Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdsnus
Jag tycker att man borde uppge sitt riktiga namn + telefonnummer i tex citat funktionen och därigenom stå för det man säger. Det är synd att folk slaskskriver (hmf, uthängningar, hot) och sen låter flashback ta all juridisk skit som kommer med det.
Jag tror inte du kan historian om FB. Det började dom en tidning. Sedan blev det ett forum med 100% yttrandefrihet. Det blev en nagel på ögat för myndigheterna så servrarna fick flyttas till USA har jag för mig.
Än idag så kämpar FB med att forumet ska vara ett forum för yttrandefrihet och anonymitet, än fast regler har införts. Mest bara för att man ska följa landets regler som servern är placerad. Annars får man lägga ned.
Det intressanta med FB är just att forumet bygger på en svensk 90-tals mentalitet för internet. Dvs anarki.
Jag kan minnas att Lunarstorm hade väll samma sfär också.
Men tider går framåt. Bara acceptera. Idag så möts vi av andra integritetshot från AI, där vem som helst kan söka på ett namn, avstängt eller avslutat eller aktivt, och sedan kan AI göra en komplett sammanfattning.
Det är därför Reddit har gjort slumpmässiga namn om man är registrerad där. Discord kör med samma sak. Jag skulle tro att amerikaner är nog mer medvetna om hur man skyddar sig mot AI och Big Tech, med tanke på att dom utvecklade den. Inte för att jag säger att Meta och Google är dåliga företag. Utan för att dom skapar produkter som kan missbrukas, trots att Google och Meta har policy att man får ej använda AI hur dom helst...men ansvaret ligger på användaren.