Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Du har alltså samma relation till den påhittade personen som juryn i en rättegång har till den åtalade personen.
Jag målade upp ett scenario och utifrån det bad jag dig avgöra om du ansåg att det hade begåtts en våldtäkt. Precis samma sak som en jury i en tingsrätt ska göra. I många av fallen rörande "nya" våldtäktsfall har rätten inga bevis att gå efter utan det är två berättelser och ord mot ord. Berättelserna kan in mångt och mycket vara lika men där det skiljer sig är vid samtyckesdelen.
Åklagaren: Jag tänker inte säga om målsäganden samtyckte eller inte. Jag har redan berättat att de stod i kö, hon frågade inte och han sa inte att han inte ville. Avkunna nu dom i målet.
Försvararen: Ja, det stämmer. De stod i kö. I övrigt har åklagaren inte berättat vad som gör detta till en våldtäkt.
Domaren: Men rätten måste ju veta om åklagaren påstår att målsäganden samtyckte eller inte.
Åklagaren: Jag har inte sagt någonting om huruvida han uppvisade samtycke eller inte.
Domaren: Det är ju just det rätten frågar.
Åklagaren: Kan du förklara för mig var jag skrev att han inte uppvisade samtycke?
Domaren: Nej.
Åklagaren: Kan du förklara för mig var jag skrev att han uppvisade samtycke?
Domaren: Nej.
Åklagaren: MEN VAD ÄR DET DU INTE FATTAR?!
Domaren: Att åklagaren tror att det går att bygga ett åtal och vägra tala om vad åtalet bygger på.
Åklagare: DE STOD I KÖ!