2026-07-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Påståendet var att strypsex har ökat. Din länk stöder inte det. Den antyder att strypvåld har blivit vanligare vid våldtäkt. Och studien kan inte dra slutsatsen att strypvåld vid våldtäkt har blivit vanligare i Sverige

Anledningen till varför den inte kan göra det är för att samtliga data har hämtats från ett sjukhus i Stockholm. Materialet har således en geografisk begränsning. Och är således inte representativt för sverige. Det bor ungefär 8 miljoner utanför Stockholm.

En kan se det här i relation till dödligt partnervåld mot kvinnor. Det har konstant minskat i 30 år.
Enda gruppen som inte har minskat är unga kvinnor. Ligger på samma nivå.

Och hur troligt är det att det endast i Stockholm har skett en lokal ökning av strypvåld vid våldtäkt?
att endast killar som våldtar i just Stockholm, plötsligt har "upptäckt" att ahhh! vad sexigt...jag kan strypa henne......men absolut inga killar i Uppsala eller Göteborg, och inga som inte just sysslar med våldtäkt?
Min länk, samt all utländska studier/ forskning från andra västländer, på ämnet stödjer absolut ett antagande om att strypsex har ökat i Sverige.
Vore extremt märkligt om Sverige, förutom Stockholm då, skulle vara en liten isolerad ö, gällande detta beteende, när den porr som ofta sprider ideer som detta...är internationell.
Senast redigerad av Merapi 2026-07-12 kl. 09:55.
Citera
2026-07-12, 09:21
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och hur troligt är det att det endast i Stockholm har skett en lokal ökning av strypvåld vid våldtäkt?
att endast killar som våldtar i just Stockholm, plötsligt har "upptäckt" att jag kan strypa henne....
men absolut inga killar i Uppsala eller Göteborg, och inga som inte just sysslar med våldtäkt?
Min länk, samt all utländska studier/ forskning från andra västländer, på ämnet stödjer absolut ett antagande om att strypsex har ökat i Sverige.
Vore extremt märkligt om Sverige, förutom Stockholm då, skulle vara en liten isolerad ö, gällande detta beteende, när den porr som ofta sprider ideer som detta...är internationell.

Man kan säga att unga killar är utsatta för sociala strukturer vilket egentligen gör dem till offer enligt feministiskt synsätt.
Citera
2026-07-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Man kan säga att unga killar är utsatta för sociala strukturer vilket egentligen gör dem till offer enligt feministiskt synsätt.

Porr går knappast kalla "sociala strukturer".
Citera
2026-07-12, 09:27
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Porr går knappast kalla "sociala strukturer".

Vad vill du att vi ska kalla det då för att du ska kunna besvara frågan?
Citera
2026-07-12, 09:29
Medlem
Citat:
Vad vill du att vi ska kalla det då för att du ska kunna besvara frågan?

Vilken fråga?
Citera
2026-07-12, 09:31
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vilken fråga?

Så då?
Kan man säga att unga killar är utsatta för "sociala strukturer" vilket egentligen gör dem till offer enligt feministiskt synsätt?
Citera
2026-07-12, 09:41
Medlem
Det här med strypsex borde bara förbjudas, iallafall bland tonåringar och unga vuxna. Det är väldigt lätt att skada blodkärlen och täppa till syretillförseln genom att greppa runt halsen. Och redan vid kortvarig syrebrist kan det uppstå små skador på blodkärlen i hjärnan som orsakar förvirring, minnesförlust och huvudvärk. För att inte tala om hur lätt och snabbt personen som blir strypt kan förlora medvetandet och drabbas av mycket allvarliga hjärnskador.

Tonåringar och unga vuxna som ännu inte lärt sig att sätta gränser och som blivit marinerade i kraftigt förnedringssex ska inte syssla med sånt här.
Citera
2026-07-12, 09:52
Medlem
Citat:
Så då?
Kan man säga att unga killar är utsatta för "sociala strukturer" vilket egentligen gör dem till offer enligt feministiskt synsätt?

jag skulle inte använda ordet sociala strukturer....men jag skulle kunna hävda att ja porr skadar människors sexualitet. Vilket vi tom satt ett namn på idag: porrskadad.
Och eftersom killar/ män är de största förbrukarna av porr, så är det främst de som får skadad sexualitet, som sen går ut över främst tjejer och kvinnor.
och för detta BORDE porrindustrin hållas ansvarig.

Men! att vara porrskadad, dvs fått en skev bild av hur sex ska gå till och ev. en skadade funktioner, kan inte bli kåt på normalt sex etc...är ingen hållbar ursäkt för människor att utsätta motparter i sex för nu ex. strypning.
Även om man är porrskadad så bör man intellektuellt fatta att strypa någon är farligt.
och även fatta att nä det kanske inte alls är något som motparten är ett skit sugen utsättas för.
Citera
2026-07-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Fel. Tjejerna blir antingen utsatta mot sin vilja eller så tror att det förväntas av dem att ha strypsex och ställer därmed upp på detta. Precis som med analsex. Det är killarna som ser saker på porr och vill testa och tjejerna ställer upp, för de tror att det förväntas av dem.

"I UNT:s granskning av fenomenet strypsex berättar tio tjejer och fem killar om sina upplevelser av strypsex. Tjejerna vittnar om att de utsatts mot sin vilja, utan samtycke."
Källa, hela artikeln: https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/strypsex-okar-och-forskarna-varnar-for-hjarnskador/rgg21x7r

"Normaliseringen av strypsex bland unga är oerhört farlig och måste stoppas, säger jämställdhetsminister Nina Larsson (L).
– Föräldrar måste förstå hur vanligt det är att tjejer i 15-årsåldern vittnar om att killar förväntar sig att ha strypsex"

Källa, hela artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4B9yg6/strypsexet-oroar-ministern-oerhort-farligt

"Sju av tio kvinnor mellan 18 och 30 år har blivit tagna i stryptag under sex, visar en granskning som norska NRK har gjort. Fem procent säger att de blivit utsatta för stryptag mot sin vilja....
Strypsex har också blivit ett vanligt inslag i porrfilmer."

Källa, hela artikeln: https://yle.fi/a/7-10076341

"Polisen lanserar nu nytt skolmaterial om strypvåld vid sex, och materialet möter redan nu stor efterfrågan från Sveriges skolor. Det ska användas för att förebygga våld i unga relationer och öka kunskapen om hur farligt strypvåld kan vara."
Källa, hela artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-lanserar-skolmaterial-om-strypvald-vid-sex

Du är medveten om att det du delar är journalisters arbete och en politikers åsikt.

En politiker som blir sågad av en forskare som dessutom är feminist. Hon jobbar på rättsmedicinalverket där hon har forskat inom området. Hon säger det här i en artikel.

Vi undersöker många fall av strypvåld, men det allra mesta handlar om misshandel – inte strypsex. Strypsexärenden där målsägande får bestående skador är sällsynta, säger hon.

Det finns än så länge inga studier på hur vanligt det är med strypsex i en svensk befolkning, säger Brita Zilg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkaVxq/myndigheten-l-har-fel-om-strypsex

Artikeln där forskaren Carolina Överlien uttalar sig . Hennes argumentation är att unga har svårt för samtycke. Vilket jag tolkar som en argumentation mot samtyckeslagen. Har inte hittat den vetenskapliga publikationen hon nämner dock..
Men av det jag hittat så ser jag inte att det handlar om strypsex. Återkopplar om jag hittar mer.

Det finns inga solida studier om strypsex i Sverige. Men det verkar vara ovanligt att.det ger några bestående skador.
Citera
2026-07-12, 09:58
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
jag skulle inte använda ordet sociala strukturer....men jag skulle kunna hävda att ja porr skadar människors sexualitet. Vilket vi tom satt ett namn på idag: porrskadad.
Och eftersom killar/ män är de största förbrukarna av porr, så är det främst de som får skadad sexualitet, som sen går ut över främst tjejer och kvinnor.

Men! att vara porrskadad, dvs fått en skev bild av hur sex ska gå till och ev. en skadade funktioner, kan inte bli kåt på normalt sex etc...är ingen hållbar ursäkt för människor att utsätta motparter i sex för nu ex. strypning.
Även om man är porrskadad så bör man intellektuellt fatta att strypa någon är farligt.
och även fatta att nä det kanske inte alls är något som motparten är ett skit sugen utsättas för.

Hur tror du tjejers syn på sex är nuförtiden? Tror du att det finns väldigt många tjejer som även de är porrskadade och har "lärt" sig hur sex ska gå till via porren? Jag tror i alla fall att du är ute och seglar om du inte tror att det är väldigt många tjejer som även de fått bilden att det är det normala, så som sex ska vara. Jag håller med dig om att porren är skadlig gällande den här biten och det är killarna som riskerar att hamna i fängelse när de fått bilden av hur sex ska gå till via porren.

Jag ogillar dock hur du utrycker dig att dessa killar sysslar med våldtäkt.
Citera
2026-07-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Det här med strypsex borde bara förbjudas, iallafall bland tonåringar och unga vuxna. Det är väldigt lätt att skada blodkärlen och täppa till syretillförseln genom att greppa runt halsen. Och redan vid kortvarig syrebrist kan det uppstå små skador på blodkärlen i hjärnan som orsakar förvirring, minnesförlust och huvudvärk. För att inte tala om hur lätt och snabbt personen som blir strypt kan förlora medvetandet och drabbas av mycket allvarliga hjärnskador.

Tonåringar och unga vuxna som ännu inte lärt sig att sätta gränser och som blivit marinerade i kraftigt förnedringssex ska inte syssla med sånt här.

Man kan ju verkligen undra över detta enorma manliga intresse för allt möjligt som kan förnedra, kränka och skada motparter i sängen, ja tom döda dem.

Varför verkar sex sitta så hårt kopplat till våld och död hos så många män, eller mer korrekt i manlig kultur.
Citera
2026-07-12, 10:05
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Det var lite det här jag var ute efter med min fråga. Om det nu skulle vara så som feminister påstår att tjejer/kvinnor är "utsatta" för sociala strukturer som gör att de förväntas att jobba inom kvinnodominerade yrken, att de förväntas vara hemma och ta hand om hem och barn, fastän de vet att kvinnodominerade yrken är sämre betalda och består mer av deltidsjobb borde de då intellektuellt inte kunna välja andra yrken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in