Resultat: Ska användarnamn tas bort på avslutade konton?
Ja
44,68%
84 röster
Nej
50,53%
95 röster
Vet ej/Det beror på
4,79%
9 röster
2026-07-11, 22:13
Medlem
hieroboams avatar
Nej, här skriver man med pseudonym som man väljer själv. Folk verkar tro att flashback borde vara anonymt, men det finns andra forum för det.
Citera
2026-07-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Nej, här skriver man med pseudonym som man väljer själv. Folk verkar tro att flashback borde vara anonymt, men det finns andra forum för det.

Flashback är anonymt...
Men med tanke på att man kan använda AI för att kringgå detta, så har du rätt i vad du säger.
Citera
2026-07-11, 22:20
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Flashback är anonymt...
Men med tanke på att man kan använda AI för att kringgå detta, så har du rätt i vad du säger.
Nej, man skriver under ett pseudonym, som på reddit. Man vet vem som skriver vad även fast man inte vet deras riktiga identitet. 4chan är anonymt.
Citera
2026-07-11, 22:21
Medlem
Citat:
Nej, man skriver under ett pseudonym, som på reddit. Man vet vem som skriver vad även fast man inte vet deras riktiga identitet. 4chan är anonymt.

Jo. Om någon blir outad. Då är användarnamnet bara en länk till riktiga identiteten.

Men Grok kan faktiskt sammankoppla olika konton från olika sidor och föra samman detta som en hel identitet.
Citera
2026-07-11, 22:33
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Jo. Om någon blir outad. Då är användarnamnet bara en länk till riktiga identiteten.
Ja, så är det, en bieffekt av att flashback inte är anonymt. Man får undvika att outa sig om man inte vill det.
Citera
2026-07-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ja, så är det, en bieffekt av att flashback inte är anonymt. Man får undvika att outa sig om man inte vill det.

Exakt. Men om man kan ta bort sitt konto så är ju skadan lindrad.

Enligt mig.
Citera
2026-07-11, 22:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpieWinston
Jag röstar ja för detta här. Viktigt med rätten till anonymitet på fria forum.

Hur blir du mindre anonym bara för att nicket står kvar efter att du avslutat kontot?
Citera
2026-07-11, 23:04
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Exakt. Men om man kan ta bort sitt konto så är ju skadan lindrad.

Enligt mig.
Nja, det finns ju arkiv. Men oavsett vad så tycker jag inte att det är värt att störa diskussionen över. Flashback är ett diskussionsforum och ditt förslag gör diskussionerna sämre.
Citera
2026-07-11, 23:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Blir svårt att följa trådar där personen har skrivit. Om alla namn tas bort men inläggen blir kvar..

Kan man inte ge avslutade konton pseudonym då? Eller motverkar de syftet?
Citera
2026-07-11, 23:49
Medlem
olasvenssons avatar
Nej.
Citera
2026-07-11, 23:52
Medlem
Sladdsnuss avatar
Jag tycker att man borde uppge sitt riktiga namn + telefonnummer i tex citat funktionen och därigenom stå för det man säger. Det är synd att folk slaskskriver (hmf, uthängningar, hot) och sen låter flashback ta all juridisk skit som kommer med det.
Citera
2026-07-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Jag tycker att man borde uppge sitt riktiga namn + telefonnummer i tex citat funktionen och därigenom stå för det man säger. Det är synd att folk slaskskriver (hmf, uthängningar, hot) och sen låter flashback ta all juridisk skit som kommer med det.

Jag tror inte du kan historian om FB. Det började dom en tidning. Sedan blev det ett forum med 100% yttrandefrihet. Det blev en nagel på ögat för myndigheterna så servrarna fick flyttas till USA har jag för mig.

Än idag så kämpar FB med att forumet ska vara ett forum för yttrandefrihet och anonymitet, än fast regler har införts. Mest bara för att man ska följa landets regler som servern är placerad. Annars får man lägga ned.

Det intressanta med FB är just att forumet bygger på en svensk 90-tals mentalitet för internet. Dvs anarki.

Jag kan minnas att Lunarstorm hade väll samma sfär också.

Men tider går framåt. Bara acceptera. Idag så möts vi av andra integritetshot från AI, där vem som helst kan söka på ett namn, avstängt eller avslutat eller aktivt, och sedan kan AI göra en komplett sammanfattning.

Det är därför Reddit har gjort slumpmässiga namn om man är registrerad där. Discord kör med samma sak. Jag skulle tro att amerikaner är nog mer medvetna om hur man skyddar sig mot AI och Big Tech, med tanke på att dom utvecklade den. Inte för att jag säger att Meta och Google är dåliga företag. Utan för att dom skapar produkter som kan missbrukas, trots att Google och Meta har policy att man får ej använda AI hur dom helst...men ansvaret ligger på användaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in