2023-09-10, 21:16
Medlem
Protons avatar
Har kollat runt lite efter gamla spel som jag stoppat i åtskilliga femkronor i som liten pojk.

Ett återkommande fenomen jag stött på är denna linuxdistro som verkar kunna emulera de flesta system upp till ps3.

En del youtubeklipp har jag betat av med där de visar hur man installerar denna distro och det verkar ju simpelt med, men finns det nån här som har provat denna distro och provat att spela på den och hur funkade det i sådana fall?
Citera
2023-09-10, 21:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Har kollat runt lite efter gamla spel som jag stoppat i åtskilliga femkronor i som liten pojk.

Ett återkommande fenomen jag stött på är denna linuxdistro som verkar kunna emulera de flesta system upp till ps3.

En del youtubeklipp har jag betat av med där de visar hur man installerar denna distro och det verkar ju simpelt med, men finns det nån här som har provat denna distro och provat att spela på den och hur funkade det i sådana fall?
Såg ju grymt ut på trailern: https://www.youtube.com/watch?v=OE65lPvpu0I
Jag funderar starkt på att installera i en VM på min stora Windows-rigg med ordentligt grafikkort och så. Vill inte dual boota den.
Jag har sedan tidigare en dedikerad RPi4 med RetroPie, men här behövs nog lite mer datorkraft.
Citera
2023-09-10, 21:54
Medlem
Megaforces avatar
Undrar det också. Batocera går bra att köra från USB-minne så man kan väldigt enkelt testa och har man en hyfsat modern dator så går det att emulera de flesta äldre konsoler utan problem. Körde 64-emulatorn för många år sen och det krävdes inte alls stor pc för att emulera.
Citera
2023-09-10, 22:15
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Är den smidigare och mer kompatibel att använda än plattformen Lutris, så kan det vara ett värt alternativ att testa. Detta får man kika närmare på...
Citera
2026-01-24, 20:26
Medlem
Kör det på en 12 år gammal Acer aspire laptop kopplad med 4st 8bitdo ultimate 2c kontroller.

Funkar oförtjänt bra nästan!
Citera
2026-01-25, 18:09
Avstängd
Fantens avatar
Så länge det inte strular så fungerar den ju bra. Jag är dock ingen Linuxskägg så på stationära datorer så kör jag Emulation Station - Desktop Edition. Vilket är i praktiken 'Batocera som ett program, inte ett OS'.
Citera
2026-02-06, 01:28
Medlem
testat Batocera ett tag nu på en RPi4

Funkar riktigt bra !

Väldigt enkel att installera & komma igång med
Citera
2026-02-17, 13:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Proton

Jag har provat det ja och jag gick över till Debian 13 xfce och lade in RetroArch istället. Känns inte lika begränsat och fungerar utmärkt på äldre burkar, särskilt sådana "netbooks" som t.ex Asus EEE PC och liknande.
Citera
2026-07-11, 03:27
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag har provat det ja och jag gick över till Debian 13 xfce och lade in RetroArch istället. Känns inte lika begränsat och fungerar utmärkt på äldre burkar, särskilt sådana "netbooks" som t.ex Asus EEE PC och liknande.
Batocera är mest ett front-end till RetroArch. Som i sin tur är ett frontend för själva emulatorerna. Så om du använder Batocera så använder du RetroArch.
Citera
2026-07-11, 11:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Batocera är mest ett front-end till RetroArch. Som i sin tur är ett frontend för själva emulatorerna. Så om du använder Batocera så använder du RetroArch.
Jag vet, men retroarch gör att datorn blir mer användbar. Med batocera låsrer du den som emulatormaskin.
Citera
2026-07-11, 19:36
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag vet, men retroarch gör att datorn blir mer användbar. Med batocera låsrer du den som emulatormaskin.
Aha du tänker så. Jo, visst är det så men samtidigt så är det ju precis det Batocera är till för, det är inte tänkt att vara all-purpose utan just för att du ska göra en dator till en emuleringsstation.
Citera
2026-07-11, 20:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Aha du tänker så. Jo, visst är det så men samtidigt så är det ju precis det Batocera är till för, det är inte tänkt att vara all-purpose utan just för att du ska göra en dator till en emuleringsstation.
Jo, men som sagt, allt handlar om ju om vilken hårdvara du slänger in det på:

* En netbook med intel atom, javisst, kör på batocera.
* En raspberry pi, javisst. kör på.
* En modernare ganska kraftfull laptop med iGPU, nej, där vill man ju kunna nyttja resten av datorn till annat, dvs multipurpose.
* En SmallFormFactor-dator typ Dell eller liknade, nja, den blir bra som emuleringstation bredvid tv'n men samtidigt besitter nog med kraft att samtidigt kunna utföra så mycket mer samtidigt som plexserver, ftp-server, nas och mycket annat.

Föstår du hur jag tänker? Det beror på hårdvaran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in