2026-07-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Jag vet vad en prick är och det var inte en prick.

Du hade bara behövt klicka på länken för att se fyren. Du hade inte ens behövt söka.
Okej, orkade inte. Klickar man på länken nu ser man bara en notis utan bild. Är lite allergisk mot kvällsblaskor.
Citera
2026-07-11, 23:04
Medlem
Citat:
https://wiki.fyr.org/index.php/Furusund

En stolpe i vattnet som är full av lampor? Hur lyckas man?

För över 20 år sedan kom ett kommersiellt fartyg in i Malmö hamn med en halv fyr liggande på fördäck: fartyget hade lyckats köra på fyren, som gick av. Den över delen hamnade på fartyget, medan resten stod kvar under vattenytan. Jag kan inte minnas att Sydsvenskan, den stora tidningen i Malmö, rapporterade om fel på tex styrutrustning eller liknande.

Så jo, det händer. Även bland yrkestrafiken.
Citera
2026-07-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
För över 20 år sedan kom ett kommersiellt fartyg in i Malmö hamn med en halv fyr liggande på fördäck: fartyget hade lyckats köra på fyren, som gick av. Den över delen hamnade på fartyget, medan resten stod kvar under vattenytan. Jag kan inte minnas att Sydsvenskan, den stora tidningen i Malmö, rapporterade om fel på tex styrutrustning eller liknande.

Så jo, det händer. Även bland yrkestrafiken.

Lite som det där fartyget som tog naturhamn i någons trädgård för något år sen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/styrman-somnade-pa-jobbet-jattefartyg-hamnade-i-tradgard

Det borde göras fler alkokontroller på sjön, framför allt nattetid. Har bara sett Kbv göra hastighetskontroller några gånger och jag är ändå ute ganska mycket mellan maj och oktober.
Senast redigerad av Badkarsunspect 2026-07-12 kl. 00:17.
Citera
2026-07-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Okej, orkade inte. Klickar man på länken nu ser man bara en notis utan bild. Är lite allergisk mot kvällsblaskor.

Jag länkade inte till någon blaska. Jag länkade till en fyrwiki för aktuellt ställe.
Citera
2026-07-12, 09:27
Medlem
Citat:
Jag länkade inte till någon blaska. Jag länkade till en fyrwiki för aktuellt ställe.
Nej, den var bra. Jag menade länken i TS.
Citera
2026-07-12, 10:01
Moderator
pudelluss avatar
Ort + datum tillagt i rubriken. /Mod
Citera
2026-07-12, 15:54
Medlem
Citat:
Du tänker på en prick. En fyr står på land. Men artikeln kanske är skriven av en landkrabba.
Ja du är en landkrabba
Alla fyrar står inte på land eller på någon ö

Någon som vet något om ämnet, vilka är inblandade?
Citera
2026-07-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aec
Ja du är en landkrabba
Alla fyrar står inte på land eller på någon ö

Någon som vet något om ämnet, vilka är inblandade?
Jag är sjökapten, din sumprunkare. En fyr står fast. På land eller på botten.
Citera
2026-07-13, 12:53
Medlem
Okeys avatar
Nu död.
Citera
2026-07-13, 13:05
Medlem
Tragisk olycka. Verkar vara en White Trash kille som kört eftersom det varit grovt sjöfylleri inblandat. Nu har han ett liv på samvetet men är redan utsläppt under pågående utredning. Sverige i ett nötskal, brottsoffer avlider och avskum går fria.
Vet någon vilken fyr i Furusund båten kolliderade med?
Citera
2026-07-13, 13:22
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Tragisk olycka. Verkar vara en White Trash kille som kört eftersom det varit grovt sjöfylleri inblandat. Nu har han ett liv på samvetet men är redan utsläppt under pågående utredning. Sverige i ett nötskal, brottsoffer avlider och avskum går fria.
Vet någon vilken fyr i Furusund båten kolliderade med?

Yxlan, skriver polisen:

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/juli/11/11-juli-02.05-sjolagen-norrtalje/

Citat:
11 juli 02.05, Sjölagen, Norrtälje

Polis kallas till Fususundsleden vid Yxlan med anledning av en båtolycka.

En motorbåt med en man och en kvinna ombord har kört in i en fyr i Furusundsleden. Kvinnan ombord har förts till sjukhus med mycket allvarliga skador.

Mannen ombord är misstänkt för sjöfylleri, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till kroppsskada.

Båten är tagen i beslag och en teknisk undersökning av polisens kriminaltekniker kommer att utföras på den.
Citera
2026-07-13, 13:51
Medlem
Citat:
Du tänker på en prick. En fyr står på land. Men artikeln kanske är skriven av en landkrabba.

Citat:
Jag är sjökapten, din sumprunkare. En fyr står fast. På land eller på botten.
Du kan se vad själv skriver din sumprunkare!
Om fyren står på botten så är det med ett betongfundament och då står inte fyren på land!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in