2026-07-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Frysreaktionen vid sexövergrepp avfärdades vetenskapligt redan på 90-talet, dessutom hade vi en lång tråd här som vände på alla stenar och du hade fel.
Haha, nej den hade nog inte riktigt ens upptäckts ens då.
Citera
2026-07-12, 18:53
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Haha, nej den hade nog inte riktigt ens upptäckts ens då.

Du är väldigt illa påläst för att ha en så pass hög svansföring. Den debatterades ganska intensivt av feminister under en period redan då. Man såg pedofiler i varje buske också. Moralpanik och häxjakter är ju kvinnors signum. Riktig kunskap besitter ni däremot inte, eller åtminstone väldigt sällan.
Citera
2026-07-12, 18:55
Medlem
Citat:
Den störtdyker efter 32 år. Så om kvinnan önskar flera barn så är det bråttom. Det är du som sysslar med sis-science.

Nej den "störtdyker" inte efter 32. De flesta kvinnor och män önskar inte flera barn.

Nej jag sysslar inte med sis-science
Citera
2026-07-12, 18:56
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Nej den "störtdyker" inte efter 32. De flesta kvinnor och män önskar inte flera barn.

Nej jag sysslar inte med sis-science

Jaså, säger du det?

https://www.britishfertilitysociety.org.uk/wp-content/uploads/2018/02/Graphic-3.png
Citera
2026-07-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Inte i sverige. Det handlar om ett fåtal andra länder. Och inget närliggande land.
Den typen av strypning som verkar vara vanligast bland unga i andra länder är sk blood choking. Vilket är hyfsat ofarligt om det görs på rätt sätt och samtyvkt Framförallt för den som har god hälsa och är i god form. Det syns sällan skador bland de som tävlar i mma.

Brita zilg sa i december förra året . Dvs några månader efter den här artikeln att det lnte fanns något vetenskapligt stöd för att strypsex ökat i sverige.
Olika citat från henne nedan från artikeln i Aftonbladet.

– Det finns än så länge inga studier på hur vanligt det är med strypsex i en svensk befolkning, säger Brita Zilg.

Det året som Rättsmedicinalverket specialstuderade icke dödligt strypvåld, 2022, fanns inte ett enda fall med någon som fått hjärnskador eller andra bestående skador, säger Brita Zilg.

– Vi undersöker många fall av strypvåld, men det allra mesta handlar om misshandel – inte strypsex. Strypsexärenden där målsägande får bestående skador är sällsynta, säger hon

Länk till artikeln nedan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkaVxq/myndigheten-l-har-fel-om-strypsex

Har du nån studie på blood choking bland unga i sexuellt syfte?
MMA killarna och tjejerna är regelbundet övervakade av läkare. Går inte att jämföra med andra.

Som sagt, det har nyligen börjat forskats på. Att en minister feltolkat materialet fullständigt får stå för henne.

Brita Zilg avslutar med att säga: "Brita Zilg säger att det ska genomföras studier även i Sverige. Hon har tidigare sagt att det inte finn anledning att tro att det skulle se annorlunda ut i Sverige jämfört med länder där studier gjorts."

Vi ska kanske avvakta med att säga nåt om Sverige gällande detta tills det finns mer underlag och forskning på området.
Citera
2026-07-12, 19:02
Medlem
Citat:
Du är väldigt illa påläst för att ha en så pass hög svansföring. Den debatterades ganska intensivt av feminister under en period redan då. Man såg pedofiler i varje buske också. Moralpanik och häxjakter är ju kvinnors signum. Riktig kunskap besitter ni däremot inte, eller åtminstone väldigt sällan.
Nej jag är inte dåligt påläst.

Men ok, berätta då vilken vetenskaplig konsensus som fanns före 1990-talet om att frysreaktion var vanligt förekommande vid våldtäkt och vilka forskare som avfärdade den tidigare forskningen på området.
Citera
2026-07-12, 19:09
Medlem
Citat:
Jaså, säger du det?

https://www.britishfertilitysociety.org.uk/wp-content/uploads/2018/02/Graphic-3.png

Fertiliteten "störtdyker" efter 40. "Störtdyker" alltså. Då är chansen att bli naturligt gravid nere på 5-10%
Citera
2026-07-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Jag läste alla dokument utom ett i början av året.
Det som tillkommit handlar om bedömning av strypvåld från ett forensisiskt perspektiv. Alltså inte relevant för ditt påstående.

I artikeln jag delade så uttalar sig Brita Zilg. Artikeln är släppt efter alla publikationer utom en . Den som behandlade forensik.

Det finns ingen studie i sverige som kan påstå att strypsex har ökat. Det är än så länge bara hörsägen.

Behövs mer forskning.

Det talar om att ej smatyckt strypning ökat vid sex. Så jo det är relevant. Och håller med, det behövs defenetivt mer forskning.
Citera
2026-07-12, 19:15
Medlem
Citat:
Det vore nog väldigt trist för alla badboy-kåta 15-åriga tjejer som dejtar killar 18-25 år med körkort och vrålåk om det kriminaliserades...

Jag har inte nämnt ett ord om att det borde kriminaliseras.

Dessutom syftade jag inte på unga killar i 18-25 års åldern. Och varför skulle de vara bad boys bara för att de är lite äldre än tjejen och ha bil? Räcker det för att vara en bad boy i din värld?
Citera
2026-07-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ord mot ord räcker. Det finns till och med en dokumentär på sveriges radio som heter "ord mot ord", där en kille som heter Joakim blir dömd på kvinnans ord:

Omvänd bevisbörda gäller, då den åtalade måste försvara sig mot påståenden om att han inte kunde haft samtycke till att den andre personen ville ha sex, då hon hävdar att hon inte ville det. Han behöver alltså lämna en berättelse som sedan bedöms. Hans historia kommer bedömas ifall den innehåller en förklaring till att han haft samtycke. Han behöver förklara sig. Han behöver bevisa sin oskuld.

En ung man har sannolikt den sjuka och hårt kritiserade lagstiftningen i bakhuvudet när han bedömer ifall han ska försöka sig på någon närmare relation eller intimitet med kvinnor.

Detta kommer definitivt spä på det låga barnafödandet. Det finns en tipping point som jag tror vi närmar oss, där normen kommer bli att man inte skaffar barn och barnafödandet kommer rasa ytterligare, då det kommer bli så ovanligt med att skaffa barn så folk helt enkelt i normalt inte har det längre.

Javisst lagen får kritik, vilket är rimligt. Det är även rimligt att lagar debatteras och diskuteras.

Nej, det finns ingen omvänd bevisbörda. Det räcker att det finns rimligt tvivel.

I dokumentören du nämner uppger äver en lagman att det är tämligen klart vilka rekvisit som mådte vara uppfyllda för att det skall nå upp till våldtäkt. Om jag inte missminner mig uppger det även att det rör sig om totalt 80 domar från perioden 2018 till 2025.

Att påstå att barnafödandet minskar på grund av samtyckeslagen är att dra ohyggligt höga växlar. Det beror nog på en rad omständigheter. Ungdomarna är mindre ute på krogen, festivaler och liknande där man träffas. Det är också svårt för unga par att hitta bostäder.

Dock tror jag helt lekmannamässigt att det förekommer lokala variationer med.
Citera
2026-07-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du blandar ihop faderskapsbekräftelse och vårdnadsskap. Det är inget konstigt att pappan inte kan bli vårdnashavare innan faderskapet är fastställt, det är vad som händer efter att faderskapet är fastställt som jag kritiserar.

Pappan behöver mammans godkännande för att bli vårdnadshavare för sitt eget barn.
Mamman behöver inte pappans godkännande för att bli vårdnadshavare för sitt eget barn.

Som sagt i normalfallet blir en överväldigande majoritet av alla fäder vårdnadshavare i samband med faderskapsbekrätelsen.
Citera
2026-07-12, 19:35
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Inte särskilt komplex. Det handlar alltid om pengar, status och bekvämlighet för kvinnor. Kvinnor lämnar mycket oftare män som blivit handikappade eller arbetslösa än vad män lämnar motsvarande kvinnor. Kvinnor är ofta illojala och blir lätt uttråkade. Inte särskilt empatiska överlag. Vill du ha en trogen vän - köp en hund.

Det är ingen idé att diskutera med personer som dig. Ditt liv kommer bli så mycket bättre med enda enkel insikt. Universum fungerar genom dynamiskt utbyte.. det du ger får du också ta emot

Din ruttna inställning kommer aldrig att ge dig tillträde till en vettig kvinna. Fattar du inte att du själv är orsaken till ditt missnöje?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in