2026-06-03, 15:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vad kostar det att privatchatra ett plan för samma resa? Ingår förtäring och transfer i dom här 75K eller är det bara resan?

Detta är privatplan. 7500€ = 82500:- sek.

Tillägg för landa på arlanda 22500:-
Citera
2026-06-03, 15:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Detta är privatplan. 7500€ = 82500:- sek.

Tillägg för landa på arlanda 22500:-
Nu var det ju inte riktigt det jag frågade om, men jag kanske var otydlig?
Citera
2026-07-11, 12:50
Medlem
Citat:
I dagens HD.

Citat HD.

Han öppnar ny linje med privatjet – exklusiv flygshuttle till Ängelholm
3 juni 2026 06:04

En ny privatjetlinje mellan Båstad och Stockholm lanseras lagom till tennisveckorna. Bakom satsningen står Dubaibaserade Gayo Aviation som vill erbjuda ett mer flexibelt alternativ till reguljärflyget. Priset: 7 500 euro enkel resa till Bromma.

Res Båstad - Bromma för 7500 €.

https://gayo.se/

Har man så bråttom egentligren?

Diskutera...

Vet inte vad HD är men för mig ser det ut som en reklamannons. Ett väldigt lekande med ord. Det handlar om en privatjetsmäklare som kan ordna flygplan denna vecka. Det kallar jag inte startat en ny linje.

Men för att svara på din fråga. En dålig idé för det finns helt enkelt ingen tidsvinst. Flexibilitet som annonsen säger är skitsnack. Alla flygbolag är bundna av flygplatsens korta öppettider. Det gör att alla startar och landar samtidigt under en timme. Utöver det är vi är mitt i högsemestern. Dom som är från Stockholm är redan där i sina sommarhus och behöver bilar. €7500 + VAT för en Citation M2 är dyrt.

Flightradar visade ingen privatjet mellan BMA och AGH den 10 juli. Om någon flygentusiast har konto får dom gärna kontrollera.
Citera
2026-07-11, 13:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det har du rätt i. För oss med normalinkomst skulle det ju såklart gå, men knappast värt. Och de med mycket pengar har väl egna privatjet. Så vem är målgruppen här egentligen? Spolingar med farsans kreditkort?
Det bör finnas ett ganska stort steg mellan att vid behov hyra/chartra ett flyg och att köpa ett eget, även om det kan skötas om, och hyras ut, av en "fodervärd".
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vad kostar det att privatchatra ett plan för samma resa? Ingår förtäring och transfer i dom här 75K eller är det bara resan?
De kan fixa marktransport mm. Före pandemin såg jag något om att eget flyg, runt 10 platser, över Atlanten kostade runt en miljon, vilket verkar motsvara det här ungefär. I det här fallet gissar jag att de genom marknadsföring försöker att minska tomflygningarna. Att man kan hyra eget flyg är ju inget nytt.
Citera
2026-07-11, 14:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Vet inte vad HD är men för mig ser det ut som en reklamannons. Ett väldigt lekande med ord. Det handlar om en privatjetsmäklare som kan ordna flygplan denna vecka. Det kallar jag inte startat en ny linje.

Men för att svara på din fråga. En dålig idé för det finns helt enkelt ingen tidsvinst. Flexibilitet som annonsen säger är skitsnack. Alla flygbolag är bundna av flygplatsens korta öppettider. Det gör att alla startar och landar samtidigt under en timme. Utöver det är vi är mitt i högsemestern. Dom som är från Stockholm är redan där i sina sommarhus och behöver bilar. €7500 + VAT för en Citation M2 är dyrt.

Flightradar visade ingen privatjet mellan BMA och AGH den 10 juli. Om någon flygentusiast har konto får dom gärna kontrollera.
Just det flygplanet verkar lite hemligt. Bolagets övriga maskiner presenterar med registreringsnummer.
Citera
2026-07-11, 14:39
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Sjukt billigt ändå.
Citera
2026-07-11, 16:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Sjukt billigt ändå.

Ligger någon för döden så kan man ju betala det. Annars funkar ju tåget bra. Stannar ju i Båstad.

Närmare än man skall ta en taxi från Ängelhoöm airport.
Citera
2026-07-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Just det flygplanet verkar lite hemligt. Bolagets övriga maskiner presenterar med registreringsnummer.

Regnummer spelar ingen roll. Flygplatserna registrerar alla start och landningar. Fanns ingen Citation modell som landade eller startade.

Tittade på sidan nu och det är stulna bilder. Lite märkligt. Finns ens planet. Citation M2 är ovanlig i Europa. Hittade inga spotting bilder från MMX. Ska hålla lite koll i veckan, blev intressant.
Citera
2026-07-11, 16:40
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ligger någon för döden så kan man ju betala det. Annars funkar ju tåget bra. Stannar ju i Båstad.

Närmare än man skall ta en taxi från Ängelhoöm airport.
Tror klientel har inga problem att hosta upp 75k sådär bara för privat flyg. Tänk man kommer spela golf kolla tennis äta gott hummer filet mining dricker mkt Vin o man vill hem fot bara lätt ta flyg taxi
Citera
2026-07-11, 16:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Regnummer spelar ingen roll. Flygplatserna registrerar alla start och landningar. Fanns ingen Citation modell som landade eller startade.

Tittade på sidan nu och det är stulna bilder. Lite märkligt. Finns ens planet. Citation M2 är ovanlig i Europa. Hittade inga spotting bilder från MMX. Ska hålla lite koll i veckan, blev intressant.
Visst, men det är oftast lättare att identifiera saker med något ID-nummer. Och alla flygplatser publicerar väl inte alla rörelser?
Citera
2026-07-11, 23:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Tror klientel har inga problem att hosta upp 75k sådär bara för privat flyg. Tänk man kommer spela golf kolla tennis äta gott hummer filet mining dricker mkt Vin o man vill hem fot bara lätt ta flyg taxi

75k är enkelresa.
Citera
2026-07-26, 03:55
Avstängd
israelisinnocents avatar
vad kostar helikoptertaxi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem