2026-07-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Så funkar det inte. Euro NCAP är IQ-befriade och sätter fem stjärnor på allt som tjuter och låter. Det är först efter konsumenterna själva klagat som nu även Euro NCAP gått ut och sagt att fysiska knappar är bra och det behövs mindre tjutande i bilar. Men detta är bara kurskorrigeringar på konsumentfeedback och inget som de själva tänkte på först. Våra bilar har blivit allt farligare på vägarna i takt med att regleringar tvingat dem till att vara tunga, breda pansarvagnar med dålig syn utåt. Att bli överkörd av en modern bil är en ingen rolig historia.

Dina fantasier ter sig lite larviga…
Jag tror knappast du har så bra koll på hur det arbetas inom Euro NCAP.

Du lär knappast har mått så bra av att blivit överkörd av vilken bil som helst genom tiderna.
Fakta är att dagens bilar är avsevärt mycket säkrare både vad gäller passiv säkerhet, och vid en faktisk kollision än vad äldre bilar var.
Citera
2026-07-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Problemet är att anledningen till att dessa system sabbar är det förbannade plingandet, hade systemen varit vettigt utformade så hade inte behovet funnits att stänga av dem. En bil som börjar plinga om du kör 2 km/h för fort är vansinne - ett likadant system som plingar till vid 10 km/h för fort hade varit illa mne åtminstone acceptabelt och föraren hade kanske låtit det vara aktiverat.

Att det kommer lämnas tusentals lätta lastbilar på tomgång runt om i europa är helt och hållet EU-s byråkratfel, papperprodukt som ingen i verkliga livet frivilligt kommer acceptera.

Hur kokta i skallen är europas befolkning, vi behöver franska bönder som dumpar 1000 ton gödsel utanför europaparlamentet tills direktivet justeras.

Ja för det är ju alltid vanligt folk som vet bäst om allt, och myndigheter etc är alltid idioter…..
Citera
2026-07-11, 19:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja för det är ju alltid vanligt folk som vet bäst om allt, och myndigheter etc är alltid idioter…..

Har du kört en 2026 årsmodell med dessa system, om inte så testa innan du uttalar dig. Det är ett vansinnesplingande utan dess like.

System som får en att omedelbart vilja stänga av dem har inte uppnått sitt syfte....
Citera
2026-07-11, 19:31
Medlem
Citat:
Har du kört en 2026 årsmodell med dessa system, om inte så testa innan du uttalar dig. Det är ett vansinnesplingande utan dess like.

System som får en att omedelbart vilja stänga av dem har inte uppnått sitt syfte....

Åker taxi massor i jobbet, det är ofta flång nya bilar av olika märken, många Tesla t ex. Har aldrig upplevt nåt direkt uppseendeväckande eller irriterande plingande, utan bara softa små varslingar vid helt logiska situationer för just sådana varslingar. Så jag vidhåller att jag tror det är mest gnällkukeri….
Citera
2026-07-11, 19:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Åker taxi massor i jobbet, det är ofta flång nya bilar av olika märken, många Tesla t ex. Har aldrig upplevt nåt direkt uppseendeväckande eller irriterande plingande. Så jag vidhåller att jag tror det är mest gnällkukeri….

Hehe, taxichauffören har såklart stängt av dem i början av arbetsdagen

Testa att köra en 2026-årsmodell av vilken bil som helst - du kommer undra vad sjutton som pågår, pling och varning för ditt och datt hela tiden. System vars syfte är säkerhet men som omedelbart får en tänkande människa att försöka få bort varningarna blir helt enkelt kontraproduktivt oavsett vad byråkrater i bryssel tror.
Citera
2026-07-11, 19:44
Medlem
Citat:
Hehe, taxichauffören har såklart stängt av dem i början av arbetsdagen

Testa att köra en 2026-årsmodell av vilken bil som helst - du kommer undra vad sjutton som pågår, pling och varning för ditt och datt hela tiden. System vars syfte är säkerhet men som omedelbart får en tänkande människa att försöka få bort varningarna blir helt enkelt kontraproduktivt oavsett vad byråkrater i bryssel tror.

Tja, många taxi jag åker med står och väntar med motorn av, och startar när vi ska iväg.

Jag för tänkande människor är alltid smarta och gör rätt, kan aldrig vara idioter som gör fel eller gör dumt…

Så nej, jag tycker inte nya bilar är olidliga vad gäller div varslingar. De är ju i de flesta fall upplysande och befogade. Varför inte bara vänja sig vid hur bilar utvecklas och generellt sett blir bättre med tiden ju nyare de är?

Kan absolut tänka mig att nån stofil som inte kört annat än veteraner från 50-60tal kan få en chock över allt nytt i dagens bilar, men man borde ju vänja sig tycker jag. Det gjorde ju ännu stofiler förr som kört bilar från 20-30talet när de plötsligt hamnade i en bil från 50-60talet som hade en massa nytt. Men de gnällde nog i början precis som folk gnäller idag…
Citera
2026-07-11, 19:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tja, många taxi jag åker med står och väntar med motorn av, och startar när vi ska iväg.

Jag för tänkande människor är alltid smarta och gör rätt, kan aldrig vara idioter som gör fel eller gör dumt…

Så nej, jag tycker inte nya bilar är olidliga vad gäller div varslingar. De är ju i de flesta fall upplysande och befogade. Varför inte bara vänja sig vid hur bilar utvecklas och generellt sett blir bättre med tiden ju nyare de är?

Kan absolut tänka mig att nån stofil som inte kört annat än veteraner från 50-60tal kan få en chock över allt nytt i dagens bilar, men man borde ju vänja sig tycker jag. Det gjorde ju ännu stofiler förr som kört bilar från 20-30talet när de plötsligt hamnade i en bil från 50-60talet som hade en massa nytt. Men de gnällde nog i början precis som folk gnäller idag…

För att det bara blir störande moment om du skall göra en runda på 30 stopp kanske?

På vårt företag är det ungdomarna som visar de gamla uvarna hur de skall stänga av "idiotplingandet" - go figure.
Citera
2026-07-11, 20:04
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Dina fantasier ter sig lite larviga…
Jag tror knappast du har så bra koll på hur det arbetas inom Euro NCAP.

Du lär knappast har mått så bra av att blivit överkörd av vilken bil som helst genom tiderna.
Fakta är att dagens bilar är avsevärt mycket säkrare både vad gäller passiv säkerhet, och vid en faktisk kollision än vad äldre bilar var.
Nej dagens bilar är så pass breda, höga och betyngda av säkerhet att du blir du överkörd så är du död. Jämför detta med en vanlig bil på 80-talet där du hamnade på motorhuven istället för krossad av bilen. Euro Ncap är ett skämt. EU har förpestat bilägandet.
Citera
2026-07-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Håller med fyfan.

Har hyrt bil några gånger nyligen och jag pallar inte alla skärmar som blinkar och har sig. Särskilt inte en massa blåa leds och grejer som man blir bländad av.
Företaget där jag arbetar hyr ofta bilar och en gång körde jag en Peugeot som hela tiden varnade om hastigheten överskreds med 5 km/h.

En annan jobbig sak var att bilen gjorde motstånd när jag skulle svänga av mot E20 på Essingeleden innan Pampaslänken.

På Google Maps så ser det ut som att dessa två körfält har varningslinjer istället för körfältslinjer och detta förklarar saken.
Citera
2026-07-11, 20:37
Medlem
Abscess1122s avatar
Och kanske ska man som jävla Taxikund inte hålla på underminera skit som de faktiska bilägarna klagar på @Dr-Tinnitus
Citera
2026-07-11, 21:34
Medlem
Ja fy, har precis varit på semester och haft 2 hyrbilar. En Renault Captur 2026 och en Hyundai Tucson 2026.
Det plingar, och blinkar, drar i ratten, autobromsar, start stop. Meddelanden hit och meddelanden dit.
Starta bilen? Välj förare, tryck på en rad saker i den 34" stora ipaden.
Capture hade en fysisk snabbknapp för att aktivera personliga inställningar. Hyundai hittade jag ingen direkt.

Och så landar man på flygplatsen, låser upp den stackars Saaben. Vrider om nyckeln och thats it, behöver inte göra mer och slipper bli ihjältjatad på 400 meter.
Fy fan för dagen man behöver köpa en nyare bil.
Senast redigerad av SirMacke 2026-07-11 kl. 21:36.
Citera
2026-07-11, 22:21
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:

Varför har du en stark åsikt, när du aldrig kört en bil med dessa system?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in