Igår, 00:10
Medlem
Israels försvarsminister Israel Katz säger att Israel har som högsta prioritet att utveckla offensiva och defensiva rymdbaserade laservapen.

Israel skall vara ledande i världen avseende rymdbaserade attackmöjligheter, säger Katz.

Citat:
One of the central goals that the prime minister and I set is that we are recruiting the best minds," Katz said. "As of today, no country has the ability to mount attacks in space. We must be the leading country in the world with this capability."

Om Israel uppnår målet med rymdbaserad avskräckning gäller det för fienden att se upp (bokstavligen) varhelst på jorden den befinner sig.

Citat:
Katz said Israel is investing heavily in developing both offensive and defensive capabilities in space, including what he described as "powerful laser beams," with the aim of placing the country among the world's three leading military powers in the field.
"If we achieve this, it will ensure the advantage of deterrence, of the ability to attack, destroy, and all of the other matters, versus our enemies with large resources," he said.

Är rymdbaserade offensiva förmågor, både laserbaserade och ej laserbaserade, en militär förmåga som kommer ge Israel en extra fördel mot sina många primitiva fiender?

Gör Israel rätt som satsar på att placera offensiva och defensiva vapen i rymden?

Kommer israelisk tillgång till vapen i rymden som kan nå fiender omedelbart över hela jordklotet påverka landets politik, tror ni?

https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/ryb8smx7fg
Citera
Igår, 00:15
Medlem
Rymdåldern har knappt börjat, så ju tidigare man är ute, desto större fördel har man väl...

Ännu om en miljon år kommer säkert arier och judar att skjuta på varandra med laserpistoler någonstans bortom Andromedas lysande stjärnor.
Citera
Igår, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israels försvarsminister Israel Katz säger att Israel har som högsta prioritet att utveckla offensiva och defensiva rymdbaserade laservapen.

Israel skall vara ledande i världen avseende rymdbaserade attackmöjligheter, säger Katz.

Om Israel uppnår målet med rymdbaserad avskräckning gäller det för fienden att se upp (bokstavligen) varhelst på jorden den befinner sig.

Är rymdbaserade offensiva förmågor, både laserbaserade och ej laserbaserade, en militär förmåga som kommer ge Israel en extra fördel mot sina många primitiva fiender?

Gör Israel rätt som satsar på att placera offensiva och defensiva vapen i rymden?

Kommer israelisk tillgång till vapen i rymden som kan nå fiender omedelbart över hela jordklotet påverka landets politik, tror ni?

https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/ryb8smx7fg

Kina och USA sysslar redan med sånt så vad spelar det för roll?
Citera
Igår, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Rymdåldern har knappt börjat, så ju tidigare man är ute, desto större fördel har man väl...

Ännu om en miljon år kommer säkert arier och judar att skjuta på varandra med laserpistoler någonstans bortom Andromedas lysande stjärnor.

Den arabiska fienden kommer knappast lyckas ta sig ut i rymden. Om Israel etablerar sig med vapen där uppe känns det som game over för dess fiender. Israel kan då sitta och skjuta prick helt säkert i lugn och ro. En gayatollah där, en Hamasledare här, en Turban där, beam beam beam färdigt.
Citera
Igår, 00:21
Medlem
AndersPersson99s avatar
Är tanken att "bzzzt" så fick nån en laserstråle på sig?

Känns avlägset.

Syftet måste vara att skjuta på andra mål i rymden. Jag tror inte en laser som kan skada saker på jorden från rymden existerar?
Citera
Igår, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Är tanken att "bzzzt" så fick nån en laserstråle på sig?

Känns avlägset.

Syftet måste vara att skjuta på andra mål i rymden. Jag tror inte en laser som kan skada saker på jorden från rymden existerar?

Judar utgör 0,2 procent av jordens befolkning men har fått 20-30 procent av alla Nobelpris. Den teoretiska fysiken är en i princip judisk vetenskapsgren. Vill Israel placera Star Wars liknande laserkanoner i omloppsbana kommer de att göra det. Om jag vore arabisk fiende till Israel skulle jag ta det fredserbjudande som just nu ligger på bordet för det kommer inte bli bättre när israeliska vapen snurrar omkring i rymden.
Citera
Igår, 00:25
Medlem
Jag skrev om arier. Men du tror kanske att frid och fröjd kommer att råda mellan arier och judar i den yttre rymden?

Jag hoppas och tror också att araberna stannar kvar på jorden, och att inte några "altruistiska" arier eller judar tillåts importera dem till Mars eller andra planeter i yttre rymden.

Citat:
Den arabiska fienden kommer knappast lyckas ta sig ut i rymden. Om Israel etablerar sig med vapen där uppe känns det som game over för dess fiender. Israel kan då sitta och skjuta prick helt säkert i lugn och ro. En gayatollah där, en Hamasledare här, en Turban där, beam beam beam färdigt.
Citera
Igår, 00:28
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Judar utgör 0,2 procent av jordens befolkning men har fått 20-30 procent av alla Nobelpris. Den teoretiska fysiken är en i princip judisk vetenskapsgren. Vill Israel placera Star Wars liknande laserkanoner i omloppsbana kommer de att göra det. Om jag vore arabisk fiende till Israel skulle jag ta det fredserbjudande som just nu ligger på bordet för det kommer inte bli bättre när israeliska vapen snurrar omkring i rymden.

Låter coolt och så. Men jag följer försvarsindustrin och har inte tagit del av att den här tekniken är nära förestående.
Citera
Igår, 00:44
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Låter coolt och så. Men jag följer försvarsindustrin och har inte tagit del av att den här tekniken är nära förestående.

För att det inte finns ett syfte i att ha vapen i rymden samt att i princip har alla länder i hela världen skrivit på samma avtal om att inte placera vapen i rymden. Det skapar inte direkt fördelar att placera ett vapen i rymden.
Citera
Igår, 01:13
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
För att det inte finns ett syfte i att ha vapen i rymden samt att i princip har alla länder i hela världen skrivit på samma avtal om att inte placera vapen i rymden. Det skapar inte direkt fördelar att placera ett vapen i rymden.
Fel. Det avtalet från 1967 (Outer Space Treaty) handlade om att inte placera massförstörelsevapen i rymden - dvs kärnvapen. Ingenting om konventionella vapen.
Citera
Igår, 01:17
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Fel. Det avtalet från 1967 (Outer Space Treaty) handlade om att inte placera massförstörelsevapen i rymden - dvs kärnvapen. Ingenting om konventionella vapen.

Suck, det finns absolut inget som helst syfte att under några som helst omständigheter spendera tid, pengar eller energi på att placera ett vapen än mindre ett vanligt konventionellt vapen i rymden.
Citera
Igår, 01:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Suck, det finns absolut inget som helst syfte att under några som helst omständigheter spendera tid, pengar eller energi på att placera ett vapen än mindre ett vanligt konventionellt vapen i rymden.
Du kunde inte ha mer fel.

Tror du någon militärmakt i världen skulle säga nej till möjligheten att kunna lasra/bombardera en fiende från rymden, i stil med en death ray eller Rods from God (som slår ner likt en asteriod på målet) - om de erbjöds möjligheten? Vad skulle Moskva göra om hela Kreml plötsligt blir lasrad till glas från rymden?

Dessutom är det inte direkt skitlätt att skjuta ner en satellit - så hur skulle fienden värja sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in