Citat:
Och hur troligt är det att det endast i Stockholm har skett en lokal ökning av strypvåld vid våldtäkt?
att endast killar som våldtar i just Stockholm, plötsligt har "upptäckt" att ahhh! vad sexigt...jag kan strypa henne......men absolut inga killar i Uppsala eller Göteborg, och inga som inte just sysslar med våldtäkt?
Min länk, samt all utländska studier/ forskning från andra västländer, på ämnet stödjer absolut ett antagande om att strypsex har ökat i Sverige.
Vore extremt märkligt om Sverige, förutom Stockholm då, skulle vara en liten isolerad ö, gällande detta beteende, när den porr som ofta sprider ideer som detta...är internationell.
att endast killar som våldtar i just Stockholm, plötsligt har "upptäckt" att ahhh! vad sexigt...jag kan strypa henne......men absolut inga killar i Uppsala eller Göteborg, och inga som inte just sysslar med våldtäkt?
Min länk, samt all utländska studier/ forskning från andra västländer, på ämnet stödjer absolut ett antagande om att strypsex har ökat i Sverige.
Vore extremt märkligt om Sverige, förutom Stockholm då, skulle vara en liten isolerad ö, gällande detta beteende, när den porr som ofta sprider ideer som detta...är internationell.
Vi kan inte dra en slutsats att det är en ökning.
Det är för få mätpunkter och geografiskt begränsat.
Skulle vilja se minst 2 studier till för att dra en slutsats. Du kan ha rätt. Du kan ha fel. Underlaget är för lite än så länge. Det som talar emot det är att vård för skador av våld har gått ner. Det kan vara som så att det är män som har fått mindre skador. Antalet män som behöver söka vård för våld är ungefär 3 gånger större än hos kvinnor. De blir oftare utsatts för grövre fysiskt våld.
Delade precis en länk där Brita Zilg uttalar sig.
Det verkar som att det är ovanligt med bestående skador vad gäller strypsex. Länk nedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkaVxq/myndigheten-l-har-fel-om-strypsex