Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Det intressanta är att du cherry-pickar ungefär den enda AI-kändisen som inte brukar prata om AI-risker.
Nästan alla andra gör ju det. Även Bengio som du själv nämner. Varför förringar du det som Hinton, Hassabis, Bengio, Yudkowsky, Yampolskiy, m.fl. varnar för?
‘It keeps me awake at night’: machine-learning pioneer on AI’s threat to humanity
Yoshua Bengio talks about his efforts to identify — and address — the risks posed by AI.
https://www.nature.com/articles/d41586-025-03686-1
Yanne är å andra sidan mest känd för 80-talsteknologin OCR.
I rest my case.
Har jag smutskastat någon av dessa? Du bad om ett namn och jag gav dig ett varpå du helt avfärdar honom trots sina meriter och den AI forskning han har bedrivit och fortfarande bedriver.
Det han argumenterar för är att next-token prediction inte är tillräckligt för AGI och att det istället krävs en förståelse av omvärlden, en världsmodell. Det är inte omöjligt att LLMer visar sig bilda något liknande i sina dolda states, vilket då ger honom fel angående att Transformers inte kan leda till AGI. Men det skulle å andra sidan ge legitimitet till hans hypotes.
Jag har inte påstått att AGI inte skulle kunna orsaka problem, men jag tror inte att det kommer att leda till vår undergång.
Jag gillar föresten att du, som tidigare har gnällt om att andra argumenterar via artiklar bakom paywalls, kastar just en sådan på mig.