2026-07-12, 01:31
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Sedan jag kan minnas så har jag alltid haft sås på pizzan. Att inte köpa med en burk sås från pizzerian känns omöjligt. Det ger pizzan en extra kick helt enkelt. Och de fyra såserna som är populärast känner jag funkar till allt. (Stark/Mild kebabsås, Vitlökssås och Bea).

Men när jag ser klipp från Amerika och Italien tex så verkar ingen använda sås till. I italien känns det som man skulle få stryk om man frågade efter bea.

Har ni någon pizza som ni inte använder sås till? Eller äter folk en vesuvio som den är? Blir det inte ''torrt''?
Citera
2026-07-12, 02:39
Medlem
zombie-nations avatar
Har gärna sås till även om jag undviker kebabsåser då jag inte lever i området för de goda starka kebabsåserna. Så det är bea eller vitlökig något som liknar kebabsås men ändå inte. Beroende på typ av pizza väljer jag sås. En pizza med bitar av kött passar med bea, grönsakspizza med ananas funkar bea med ypperligt också. Pizza baserad på köttfärs passar bättre med vitlökssås. Kyckling funkar med vitlökssåsen med. Äter sällan pizza med skinka.

Jag skulle inte ha sås till en pizza med banan på.
Citera
2026-07-12, 02:51
Medlem
Jag minns mina första pizzor på 80talet, och in på 90 kanske med välbehag.
Saftiga bottnar och ostig ost. Det var en njutning.

Sen kom babbarna med sin kebab och goda såser. Det fullständigt gav en ny dimension till det som redan var bra.
Livet lekte, man kunde välja pizzeria efter vilken typ av pizza man ville ha.

Sen har nånting hänt. Nu får man betala en halv årslön för en flötig jävla 'varm macka' med räkor som ser ut som nagelklipp, eller "oxfilé" segare än hundkött. Och ett krämigt osttäcke har knappt skådats på denna sidan av 2000. Flöt flöt flöt, och sen dränk det i sås!

Svaret till topic får väl då bli; Till Calzone! Den (med varianter) enda kvarlevande återstod av det forna pizzaimperiet. Förutsatt att pizzerian använder riktig ost.
Citera
2026-07-12, 03:35
Medlem
Fantens avatar
Det är ju helt upp till dig - du är vuxen och gör som du själv vill. På dom pizzorna som jag gillar så brukar jag inte sällan ha vitlökssås på. Kebabpizzan har så klart stark (hur den än må se ut eller vara gjord) och vitlök. Men rätt sällan jag köper från haket då jag i skrivande stund har minst fyra olika varianters vitlökssås i kylen, varav en är hemmagjord tzatziki.
Citera
2026-07-12, 06:12
Medlem
Har aldrig haft sås på pizzan, förutom när jag köper kebabpizza, och då brukar jag be dem att inte ha på så mycket. Men varför inte? Ska nog ta med en burk vitlökssås nästa gång jag köper en capricciosa.
Citera
2026-07-12, 07:13
Medlem
Onanikrems avatar
Har sällan sås på pizza, särskilt inte på min favorit med sardeller, oliver och kapris. (Kör med utkavlad tunn deg fast jag vet det skall vara tjock botten på siciliana pizza, har också färsk vitlök på den)Oftast skippar jag kapris. Äter det men tycker inte det tillför på samma sätt som färsk vitlök gör.
Citera
2026-07-12, 07:20
Medlem
Jahbrahs avatar
Minns att pizzorna var så jävla mycket bättre förr. Finns en hel tråd om vad som har hänt med pizzorna, det är en skam.

Idag tar jag gärna bea och vitlök på vilken pizza det än är, förutom kebabpizza då blir det stark röd och vitlök.

För att svara på TS säger jag att det finns ingen sån situation.
Citera
2026-07-12, 07:27
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Sedan jag kan minnas så har jag alltid haft sås på pizzan. Att inte köpa med en burk sås från pizzerian känns omöjligt. Det ger pizzan en extra kick helt enkelt. Och de fyra såserna som är populärast känner jag funkar till allt. (Stark/Mild kebabsås, Vitlökssås och Bea).

Men när jag ser klipp från Amerika och Italien tex så verkar ingen använda sås till. I italien känns det som man skulle få stryk om man frågade efter bea.

Har ni någon pizza som ni inte använder sås till? Eller äter folk en vesuvio som den är? Blir det inte ''torrt''?

Det är hyfsat vanligt i USA att ha sås till pizzan, men de kör med ranch. Det enda undantaget är nog New York och närliggande ställen där amrican-italianfolket dominerar pizzakulturen.

Sen är det inte jättelänge sedan som det inte fanns sås att köpa till i Sverige. Det är väl nånstans kring sent 90-tal som oxfilépizzan med bea dök upp och kebabpizzan, runt samma veva som texmex-pizzorna uppfanns. Sen dröjde det ytterligare några år innan folk började be om bea och vitlökssås till andra pizzor och pizzabagarna insåg att det går att sälja sås på burk.
Citera
2026-07-12, 07:29
Medlem
particulum1s avatar
Hur kan en glömma tomatsåsen?

Förvisso, tomatsåsen som i princip används på varenda pizza är ju inte samma sorts sås som en stark eller mild kebabsås, vitlökssås eller bearnaisesås.

Den dagen man inte ska använda sås till pizzan är den dagen man säger "jag vill ha en pizza utan tomatsås"

Men då kommer pizzabagaren att möta en med förundrad ifrågasättande tystnad.
Citera
2026-07-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Den dagen man inte ska använda sås till pizzan är den dagen man säger "jag vill ha en pizza utan tomatsås"

Men då kommer pizzabagaren att möta en med förundrad ifrågasättande tystnad.
Eller så säger han, smarrigt. Du vill alltså ha en pizza bianco.
Citera
2026-07-12, 07:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Eller så säger han, smarrigt. Du vill alltså ha en pizza bianco.
Hehe, då har du lokaliserat en mästare.
Citera
2026-07-12, 08:15
Medlem
J.Doessons avatar
Det i mitten är ju inte torrt. Snarare kanterna (som jag sällan äter ändå). Om jag vill äta nån enstaka kant så brukar jag doppa dom i det lilla spadet från pizzasalladen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in