2026-07-12, 11:01
Medlem
Mycket vanligt med investeringsrådgivare i USA mindre i Sverige men ändå förekommande.

Hur kan folk gå på detta - o förlora allt de äger mer eller mindre.

Om jag har 2 miljoner - ihopsparade ärvda eller skilsmässopengar o inte vill ha dom på bank.

I USA köper jag 3M Coca Cola Pepsi Cola McDonalds Timken o något spritföretag om de är börsnoterade o andra bra gamla o stabila bolag som delar ut pengar - risk - ja i viss omfattning som alltid. MEN INGA AV DESSA FÖRETAG KOMMER ATT GÅ I KOKURS INOM ETT DECENNIUM

Sverige: Investor Atlas Copco SKF Hufvudstaden - Carlsberg Heiniken Guinnes för att gå utomlands -
avstår just här från banker bilar o fastigheter i övrigt a i viss omfattning som alltid. MEN INGA AV DESSA FÖRETAG KOMMER ATT GÅ I KOKURS INOM ETT DECENNIUM.

Gemensamt för ovanstående är att det finns inga garantier på värdeökningar men det har inte
scambolagen heller.

Har man väldigt gott om råd - dvs löpande inkomster betydligt större än utgifterna kan man köpa (fysiskt) näst intill omöjligt att förlora över tid. Har vi några FBare som har flera kg guld - då är
ni redan milonärer

Frågeställning - de s k scaminvesteringarna - delar dessa bolag ut pengar varje år?

Hur är deras track record - kollar man de bolag jag nämnt har de starka track records-
Citera
2026-07-12, 11:09
Medlem
kyrkstockens avatar
Anddddd it's gone

https://www.youtube.com/shorts/jEBnrzNuUSA
Citera
2026-07-12, 11:18
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Det sägs väl att det är vettigt att ha en liten andel guld i portföljen, kanske max 5%. Guld behåller sitt värde och ökar i värde i tider av oro (tex då USA börjar bomba Iran åt Israel, eller USA invaderar Irak för att avsätta Saddam).

Scam bolag menar jag är bolag som låtsas vara bättre, än de är. Bolag som självsäkert påstår att de minsann kommer ta över världen. Ofta har de en viss typ av chefer, som lovar mycket men inte levererar vinst, sådant säger de kommer senare.
Citera
2026-07-12, 11:23
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det sägs väl att det är vettigt att ha en liten andel guld i portföljen, kanske max 5%. Guld behåller sitt värde och ökar i värde i tider av oro (tex då USA börjar bomba Iran åt Israel, eller USA invaderar Irak för att avsätta Saddam).

Scam bolag menar jag är bolag som låtsas vara bättre, än de är. Bolag som självsäkert påstår att de minsann kommer ta över världen. Ofta har de en viss typ av chefer, som lovar mycket men inte levererar vinst, sådant säger de kommer senare.
Eller när muslimer flyger in i några byggnader. eller muslimer folkmördar Yazidier. Eller muslimer folkmördar nere i Nigeria.
Citera
2026-07-12, 11:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Folk är folk. Läste helt nyligen om Allison Mack och sekten NXIVM. Det var ju inga fattiga ena kvinnor som sökte sig dit. De lovar liksom evig frid och bra avkastning. Investera hos oss och inte bara får du bra avkastning utan din själ blir också rensad!

Extremt svårt att fatta. Personer med bra utbildning. Ska vara smarta. Faller för sådant.
Citera
2026-07-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur är deras track record - kollar man de bolag jag nämnt har de starka track records-
Det har inte gått speciellt bra för Diageo senaste tiden, eller typ de senaste tio åren. Det är å andra sidan inte ett scambolag.

Minus 20% på ett år. Var faktiskt inne och tittade på bolaget i veckan. Lite intressant och kul med mer sprit i portföljen.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-12 kl. 11:33.
Citera
2026-07-12, 11:59
Medlem
Många blir desperata eller lurade nån gång i livet som de i efterhand kommer på fy fan vad dum jag var. Bedragare är väldigt talangfulla och förtroendeingivande men så fort du har vänt ryggen så har de scammat en.
Bäst är att satsa på globala indexfonder, vara sparsam, njuta av livet och inte ha en dyr livsstil. Enkla saker som är görbart för alla.
Citera
2026-07-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Om man tjänar pengar o kan spara 20,000 på lön varje månad måste minsta risken vara fysiskt guld o modell stooora tackor
Citera
2026-07-12, 13:20
Medlem
Citat:
Om man tjänar pengar o kan spara 20,000 på lön varje månad måste minsta risken vara fysiskt guld o modell stooora tackor
Näe. Sparkonto har minst risk.
Citera
2026-07-12, 20:36
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Citat:
Mycket vanligt med investeringsrådgivare i USA mindre i Sverige men ändå förekommande.

Hur kan folk gå på detta - o förlora allt de äger mer eller mindre.

Om jag har 2 miljoner - ihopsparade ärvda eller skilsmässopengar o inte vill ha dom på bank.

I USA köper jag 3M Coca Cola Pepsi Cola McDonalds Timken o något spritföretag om de är börsnoterade o andra bra gamla o stabila bolag som delar ut pengar - risk - ja i viss omfattning som alltid. MEN INGA AV DESSA FÖRETAG KOMMER ATT GÅ I KOKURS INOM ETT DECENNIUM

Sverige: Investor Atlas Copco SKF Hufvudstaden - Carlsberg Heiniken Guinnes för att gå utomlands -
avstår just här från banker bilar o fastigheter i övrigt a i viss omfattning som alltid. MEN INGA AV DESSA FÖRETAG KOMMER ATT GÅ I KOKURS INOM ETT DECENNIUM.

Gemensamt för ovanstående är att det finns inga garantier på värdeökningar men det har inte
scambolagen heller.

Har man väldigt gott om råd - dvs löpande inkomster betydligt större än utgifterna kan man köpa (fysiskt) näst intill omöjligt att förlora över tid. Har vi några FBare som har flera kg guld - då är
ni redan milonärer

Frågeställning - de s k scaminvesteringarna - delar dessa bolag ut pengar varje år?

Jag har läst detta tre ggr men förstår fortfarande inte vad du vill ha sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in