2026-07-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka

Etniska Svenska kvinnor har lydigt lärt sig att avsky den Svenska livspartnern
Den absolut största majoriteten av etniskt svenska kvinnor är ihop med etniskt svenska män.
Citera
2026-07-11, 12:59
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Den absolut största majoriteten av etniskt svenska kvinnor är ihop med etniskt svenska män.

Nja, den största majoriteten unga Svenska kvinnor har ingen fast partner överhuvud taget.

Men visst, de tenderar att bli ihop med etniskt Svenska män för att de vill alstra barn med dessa.
Ett kort tag, innan de vill bli singlar igen och leva på övervägande del skattemedel.

Skapade av majoriteten Svenska män.
Citera
2026-07-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Du missar poängen, du och jag var nog inte mer erfarna när vi var tonåringar/ungdomar än vad de är idag.

Problemt beror nog till stor del på att synen på sex och kön till viss del blivit skev. Du har den så kallade manosfären med dess influencers. Du har ungdomar som lyssnat på galningar som Andrew Tate och Elliot Rodger och dears vridna ideer. Till det har du viss populärmusik som också flödar av kvinnohat.

I alla fall i de kretsar jag rörde mig i under mina tonårstid/ungdom fanns sundare ideal och det var otänkbart att försöka utnyttja någon som inte ville.

Vi föräldrar har också ett ansvar i arr fostra och tala med med våra barn hur man beter sig mot varandra och hur samspelet människor emellan. Många föräldrar interagerar på tok för lite med sina barn och sitter och tokscrollar på sina telefoner istället.

Tror vi talar förbi varandra. Det handlar inte om erfarenhet. Det handlar om vad som är olagligt och vilka krav som ställs under den sexuella akten.

Fram till 2005 så var kravet att inte använda sig av våld. Att inte hota om våld. Om en inte hade sex med någon som däckat så var det inte våldtäkt. Men det sista var inte alltid olagligt och inte alltid våldtäkt. Rätt lågt satta krav.

Från 2018 så kan det vara olagligt att feltolka kroppsspråk och minspel vid ett sexuellt moment. Du behöver inte ha uppsåt för att begå våldtäkt.
Det räcker med att vara oaktsam. På ett sätt som du borde varit medveten om . Eller omedvetet.
Helst ska du inte missa signaler före och efter den sexuella akten.

Det är en enorm skillnad efter 2018 på kravet vad gäller en sexuell interaktion.
Citera
2026-07-11, 13:28
Medlem
Citat:
Intressant att det just idag i DN är några experter som skriver om våldtäkt och samtyckeslagen. De skriver att av 100 anmälningar om våldtäkt leder 6 till fällande dom. Jag tycker inte att det skriker att det finns mängder av män oskyldigt dömda för våldtäkt precis.

Det säger ingenting. Vi vet att brå i början av 2025 har sagt att några år efter samtyckeslagens införande så har kvalitén på anmälningarna sjunkt.
2024 var det 10 procent som gick till åtal. Och det var med sämre kvalitet på fler anmälningar.
Det är samma siffra som antalet fall av misshandel som män får sina förövare dömda för.

Att bara slänga ut sig en siffra utan att veta orsaken till siffran är för det mesta helt värdelöst.
Vi kan anta att det beror på sämre kvalitet av anmälningar. Men vet först när nästa vetenskapliga studie släpps.
Men fram till minst 2024 så sjönk antalet åtal pga fler anmälningar av låg kvalitet

Vilket kan bero på fler falska/ felaktiga anmälningar. Eller pga extremt låg trovärdighet.
Det får vi se om något år.
Citera
2026-07-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Tror vi talar förbi varandra. Det handlar inte om erfarenhet. Det handlar om vad som är olagligt och vilka krav som ställs under den sexuella akten.

Fram till 2005 så var kravet att inte använda sig av våld. Att inte hota om våld. Om en inte hade sex med någon som däckat så var det inte våldtäkt. Men det sista var inte alltid olagligt och inte alltid våldtäkt. Rätt lågt satta krav.

Från 2018 så kan det vara olagligt att feltolka kroppsspråk och minspel vid ett sexuellt moment. Du behöver inte ha uppsåt för att begå våldtäkt.
Det räcker med att vara oaktsam. På ett sätt som du borde varit medveten om . Eller omedvetet.
Helst ska du inte missa signaler före och efter den sexuella akten.

Det är en enorm skillnad efter 2018 på kravet vad gäller en sexuell interaktion.

Nej det må hända inte ha varit olagligt, men man gjorde det inte i alla fall. Ingen i alla fall i de kretsar jag ungicks i skulle få för sig att utnyttja någon som däckat sexuellt, det var helt enkelt oacceptabelt.

Och att folk accepterade samtycke och frivillghet var också ytterst normalt på 90 talet. Även om det per definition inte var olagligt att utnyttja en kraftigt berusad person så självreglerades genom att någon som betedde sig så blev social paria.

Att sex skall ske i samförstånd och frivilligt är egentligen inte kontroversiellt.
Citera
2026-07-11, 13:33
Medlem
Citat:
Det säger ingenting. Vi vet att brå i början av 2025 har sagt att några år efter samtyckeslagens införande så har kvalitén på anmälningarna sjunkt.
2024 var det 10 procent som gick till åtal. Och det var med sämre kvalitet på fler anmälningar.
Det är samma siffra som antalet fall av misshandel som män får sina förövare dömda för.

Att bara slänga ut sig en siffra utan att veta orsaken till siffran är för det mesta helt värdelöst.
Vi kan anta att det beror på sämre kvalitet av anmälningar. Men vet först när nästa vetenskapliga studie släpps.
Men fram till minst 2024 så sjönk antalet åtal pga fler anmälningar av låg kvalitet

Vilket kan bero på fler falska/ felaktiga anmälningar. Eller pga extremt låg trovärdighet.
Det får vi se om något år.
Önskar att du kunde läsa hela debattartikeln, men den.är låst tyvärr.
Citera
2026-07-11, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
300-400 män anmäler att de har blivit våldtagna per år. Oftast av manliga förövare, oerhört sällan av kvinnliga förövare. Man måste anmäla för att ha en chans att ens få det att gå till åtal.

Jag vet i övrigt några domar, där det är en man eller en kille som är offer. Och tjej eller kvinna som är förövare. Alla utom ett har lett till fällande dom. Jag har beskrivit de ärendena i denna tråd.

Siffrorna har legat på ungefär hälften så låg procent av åtal i minst 11 år. Vilket gör det statistiskt signifikant.

En del av problemet är att vården och rättsväsendet har dålig kompetens i att hantera män som blir utsatta för våldtäkt.

Klagade du på kvinnor när de inte anmälde våldtäkt?
Citera
2026-07-11, 13:49
Medlem
Citat:
Nej det må hända inte ha varit olagligt, men man gjorde det inte i alla fall. Ingen i alla fall i de kretsar jag ungicks i skulle få för sig att utnyttja någon som däckat sexuellt, det var helt enkelt oacceptabelt.

Och att folk accepterade samtycke och frivillghet var också ytterst normalt på 90 talet. Även om det per definition inte var olagligt att utnyttja en kraftigt berusad person så självreglerades genom att någon som betedde sig så blev social paria.

Att sex skall ske i samförstånd och frivilligt är egentligen inte kontroversiellt.

Jag kan saga med 100 procents säkerhet att någon i dina kretsar kunde blivit dömd med dagens lagstiftning om de hade otur. Såtillvida någon av dem hade one night stand på fyllan. Dagens unga döms trots att de dricker betydligt mindre alkohol än din och min generation.

Vetenskapen säger emot dig . Läs den här länken.
Är ett uttalande av en av världens bästa forskare i neurovetenskap. Lägg till alkohol / oerfarenhet eller tonårshormoner så blir det värre.

https://time.com/5274505/metoo-verbal-nonverbal-consent-cosby-schneiderman/

Din argumentation om att föräldrar behöver fostra sina barn bättre är en del av problemet. Långt ifrån många vuxna som kan tillräckligt mycket om samtycke.
Ska en 15 åring bli dömd för våldtäkt för att hans föräldrar inte varit aktiva? Eller för att de missat att han haft en diagnos?

Det är rätt snarlikt kritiken en del advokater har vad gäller unga män som döms. Att uppväxt , kognitiv förmåga eller oerfarenhet kan leda till att någon blir dömd för våldtäkt. Vilket delvis nämns i artikeln nedan.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokatens-rad-till-unga-man-undvik-one-night-stands-pa-fyllan

Jag har uppfostrat en tonåring grabb . Är extremt tacksam att han dricker väldigt lite. Vi har diskuterat det här vid flera tillfällen.
Citera
2026-07-11, 13:51
Medlem
Citat:
Önskar att du kunde läsa hela debattartikeln, men den.är låst tyvärr.
Vem är det som skrivit den? Refererar den till en vetenskaplig studie jag missat?
Jag är ödmjuk nog att omvärdera min åsikt om det finns relevant information. Det är ett komplext område.
Citera
2026-07-11, 13:55
Medlem
Citat:
Vem är det som skrivit den? Refererar den till en vetenskaplig studie jag missat?
Jag är ödmjuk nog att omvärdera min åsikt om det finns relevant information. Det är ett komplext område.
Moa Bladini, docent i straffrätt
Sara Uhnoo, docent i sociologi
Åsa Wettergren, professor i sociologi.

Rubriken är "Samtyckeslagens problem är inte de ni tror".
Citera
2026-07-11, 13:59
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Så vad är din poäng? Är det alltid bättre med delad vårdnad? Även i de fallen när det förekommer misshandel? Missbruk?

Min poäng är att lagstiftningen missgynnar män.
Citera
2026-07-11, 14:18
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nejdu. Flertalet av dem röstar givetvis på sossarna. Och sossarna är inte extremvänster. I migrationsfrågan är de lika strama om M. Och i övriga frågor är de strax till vänster åt mitten.

Hade mer än 2/3 delar av 18-30 åriga kvinnor röstat på V eller MP. Så hade V och MP haft betydligt bättre valresultat än vad de har!

Det märks tydligt att du försöker dölja det faktum att unga kvinnor är extremvänster i mycket högre utsträckning än män. Gäller det V och MP så är det hundratals procent fler unga kvinnor än unga män som röstar på dem. Forskning har också visat att unga kvinnor har gått mycket mer åt vänster än vad män gått åt höger. Här kan vi titta på den allra yngsta gruppen 16-24 år, där skillnaden är rekordstor:

Citat:
I den nya rapporten framkommer att 52 procent av landets unga män står till höger politiskt, medan bara 24 procent placerar sig till vänster. För unga kvinnor ser det omvända ut. 43 procent identifierar sig som vänster, medan 31 procent säger sig stå till höger. Detta rapporterar Forskning.se. https://www.news55.se/samhalle/politik/unga-kvinnor-rostar-vanster-och-unga-man-hoger-rekordklyfta/

Senast redigerad av WordWarrior 2026-07-11 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in