2026-07-11, 12:31
Medlem
Tänker det finns ju olika servicar och bilfabrikanter. Så skriv gärna vilken slags service det är samt bilmärke och om det är gjort på märkesverkstad eller något annat. Vissa märken har även ”kontroller” mellan service. Glöm inte bort dessa.

Jag tar min förra bil som exempel.

Mazda, diesel. ”Liten” service hos ÅF - 5k.
En gång gjorde jag det hos Mekonomen, de ville ha 4.5k.
Efter det lät jag en vän göra det + köpte olja och filter på nätet - det blev typ 2k.

Tillägg, vore intressant att veta vad en ren elbil kostar att serva. Har aldrig haft nån sån, däremot hybrider har jag haft och min erfarenhet är att dom är ”billigare” att serva, däremot kan de ha fler servicar i stället. Skriv gärna lite så mod inte slänger pga listtråd..
Senast redigerad av ApHank 2026-07-11 kl. 12:55. Anledning: Tillägg
Citera
2026-07-11, 12:51
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApHank
Tänker det finns ju olika servicar och bilfabrikanter. Så skriv gärna vilken slags service det är samt bilmärke och om det är gjort på märkesverkstad eller något annat. Vissa märken har även ”kontroller” mellan service. Glöm inte bort dessa.

Jag tar min förra bil som exempel.

Mazda, diesel. ”Liten” service hos ÅF - 5k.
En gång gjorde jag det hos Mekonomen, de ville ha 4.5k.
Efter det lät jag en vän göra det + köpte olja och filter på nätet - det blev typ 2k.
Kör den äldre bilen på fordonstekniska gymnasiet sedan 5 år tillbaka.
Kostar självkostnad för det som behövs, olika filter, bromsvätska, olja etc - får utnyttja deras rabatter på Mekonomen på 20%. För arbetet tar de 200 kr.
Även andra arbeten med bromsar, fjädringar, stötdämpare, hjullager ja allt.
Sparar nog 5.000 per år x 5 år = 25.000 kr
Lärarna låter gymnasieeleverna utföra jobbet med övervakning, men vid lite mer komplicerade fall gör de det själva
Citera
2026-07-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Kör den äldre bilen på fordonstekniska gymnasiet sedan 5 år tillbaka.
Kostar självkostnad för det som behövs, olika filter, bromsvätska, olja etc - får utnyttja deras rabatter på Mekonomen på 20%. För arbetet tar de 200 kr.
Även andra arbeten med bromsar, fjädringar, stötdämpare, hjullager ja allt.
Sparar nog 5.000 per år x 5 år = 25.000 kr
Lärarna låter gymnasieeleverna utföra jobbet med övervakning, men vid lite mer komplicerade fall gör de det själva
Det låter ju skitbra. Det finns ett fordonstekniskt gymnasium nära mig. Tror du att man kan dra dit och fråga om de kan serva bilen åt mig?
Citera
2026-07-11, 13:03
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det låter ju skitbra. Det finns ett fordonstekniskt gymnasium nära mig. Tror du att man kan dra dit och fråga om de kan serva bilen åt mig?
Verkligen. de vill ju ha bilar att öva på.
Om de har full beläggning vet man ju inte förrän man frågat.
Om du är ute i god tid kan du säkert boka ändå - jag brukade få vänta 2-4 veckor
I maj och slutet av november är det omöjligt att boka ny tid- de vill bli av med allt innan terminen slutar
När jag tänker är det ju 10 år jag haft den där - Volvo v 50
Och sparat i snitt 7.000 kr per år trror jag
Alltså 70.000 totalt gissar jag!!!
Citera
2026-07-11, 15:01
Medlem
Citat:
Verkligen. de vill ju ha bilar att öva på.
Om de har full beläggning vet man ju inte förrän man frågat.
Om du är ute i god tid kan du säkert boka ändå - jag brukade få vänta 2-4 veckor
I maj och slutet av november är det omöjligt att boka ny tid- de vill bli av med allt innan terminen slutar
När jag tänker är det ju 10 år jag haft den där - Volvo v 50
Och sparat i snitt 7.000 kr per år trror jag
Alltså 70.000 totalt gissar jag!!!
Låter ju fantastiskt.

Men glömde en grej, det lär ju inte funka om man har en lite nyare bil där man vill ha stämplad servicebok på grund av garantier och mojs?
Citera
2026-07-11, 15:02
Medlem
Nån med elbil som har lust att berätta vad service kostar?
Citera
2026-07-11, 15:20
Medlem
IceEyess avatar
Ca: 2500 kr på en Kia Ceed hos Kia.
Citera
2026-07-11, 16:32
Medlem
Jag servar mina egna bilar själv.
Hustruns Honda CR-V 2015 alltid servad varje år hos märkesverkstad.
2016 kostade servicen runt 3.000:-.
2025 har kostnaden stigit till strax under 4.000:-.
Tillägg för byte bromsvätska.
Men inte för rostskyddskontroll och service infällbar draganordning.
Tar inte betalt för att byta batteri eller torkarblad - bara materialet - och det är inte mycket dyrare än att handla hos Biltema.
Elektronisk kontroll vid varje service ingår, som även innebär uppföljning ev "recaller".
Om man inte servar vid stipulerade tillfällen enligt föreskrivet schema förfaller rostskyddsgarantin.

Mina egna bilar servar jag med LIDL helsyntet 5W40 olja och original oljefilter.
Luftfilter byter jag inte - blåser rent både kupé- och motorluftfilter med tryckluft - ev bara skakar dom.
Kan själv kolla tuta, belysning, torkare, spolare och tryck i däcken m m samt provköra!
Citera
2026-07-11, 16:46
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Låter ju fantastiskt.

Men glömde en grej, det lär ju inte funka om man har en lite nyare bil där man vill ha stämplad servicebok på grund av garantier och mojs?
Jag fick min sevicebok stämplad, kvitto och specifikation på alla delar
Det är ju bättre än om kompisen gör det i alla fall.
Men därför servade jag inte min MB där och för tt jag trodde att en sådan bill skall servas på MB/Veho
Annarrrs kan det varra lite snårigt. är det nybilsgaranti eller förlängd tuoillverkargaranti(?) krävs att servicen utflrs enligt bilens serviceplan - fackmässigt, med rätt oljor och delar.
har arit ett väldigt snack om detta då tillverkarna ville låsa in bilägarna.
men görs det med rätt delar, med rrätt verktyg, enligt angiven metod, med fackmässig personal skall det fungera. På gymnasium? Kanske om lärarna har överrvakart arbetet.
Men lite vanskligt är det ju
Citera
2026-07-11, 17:09
Medlem
Citat:
Jag fick min sevicebok stämplad, kvitto och specifikation på alla delar
Det är ju bättre än om kompisen gör det i alla fall.
Men därför servade jag inte min MB där och för tt jag trodde att en sådan bill skall servas på MB/Veho
Annarrrs kan det varra lite snårigt. är det nybilsgaranti eller förlängd tuoillverkargaranti(?) krävs att servicen utflrs enligt bilens serviceplan - fackmässigt, med rätt oljor och delar.
har arit ett väldigt snack om detta då tillverkarna ville låsa in bilägarna.
men görs det med rätt delar, med rrätt verktyg, enligt angiven metod, med fackmässig personal skall det fungera. På gymnasium? Kanske om lärarna har överrvakart arbetet.
Men lite vanskligt är det ju
Hmm lite tvetydigt ditt inlägg nu. Funkar det med garantier eller inte.

Uppskattar dina svar dock! Som sagt jag hade älskat att använda mig av skolungdomar men jag tvivlar ju rätt bra på att det hade funkat om man tar upp det med ett försäkringsbolag om nånting händer…

En äldre bil som inte omfattas av försäkringar/garantier dock. Absolut. Då hade jag inte tvekat.
Citera
2026-07-11, 17:57
Medlem
Wikitomtes avatar
Ford Mondeo TDCi 179 hk 2018. Serviceintervall 24 månader. Kostnad förra året ca 4500:- på auktoriserad verkstad exklusive bromsvätska som kommer på nästa service.

Inte dyrt då det går åt 6 liter syntetolja. Samt att dom bytte torkarblad & klossar fram.

Lågmilare & digital servicebok så skulle inte snåla en krona.
Citera
2026-07-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Ford Mondeo TDCi 179 hk 2018. Serviceintervall 24 månader. Kostnad förra året ca 4500:- på auktoriserad verkstad exklusive bromsvätska som kommer på nästa service.

Inte dyrt då det går åt 6 liter syntetolja. Samt att dom bytte torkarblad & klossar fram.

Lågmilare & digital servicebok så skulle inte snåla en krona.
Låter ju ändå rimligt med 4.5k om de också byter småskit som torkare och bromsbelägg.

Sen kan jag personligen tycka att det är åt helvete för mycket pengar för en liten service, men det är en annan sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in