste 10 åren är att det blir färre och färre singeltävlingar med "riktig" golf och fler och fler jippo-tävlingar med lagspel typ scramble. Varför är det så? Är det en önskvärd utveckling?

2. Varför äras inte de spelare som gör bäst bruttoresultat vid klubbtävlingar mer? Ofta nämns inte ens bästa bruttoresultat vid prisutdelningar, medan man tokhyllar de betydligt sämre spelare som "vunnit" tack vare sitt alltför generösa HCP. Ett mycket märkligt fenomen enligt mig, att man inom golfen på klubbnivå hyllar medelmåttor och är tämligen ointresserade av de som faktiskt spelat bäst brutto. Det får mig att undra om golf på klubbnivå ens är en idrott? Eller nån form av sällskapsspel? Vad säger ni?

3. De senaste åren tycks golfklubbar alltmer fokusera på inkomster - det gäller att mjölka ur så mycket deg som möjligt ur spelarna. Det är höga medlemsavgifter, höga tävlingsavgifter, dyrt i shop och restauranger m.m. Jag förstår att drift av golfbana har höga kostnader, men har inte affärstänket gått lite till överdrift?

4. En annan trend som varit tydlig de senaste åren är att många klubbar kortat ner sina banor genom att flytta fram utslagsplatserna. Och minskat antalet bunkrar och andra hinder. Detta trots att spelare nuförtiden i genomsnitt slår betydligt längre än förr. Man har även gjort massor av regeländringar, lättnader på olika sätt t.ex. fri dropp för pluggad boll över HELA spelfältet - för att underlätta för spelare. Jag tycker det börjar gå till överdrift med alla nya lättnader, och jag undrar vad syftet egentligen kan vara? En sann golfentusiast älskar utmaningar anser jag, och vill inte ha lättnader eller skänkta puttar. Det är ju som att bestiga Mount Everest och få skjuts sista milen....värdelöst.

5. Fler och fler åker golfbil på golfbanorna. Framförallt är det ju lata ungdomar dom åker golfbil - förjäkla sorgligt att se denna utveckling tycker jag. Om man inte har medicinska skäl, så ska man gå. Men återigen - golfklubbarna tjänar väl massor med pengar på att hyra ut golfbilar, och de tycks ju fokusera på det ekonomiska.
Citera
2026-07-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
3. De senaste åren tycks golfklubbar alltmer fokusera på inkomster - det gäller att mjölka ur så mycket deg som möjligt ur spelarna. Det är höga medlemsavgifter, höga tävlingsavgifter, dyrt i shop och restauranger m.m. Jag förstår att drift av golfbana har höga kostnader, men har inte affärstänket gått lite till överdrift?

gissar det var därför det var höga påtryckningar att begränsa så kallade 'brevlådeklubbar'. spelar inte själv men läste om det i tidningen och förstår att de finare klubbarna var missnöjda med systemet. golf har ju alltid varit en materialsport men dom har väl känt det nödvändigt att täcka bortfall i medlemskostnad på andra sätt
Citera
2026-07-12, 20:57
Medlem
Sen så har spontaniteten försvunnit. Allt ska planeras och bokas via en hemsida/app.
Förr kunde man åka ut för att slå en hink, se en bekant och lägga en boll i bollrännan för att gå nio hål.
Citera
2026-07-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Sen så har spontaniteten försvunnit. Allt ska planeras och bokas via en hemsida/app.
Förr kunde man åka ut för att slå en hink, se en bekant och lägga en boll i bollrännan för att gå nio hål.

Ja, jag gillar inte appar generellt och golfens appar är inte jättesmidiga i mitt tycke.
Citera
2026-07-12, 22:00
Medlem
laughingducks avatar
Nyfiken som jag är undrar jag vad syftet med punkt 4a kan vara för föreningar/klubbar ?
Citera
Igår, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Nyfiken som jag är undrar jag vad syftet med punkt 4a kan vara för föreningar/klubbar ?

Där har jag en teori. När golfare inte längre lyckas sänka sitt hcp, så ledsnar många spelare. Några slutar t.o.m. spela när de inte lyckas sänka sitt hcp, medan andra börjar gnälla på klubben att banan är för svår. Så för förhindra att vissa spelare som inte längre kan sänka sitt hcp ska sluta spela och för att göra gnällspikar nöjda så väljer klubbar att göra banan kortare och lättare. För då kanske dessa spelare kan sänka sina hcp ytterligare ett snäpp och få en illusion utav att de utvecklats som spelare - när de i själva verket bara tagit genvägar. Och inom kort är de tillbaka på ruta ett, dvs de kan inte sänka sitt hcp mer trots lättnaderna. Att göra golfbanorna lättare och kortare är som att låta vasaloppsåkare åka buss de sista tre milen till Mora, det är bara för quitters. Klubbarna gör dessa åtgärder för att tjäna pengar eftersom de vill behålla fler spelare på banan - fler spelare = mer intäkter. Men de glömmer att de sanna golfentusiasterna som älskar utmaningar och inte vill ha desa lättnader drabbas negativt. De vasaloppsåkare/golfare som inte vill ta genvägar/åka buss, utan kämpa hela vägen.
Citera
Igår, 10:00
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Där har jag en teori. När golfare inte längre lyckas sänka sitt hcp, så ledsnar många spelare. Några slutar t.o.m. spela när de inte lyckas sänka sitt hcp, medan andra börjar gnälla på klubben att banan är för svår. Så för förhindra att vissa spelare som inte längre kan sänka sitt hcp ska sluta spela och för att göra gnällspikar nöjda så väljer klubbar att göra banan kortare och lättare. För då kanske dessa spelare kan sänka sina hcp ytterligare ett snäpp och få en illusion utav att de utvecklats som spelare - när de i själva verket bara tagit genvägar. Och inom kort är de tillbaka på ruta ett, dvs de kan inte sänka sitt hcp mer trots lättnaderna. Att göra golfbanorna lättare och kortare är som att låta vasaloppsåkare åka buss de sista tre milen till Mora, det är bara för quitters. Klubbarna gör dessa åtgärder för att tjäna pengar eftersom de vill behålla fler spelare på banan - fler spelare = mer intäkter. Men de glömmer att de sanna golfentusiasterna som älskar utmaningar och inte vill ha desa lättnader drabbas negativt. De vasaloppsåkare/golfare som inte vill ta genvägar/åka buss, utan kämpa hela vägen.

Det blir ju lite tokigt då
Om exempelvis håll 7 plötsligt har mindre slag för par än säsongerna innan .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in