2026-07-11, 19:24
Moderator
vfs avatar
Har serviceavtal som kostar 200 kronor i månaden. Helt perfekt upplägg tycker jag.

Edit: 289 kronor var det såg jag nu.
Citera
2026-07-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Har serviceavtal som kostar 200 kronor i månaden. Helt perfekt upplägg tycker jag.

Edit: 289 kronor var det såg jag nu.
Kan du berätta lite mer om hur det upplägget funkar?

Det låter lite som en tandvårdsförsäkring. Alltså att man betalar en fast summa per månad. Men det kommer väl med vissa villkor antar jag.
Citera
2026-07-11, 20:41
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApHank
Kan du berätta lite mer om hur det upplägget funkar?

Det låter lite som en tandvårdsförsäkring. Alltså att man betalar en fast summa per månad. Men det kommer väl med vissa villkor antar jag.

Man skriver det på exempelvis 3 år. Under den perioden åtar man sig betala x antal kronor i månaden till verkstaden och det täcker fabriksservice (ej slitage som bromsar etc). Fördelen för verkstaden är att det är steady money under avtalsperioden. Nackdelen för kund är att om du säljer bilen så behöver du betala för resterande månader av avtalsperioden (om du inte lyckas överlåta det). Det är helt klart värt det såvida man inte gör sin egen service eller vet att man kommer sälja bilen under avtalsperioden.
Citera
2026-07-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Man skriver det på exempelvis 3 år. Under den perioden åtar man sig betala x antal kronor i månaden till verkstaden och det täcker fabriksservice (ej slitage som bromsar etc). Fördelen för verkstaden är att det är steady money under avtalsperioden. Nackdelen för kund är att om du säljer bilen så behöver du betala för resterande månader av avtalsperioden (om du inte lyckas överlåta det). Det är helt klart värt det såvida man inte gör sin egen service eller vet att man kommer sälja bilen under avtalsperioden.
Ok.

Men det låter som att man får räkna lite på det innan för att vara säker på att det blir en lönsam deal för kunden.

Och så antar jag att detta bara finns för nya(re) bilar?
Citera
2026-07-11, 21:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hmm lite tvetydigt ditt inlägg nu. Funkar det med garantier eller inte.

Uppskattar dina svar dock! Som sagt jag hade älskat att använda mig av skolungdomar men jag tvivlar ju rätt bra på att det hade funkat om man tar upp det med ett försäkringsbolag om nånting händer…

En äldre bil som inte omfattas av försäkringar/garantier dock. Absolut. Då hade jag inte tvekat.
Ok. Svaret är att gentemot försäkringsbolag är det inga problem.
Funderingar kan man ha om nybilsgarantin gäller, dvd tillverkarens garantier för en ny bil.
Då är svaret att det krävs att servicen utförs enligt bilens serviceplan - fackmässigt, med rätt oljor och delar. Om ett gymnasium har den möjligheten?
Det kan nog skifta, men lärarna vet det. Där jag lämnar in finns det tre lärare och var och en av dem har varit fordonstekniker eller verksatdschef på etablerade företag - Vw, volvo.
Om du har en bil med nybilsgaranti hade jag frågat lärarna.
Så, svaret är inte givet. Ingen vet på förhand. Får du motorproblem, en kostsam affär för tillverkaren, och det finns skäl att anta att du inte har servat den enligt anvisningarna kan du få problem.
Du tar en risk alltså det är säkert, men hur stor den är är omöjligt att säga.
----------
Står du i valet att låta din kompis göra service eller fordonstekniska?
Citera
2026-07-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ok.

Men det låter som att man får räkna lite på det innan för att vara säker på att det blir en lönsam deal för kunden.

Villkoren brukar vara så att det blir lönsamt för verkstaden. Tex kör man mer får man betala extra men kör man mindre dår man inget tillbaka..Säljer man bilen och avslutar avtalet i förtid för man betala extra om man nyligen haft service men får inte tillbaka om man har en service tillgodo

Iaf var det så hos Bilia där jag hade serviceavtal för.mon förra bil, förlängde det inte bör det gick ut.
Citera
2026-07-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ok. Svaret är att gentemot försäkringsbolag är det inga problem.
Funderingar kan man ha om nybilsgarantin gäller, dvd tillverkarens garantier för en ny bil.
Då är svaret att det krävs att servicen utförs enligt bilens serviceplan - fackmässigt, med rätt oljor och delar. Om ett gymnasium har den möjligheten?
Det kan nog skifta, men lärarna vet det. Där jag lämnar in finns det tre lärare och var och en av dem har varit fordonstekniker eller verksatdschef på etablerade företag - Vw, volvo.
Om du har en bil med nybilsgaranti hade jag frågat lärarna.
Så, svaret är inte givet. Ingen vet på förhand. Får du motorproblem, en kostsam affär för tillverkaren, och det finns skäl att anta att du inte har servat den enligt anvisningarna kan du få problem.
Du tar en risk alltså det är säkert, men hur stor den är är omöjligt att säga.
----------
Står du i valet att låta din kompis göra service eller fordonstekniska?
I mitt nuvarande läge så har jag inga nybilsgarantier kvar. Men det är ändå en förhållandevis ny kärra med både bensinmotor och en elektrisk drivlina, och jag har fortfarande vissa garantier (typ max 12k mil, max 8 år gammal). Så jag antar att jag kommer vara tvungen att serva på auktoriserade ställen de närmsta åren i vilket fall.

Hade det varit upp till mig så hade jag lätt kört på fordonsstudenterna. Jag är inte så noga, och jag gissar att ett gäng färskingar snarare lär göra ett bättre jobb än gamla trötta mekaniker på något återförsäljarsställe som bara slavar för sin dagslön.

Frågan är ju om försäkringar och garantier och sånt gäller om man låter bilen servas på en skola dock. Annars tycker jag det låter som en väldigt bra strategi.
Citera
2026-07-11, 22:11
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ok.

Har fått erbjudanden om SA för 8 år gamla bilar så inte bara nyare bilar. Det är en ganska snabb huvudräkning att inse det är lönsamt att ta det framför betala i klump varje tillfälle med tanke på fossilbilars serviceintervaller och att de kostar 5000-8000 varje gång.
Citera
2026-07-12, 01:53
Medlem
Ähhh, service på dagens bilar är ren bluff, lite som att ha ett stall med bilar att mjölka regelbundna pengar.

Läs själva på serviceprotokollet vad som kontrolleras.

De kontrollerar tex så att dekaler med varningstext i motorrummet finns kvar och är läslig, att "hattarna" på luftventilerna på däcken sitter kvar, att det finns spolarvätska, de fyller gärna på en matsked, då kan de ta betalt för en literflaska som sedan slinker med hem istället, däckmönsterdjup, tuta osv.

Du betalar för sånt du måste kolla själv tex spolarvätska, eller inte spelar roll iaf, dyrt är det med, flera tusen, bortåt 10k i vissa fall.

Enda vettiga dom utför är byte av motorolja och filter, ibland inte ens det, om milen inte uppnåtts, då hoppar de över detta till att byta enligt tid, ofta var 2år.

I princip är servicen en "bilbesiktning," eller sämre...
Citera
2026-07-12, 06:13
Medlem
4950:- ett år sedan för att byta filter och olja på min Husqvarna MC (700cc). De kollade även ventilerna utan att justera något.
Citera
2026-07-12, 06:54
Medlem
BigBusinesss avatar
10.500kr.

Den andra servicen (6000-mil) på en vag-bil drygt 2 år.

Vet inte exakt vad som gjordes, men inget som var extra utöver standardsevicen. Hos meconomen skulle jag komma ner till 6.500, men valde märkesverkstaden då bilen är så pass ny.

Nästa gång så…
Citera
2026-07-12, 07:08
Medlem
Facades avatar
Liten service var 1500 mil ca 900kr material.
Större var 3000 mil ca 2000kr material.

Sedan oljebyte växellåda var 10k mil runda slängar 2000kr material.

Ungefär så kanske. Gör allt själv.
Använder enbart Toyota original olja (onödigt och dyrt egentligen), Bosch filter, Brembo bromsar osv. Kvalitet helt enkelt är det enda jag köper.
Lexus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in