2026-07-11, 14:32
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
vadå litar på? vad snackar du ens om din stolle

feminism handlar om att man vill se att män och kvinnor har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Det ligger säkert nära ordboksdefinitionen men problemet är att feminister aldrig eftersträvat att män och kvinnor har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Det de i praktiken eftersträvar är att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män, gärna ännu fler än män.
Citera
2026-07-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nä, det har inget att göra med vem man litar på.
Dessutom är motsvarigheten till feminist om det gäller mäns rättigheter maskulinist även om inyte är en vedertagen motsvarighet. Men tråden söker ju nya begrepp att använda.
Man betonar alltså intressen och rättigheter för män och kvinnor och skall motverka deras underordnade roll i vissa frågor visavi kvinnorna eller männen

Om vi bortser från att det finns många feminismer med lite olika stuk så är en vanlig del av den feministiska analysen att även män är offer för könsmaktsordningen genom osunda maskulina ideal. Därför kan man argumentera för att det inte behövs en motsvarighet eftersom att feministisk analys är relevant även för män.

Problemet är nog snarare att män saknar intresse för att sätta sig in i feministisk teori eftersom att namnet antyder att det inte är relevant för män.

Sedan har det ju seglat upp en mängd chauvinistiska/konservativa manosfär-profiler det senaste decenniet eller så, men deras ideologier och ideal har jag svårt att förstå som en direkt motsvarighet till de mer tongivande feministiska teoretikerna (med Valerie Solanas och några till som möjliga undantag)
Citera
2026-07-11, 14:43
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Ordet feminist har blivit förstört och förbrukat. Högern har genom sitt omfattande nätverk av propagandakanaler förknippat ordet "feminist" med att vara för våldtäkter, islam, könstympning, att vita män låses in oskyldigt för våldtäkt, massinvandring med mera.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/allt-farre-unga-ar-feminister-tror-att-det-ar-manshat

Så därför behöver en ny frågeställning framföras, nämligen följande:

Istället för: "Är du feminist?"

Så frågar vi istället:

Vilken grupp i samhället litar du mest på, kvinnor eller män?

Denna nya frågeställning ersätter den gamla, för den avslöjar vilken grupp du litar på mest.

Litar du mer på män: Antifeminist
Litar du mer på kvinnor: Feminist

Så låt oss nu diskutera, vilken grupp i samhället litar du på mest, kvinnor eller män?
Och varför förstås.

Det är ju exakt detta som feminismen verkar för. Att byta namn på en destruktiv och i grunden kommunistisk ideologi som feminism minskar inte dess skadeverkningar. Frågan om vilket kön någon litar mest på styrs i grunden av den intensiva manshatarpropaganda som trumpetats ut till kvinnor i mainstream media under flera decennier. Media och universiteten är medskyldiga, och det bör läggas på minnet inför de folkrättsliga juridiska processer som kan bli aktuella i framtiden efter ett riktigt regimskifte.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-07-11 kl. 14:47.
Citera
2026-07-11, 14:45
Avstängd
Joakim Johansson ser ut som precis den typ av människor man här förväntar sig.

https://x.com/MrAndyNgo/status/2075612709614145651
Citera
2026-07-11, 15:26
Medlem
I alla tider har gruppen kvinnor litats på mer än gruppen män. Majoriteten av grova brott begås av män och många fler män överger sina egna barn jämfört med kvinnor. Män är mer oberäkneliga och har lägre impulskontroll jämfört med kvinnor. Detta har varit känt sen samlarna/nomaderna.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-11 kl. 15:32.
Citera
2026-07-11, 15:29
Medlem
hakanthebs avatar
Feminism är att man vill ha lika mycket i lön, fast man bara gör hälften av en mans jobb.
Citera
2026-07-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Feminism är att man vill ha lika mycket i lön, fast man bara gör hälften av en mans jobb.

Nä det är det inte. Feminismen kämpar för kvinnors löner och arbetsvillkor främst på kvinnodominerade arbetsplatser inom offentlig sektor. Inom privat sektor förhandlar var och en sin egen lön.
Citera
2026-07-11, 15:42
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Nä det är det inte. Feminismen kämpar för kvinnors löner och arbetsvillkor främst på kvinnodominerade arbetsplatser inom offentlig sektor. Inom privat sektor förhandlar var och en sin egen lön.

Är det därför feminismen vill ersätta svenskor inom vården med lågbetald utländsk arbetskraft? Hur tror du detta påverkar deras löner? Svenskor är mycket korkade. De röstar för detta.
Citera
2026-07-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Är det därför feminismen vill ersätta svenskor inom vården med lågbetald utländsk arbetskraft? Hur tror du detta påverkar deras löner? Svenskor är mycket korkade. De röstar för detta.

Fråga högern som förde exakt samma politik för bara några år sen. Nu har både sossarna och Moderaterna skärpt till sin invandringspolitik.
Citera
2026-07-11, 16:47
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag litar lika mycket på både män och kvinnor som grupp. Jag är mer individbaserad, dvs. det finns människor jag litar på och sådana jag inte litar på, män som kvinnor. Vad är jag då?

”Högerextrem” är väl den beteckningen jag har fått höra. Eller ”vit kränkt man” (fast det verkar ha gått lite ur modet). Alternativt, om du inte är en vit man, så är du någon som har ”internaliserat förtrycket”.

Ovanstående är de benämningar jag har fått höra från vänstermänniskor, jag använder ju dem inte på mig själv bara för att jag ser människor som individer.
Citera
2026-07-11, 17:08
Medlem
Vitiss avatar
Jag tyckte att begreppet "feminism" raserades av F! (Feministiskt initiativ).
De våldförde sig på begreppet.
Efter att de kidnappat begreppet blev begreppet "feminist" besudlat och förlorade sin ursprungliga betydelse.
Och F! lierade sig med män som stod mycket långt ifrån feminism.
Fy! F!
Citera
2026-07-11, 17:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Om vi bortser från att det finns många feminismer med lite olika stuk så är en vanlig del av den feministiska analysen att även män är offer för könsmaktsordningen genom osunda maskulina ideal. Därför kan man argumentera för att det inte behövs en motsvarighet eftersom att feministisk analys är relevant även för män.

Män beskrivs bara som offer i den mån deras så kallade osunda maskulina ideal drabbar kvinnor negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in