Citat:
Ursprungligen postat av
AndersPersson99
Ord mot ord räcker. Det finns till och med en dokumentär på sveriges radio som heter "ord mot ord", där en kille som heter Joakim blir dömd på kvinnans ord:
Omvänd bevisbörda gäller, då den åtalade måste försvara sig mot påståenden om att han inte kunde haft samtycke till att den andre personen ville ha sex, då hon hävdar att hon inte ville det. Han behöver alltså lämna en berättelse som sedan bedöms. Hans historia kommer bedömas ifall den innehåller en förklaring till att han haft samtycke. Han behöver förklara sig. Han behöver bevisa sin oskuld.
En ung man har sannolikt den sjuka och hårt kritiserade lagstiftningen i bakhuvudet när han bedömer ifall han ska försöka sig på någon närmare relation eller intimitet med kvinnor.
Detta kommer definitivt spä på det låga barnafödandet. Det finns en tipping point som jag tror vi närmar oss, där normen kommer bli att man inte skaffar barn och barnafödandet kommer rasa ytterligare, då det kommer bli så ovanligt med att skaffa barn så folk helt enkelt i normalt inte har det längre.
Javisst lagen får kritik, vilket är rimligt. Det är även rimligt att lagar debatteras och diskuteras.
Nej, det finns ingen omvänd bevisbörda. Det räcker att det finns rimligt tvivel.
I dokumentören du nämner uppger äver en lagman att det är tämligen klart vilka rekvisit som mådte vara uppfyllda för att det skall nå upp till våldtäkt. Om jag inte missminner mig uppger det även att det rör sig om totalt 80 domar från perioden 2018 till 2025.
Att påstå att barnafödandet minskar på grund av samtyckeslagen är att dra ohyggligt höga växlar. Det beror nog på en rad omständigheter. Ungdomarna är mindre ute på krogen, festivaler och liknande där man träffas. Det är också svårt för unga par att hitta bostäder.
Dock tror jag helt lekmannamässigt att det förekommer lokala variationer med.