Citat:
Är rymdbaserade offensiva förmågor, både laserbaserade och ej laserbaserade, en militär förmåga som kommer ge Israel en extra fördel mot sina många primitiva fiender?
Gör Israel rätt som satsar på att placera offensiva och defensiva vapen i rymden?
Kommer israelisk tillgång till vapen i rymden som kan nå fiender omedelbart över hela jordklotet påverka landets politik, tror ni?
https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/ryb8smx7fg
Gör Israel rätt som satsar på att placera offensiva och defensiva vapen i rymden?
Kommer israelisk tillgång till vapen i rymden som kan nå fiender omedelbart över hela jordklotet påverka landets politik, tror ni?
https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/ryb8smx7fg
Nästan endast positivt. Ju snabbare laser-utvecklingen går militärt ju snabbare kan man som vanlig människa kommer över eller bygga ihop en brutal superlaser. (jaja, över en viss styrka så behövs normalt sett licens inom EU men med tanke på hur många länder som bryter div avtal så anser jag som vanlig människa att vi vanliga dödliga sas har den rätten oxå men bara ibland - jag ska bygga en mini-CERN i källaren oxå för att skapa ett nytt grundämne)
"You know, I have one simple request, and that is to have sharks with frickin' laser beams attached to their heads!" / Dr. Evil
I övrigt å lite mer on topic så tror jag faktiskt mer på kinetiska satellit-vapen ang stormakternas framtida planer - på eng generellt "Rod from God" - att sådana kommer att börja användas mer storskaligt inom inte så lång tid. Inget radioaktivt nedfall. Kan bomba sönder någon/något specifikt. Problemet som stått ivägen hittills är transporteringen av lämpligt och tillräckligt material/ammo upp till atmosfären - det verkar dock som om den utvecklingen går fort numera. Har ingen jävla aning dock vad internationella lagar säger om sådana typer av icke-kärnvapenbaserade vapen men som ändå har en enorm destruktiv kraft. EDIT: kanske är stormakternas planer att kombinera dessa två teknologier - lasrar för främst rymdbaserade mål som fiendesatelliter - kinetiska missiler för små som stora landbaserade mål (där det rent praktiskt inte skulle fungera med någon typ av känd laserteknologi - för stort avstånd och för lite kraft i dagsläget och inom överskådlig framtid).
EDIT: jag är i övrigt knappast någon anhängare av Israel (eller Palestina/närliggande för den delen) men den erfarenhet jag hittills haft utav helt vanligt folk som bor i Israel har varit överlag positiv.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-07-12 kl. 02:58.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-07-12 kl. 02:58.